ČSA se zadlužily o další půl miliardy

Adam Junek, Hana Vorlíčková
6. 7. 2007 23:00
Úvěry aerolinek přesahují 2,6 miliardy
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Půl miliardy korun. O tolik narostl dluh Českých aerolinií v loňském roce. Zatímco krátkodobé dluhy poklesly, dlouhodobé úvěry se více než zdvojnásobily.

"Úvěry a kontokorenty k poslednímu dni loňského roku číní 2,649 miliardy korun. O rok dříve to bylo 2,146 miliardy," vyplývá z výroční zprávy aerolinek.

Provozní krátkodobé úvěry se přitom snížily. A to z 1,4 miliardy na miliardu korun. U těchto úvěrů se úroková sazba pohybovala mezi 2,3 až 5,8 procenty.

Letadla si vyžádala dluhy

Naopak dlouhodobé dluhy se v loňském roce podstatně rozrostly. Na konci účetního období představovaly více než 1,6 miliardy korun. O rok dříve to bylo něco málo přes 700 milionů. Sazby úroků nepřesahují nikdy ani sedm procent.

"Dlouhodobé úvěry narostly kvůli tomu, že jsme museli zaplatit předplatby na letadla. To znamená, že se musí zaplatit až pět procent ceny předem," uvedl pro Aktuálně.cz Luboš Černý, finanční ředitel ČSA.

Aerolinky potřebovaly cash. Rozprodávaly majetek

Největší část dlouhodobé dluhové zátěže představuje nákup nových letadel Airbus A319 a A 320. Ten je totiž ve výši bezmála 1,2 miliardy korun.

České aerolinie vloni prodělaly bezmála 400 milionů korun. A to při rostoucích výnosech. Ty poskočily o necelé dvě miliardy na skoro 24 miliard korun.

Růst výnosů? Ne z pravidelných letů

Jenže tyto dvě miliardy nárůstu nepřišly z růstu výnosů z přepravy. Charterové výnosy sice o půl miliardy meziročně vzrostly na 2,5 miliardy korun. To ale vykompenzoval pokles příjmů z pravidelné mezinárodní přepravy. Loni to bylo "jen" 15,1 miliardy korun a o rok dříve 15,6 miliardy.

O 600 milionů víc naopak přinesly do hospodaření neproletěné letenky. ČSA loni totiž změnily způsob účtování o nepoužitých letenkách. Nově se tak do výnosů místo po půl roce dávají hned po měsíci od chvíle, kdy jich zákazník nevyužije. Celkem tak vytvořily 1,2 miliardy ve výnosech.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

O 300 milionů více přinesly aerolinkám také bezpečnostní a palivové příplatky, které se účtují k ceně letenek. Celkem loni překročily tyto poplatky hranici dvou miliard korun.

Významnou položkou pro nárůst výnosů pak bylo i "zúčtování údržbářské rezervy". Celkově toto přineslo do výnosů přes půl milirady. Tedy o 400 milionů více než v roce 2005.

 

Právě se děje

Další zprávy