ČSA dálkovou flotilu letos nezruší

Hana Vorlíčková, Adam Junek
9. 6. 2007 0:00
Aerolinky prodloužily smlouvu s Exim Tours
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Otazník se dlouhodobě vznáší nad budoucí existencí dálkové flotily u největšího českého leteckého dopravce Českých aerolinií. Vedení ČSA ale už odpověď podle informací deníku Aktuálně.cz zná, i když stále tvrdí, že vše se rozhodne až v srpnu. České aerolinie s dálkovou flotilou pro zimní sezónu 2007/2008 počítají.

Vyplývá to totiž z návrhu letového řádu, který má k dispozici Letiště Praha.

Létat se bude do Karibiku

"Na zimní sezónu se v letovém řádu nadále počítá se sloty na Montreal a New York pro ČSA, na tom se nic nemění. Definitivně se bude předběžný letový řád posílat do Bruselu příští týden," uvedla pro deník Aktuálně.cz Eva Krejčí, mluvčí Letiště Praha.

A právě lety do zmíněných destinací zajišťují dálkové stroje A310.

S dálkovými airbusy A310 se počítá i na charterových letech. Již nyní se připravují návrhy letů pro cestovní kanceláře. Do zaoceánských zemí budou s ČSA na dálkovkách letos v zimě létat například klienti Exim Tours nebo CK Fischer.

Dálkové lety by se sice daly v případě potřeby zajišťovat i menšími letadly s mezipřistáními, ale například Exim Tours má ve smlouvě dálková letadla.

"Při cestách do Karibiku budeme létat na strojích A310. Taková je smlouva," říká Jan Koláčný, obchodní ředitel Exim Tours, k smlouvě, jejíž podrobnosti budou zveřejněny ve středu.

Lidé z letecké branže ale upozorňují, že i když se zatím zdá, že by se dálková flotila měla v ČSA zachovat, konečný verdikt může být jiný.

"Pokud ke zrušení dálkových letů dojde, stane se tak za rok až dva," potvrdil nakonec deníku Aktuálně.cz Radomír Lašák, prezident ČSA.

K dlouhodobější budoucnosti dálkové flotily se ale stále vedení firmy vyjádřit nechce. "Rozhodneme do konce léta," znovu zopakoval Lašák.

Výnosy rozhodnou

Lašák podmiňuje další existenci dálkových letadel ve flotile národního dopravce rostoucími výnosy. Když se výnosy na jednu sedačku zvednou meziročně o dvacet procent, nevidím důvod, proč flotilu rušit, uvedl pro média již v dubnu.

Podle prezidenta ČSA se přitom dálkovým linkám v prvním čtvrtletí letošního roku dařilo. Výnosy na sedačku se zvedly meziročně o čtyři procenta," uvedl.

ČSA má nyní ve flotile čtyři airbusy A310 - 300. Jeden z nich na jaře firma pronajala na rok společnosti Air India.  Další létá především na charterových linkách. Dva stroje pak obsluhují pravidelné linky.

O rušení dálkové flotily se dlouho hovořilo vzhledem k neutěšeným výsledkům ČSA. Ty byly dva roky po sobě ve ztrátě. Nejdříve půl miliardy, v loňském roce pak už "jen" necelých 400 milionů.

Letošní plán je mírné plu asi 47 milionů. To ale musí společnost dokončit prodej vyčleněných divizí Cargo a Catering. Jinak se podle plánu restrukturalizace společnosti z jara loňského roku počítá s mínusem okolo 300 milionů.

V reálném zisku tak mají být aerolinky až další rok.

 

Právě se děje

Další zprávy