Brno - Blíží se sice po etapách, a proto je trochu nenápadná. Ale přesto jde o revoluci. Společnost RegioJet podnikatele Radima Jančura už vybrala dodavatele nových vagónů, kterými chce konkurovat Českým drahám na rychlíkových trasách.
Zákazníci zažijí i na dráze to, co jim třeba u mobilních telefonů nebo autobusových spojů už přijde normální: budou si moci vybrat, s kým a za kolik jet.
RegioJet nakoupí padesát vagónů za 50 milionů eur, v přepočtu téměř za 1,3 miliardy korun.
To, že firma už vozy vybrala, potvrdil Aktuálně.cz obchodní ředitel firmy Jiří Schmidt. Nyní se dojednávají poslední podmínky smlouvy s dodavatelem. "Podrobnosti zveřejníme tak v polovině září," řekl Schmidt.
Regiojet není jediný, který v těchto měsících nabourává jeden z nejstarších monopolů v tuzemsku. Na českých železnicích se objeví i britská Arriva, která bude jezdit na Liberecku. A od prosince by se měla na české koleje proniknout i další společnost, Wagon Service, která bude zajišťovat expresní linku z Košic do Prahy.
Konkurence se chystá
Jančurův Regiojet nakoupí nové vozy, které dostane ve třech kategoriích a ve třech etapách od letošního prosince do listopadu 2012.
RegioJet již dříve dostala nabídku na vozy Talgo od španělských drah Renfe a jednala i s dalšími dodavateli. Firma se nakonec rozhodla vypsat tendr, protože o dodávku stálo víc výrobců a proto byl tendr prodloužen o několik týdnů.
Kvůli vstupu na dálkové tratě RegioJet již nakoupila devět rychlíkových lokomotiv za více než půl miliardy korun.
Od prosince
RegioJet by už mohl jezdit na trati mezi Ostravou a Prahou už od prosince, kdy začne platit nový jízdní řád. Firma už má souhlas Správy železniční dopravní cesty. Kromě Ostravy by některé vlaky měly zajíždět i do Českého Těšína a slovenské Žiliny.
Jisté je už to, že se na českých tratích objeví i další nový dopravce společnost Arriva, která je po převzetí němekou Deutsche Bahn součástí největšího evropského dopravce. Arriva bude zajišťovat vlaky z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu a Rybniště.
Soukromí dopravci, kromě RegioJetu také Jindřichohradecké místní dráhy, se navíc uchází o provoz na tratích, které nyní chce po krajích zrušit Ministerstvo dopravy kvůli ztrátovosti. Jde asi o šedesát tratí, o třetinu z nich mají soukromí dopravci zájem.
Podle deníku E15 se RegioJet překvapivě domluvil s Českými drahami na to, že by chtěly společně 17 regionálních tratí. Proti současnému stavu garantují dokonce o 40 milionů korun levnější provoz.
České dráhy už avizovaly, že trať mezi Prahou a Ostravou bude pro ně prioritní, stáhne na ni všechna pendolina, která má a kvůli tomu nebudou tyto nejrychlejší soupravy v barvách ČDS už zajíždět třeba do Vídně.
Miliardy za opravy
Státní firma už také oznámila, že nechá modernizovat 58 vagonů pro expresní vlaky EuroCity a InterCity, obnovu vozů provede slovenská společnost ŽOS Trnava. Náklady včetně desetiletého leasingu budou 2,183 miliardy korun.
Modernizace začne v následujících dnech, první opravené vozy bydráhy měly nasadit do provozu na začátku příštího roku. Všechny vozy by měla slovenská firma dodat do konce roku 2011.
"Vedle klimatizace a dosazení nových toalet s uzavřeným systémem projde omlazovací kúrou také interiér vozů, který bude nově laděn ve firemních barvách Českých drah. Úplnou novinkou bude elektronický audiovizuální informační systém, který bude cestující informovat o trase vlaku a nejbližších zastávkách nebo o obsazení míst rezervacemi," popsal modernizaci náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek.