Brno - Každá čtvrtá firma v republice musela dát kvůli krizi sbohem kmenovým zaměstnancům, polovina firem využívajících služby agenturních pracovníků, se jich rychle zbavuje. K takovému výsledku dospěla při svém průzkumu společnost PricewaterhouseCoopers.
"České společnosti zareagovaly na nástup krize s určitým zpožděním. Od začátku roku ale již naprostá většina přijímá opatření v oblasti nákladů na pracovní sílu," poznamenala Katarína Smrčeková senior manažerka oddělení Poradenství pro řízení lidských zdrojů společnosti.
Znamená to, že společnosti především snižují odměny, ale také náklady na benefity. Snaží se také omezovat práci přesčas, v případě nutnosti pak sahají k vybírání nucené dovolené nebo úpravě pracovní doby.
Prostor pro snižování nákladů na zaměstnance v rozpočetech firem nepochybně je. V posledních deseti letech v Česku rostly mnohem rychleji než míra inflace. Krize to však už začíná měnit.
Jak snižují firmy náklady na zaměstnance?
Omezení přesčasů 41 %
Povinné čerpání dovolené 34 %
Převedení zaměstnance na jinou práci/místo 32 %
Úprava pracovní doby 18 %
Jinak 29%
"Více než 60 procent účastníků průzkumu uvedlo, že plánují změny v oblasti odměňování zaměstnanců, a 32 procent společností již přistoupilo ke snížení nákladů na odměňování, a to průměrně o 17 procent. Podniky se přitom zaměřují správným směrem: roste důležitost výkonu zaměstnance jako hlavního kritéria hodnocení," dodala Smrčeková.
Firmy budou vybíravější
Podíl českých firem, které musí snížit počty kmenových zaměstnanců, je podobný jako celkový výsledek průzkumu PricewaterhouseCoopers. Podle něj 26 procent globálních firem své lidi propouští, v Británii je to dokonce 35 procent, ve Spojených státech pak 31 procent.
Nutnost propouštění s sebou nese jednak zastavení až třetiny náborových kampaní, ale také změny v personální politice firem. Nejpalčivější personální problém, kterému čelily v loňském roce, tedy sehnat kvalifikované pracovní síly, je minulostí. Nahradil jej problém nový - jak přežít krizi a přitom si udržet klíčové, osvědčené pracovníky.
"Jako dlouhodobý kritický problém jej vidí 97 procent 1100 odpovídajících společností. Přitom tato otázka byla v loňském žebříčku až sedmá," dodala Smrčeková.