* Ztráta ČSA se ke konci roku může vyšplhat ke třem miliardám korun * Záchranný plán dozorčí rady počítá s pomocí státu. Ne peněžní ale formou záruk * Piloti souhlasí se snížením platu o 30 procent. Dozorčí rada ale chce 45
Praha - Aktuální čísla naznačují, že české vlajkové aerolinky jsou v násobně větších ekonomických problémech, než se čekalo. Ještě v květnu dosavadní prezident aerolinií Radomír Lašák tvrdil, že ztráta za celý rok bude okolo půl miliardy korun. Dokumenty, které má k dispozici pro své potřeby dozorčí rada, hovoří podle zjištění deníku Aktuálně.cz o ztrátě mezi 2,9 a 3,3 miliardy korun.
Dozorčí rada zasedla dnes, aby spolu s ministry financí a dopravy rozřešila, co bude stát s firmou dál dělat.
Rozhoduje se mezi variantou úsporného restrukturalizačního plánu - díky níž by bylo možno firmu dostat do černých čísel a dál provozovat - a možnou privatizací podniku. Jediným zájemcem o ztrátovou firmou, který v tendru zbyl a podal nabídku je konsorcium Unimex Group a Travel Service.
Vlastní jmění: minus 2 miliardy?
Konsorcium nabízí za ČSA miliardu korun. Avšak jen za podmínky, že ve chvíli koupě bude mít firma alespoň nulové vlastní jmění.
Právě tato podmínka kvůli současným finančním výsledkům aerolinek hrozí rizikem, že případný prodej bude pro stát ztrátový.
Zatímco na konci minulého roku podle výroční zprávy bylo vlastní jmění ČSA jen okolo 100 milionů korun, v současné chvíli už je podle zdrojů Aktuálně.cz záporné: mínus 1,1 miliardy. A ani to nemusí být konečná hodnota.
Ministr financí Eduard Janota uvedl, že Unimex by mohl ČSA dostat na jaře příštího roku. Nejdříve musí prodej schválit vláda a zabývat se jím bude například také antimonopolní úřad. A je vysoce pravděpodobné, že vlastní jmění bude v tomto půlroce nadále klesat. A stát by tedy musel závazek dorovnávat.
Čísla, s nimiž pracují členové dozorčí rady, mluví o tom, že na konci roku může být suma v mínusu dvě miliardy korun.
Záchrana přes státní garanci
Druhou variantou je restrukturalizace, kterou má řídit dozorčí rada. Pomocná ruka státu má být součástí tohoto záchranného plánu pro vysoce ztrátové České aerolinie. S tím šel na dozorčí radu podle informací deníku Aktuálně.cz její šéf Václav Novák.
Přední krizový manažer ovšem nechce peníze - ty mu ministr Janota beztak už kvůli pravidlům státní podpory v rámci Evropské unie dát nechce a nemůže.
Restrukturalizační plán, který Novákův tým připravil, totiž počítá se státní zárukou. Jakýmsi závazkem, že aerolinky nemohou padnout. Právníci nyní hledají nejvhodnější formulaci, jakým způsobem tak má učinit. Deníku Aktuálně.cz to řekly vysoce důvěryhodné zdroje z aerolinií pod podmínkou anonymity.
Právě kvůli tomu byla dozorčí rada posunuta na termín, jehož se mohou zúčastnit oba dotčení ministři - Janota za finance a Gustáv Slamečka za dopravu.
Hra o důvěru
Jde o to, že ČSA takovouto záruku potřebují zejména kvůli důvěře. Důvěře zákazníků, že se jim nemůže přihodit to, čeho byl trh svědkem například u SkyEurope. Důvěru bank, které by nechtěly ČSA půjčovat.
Státní aerolinie tuto důvěru potřebují pro své přežití a stát potřebuje "své" aerolinie. Dopad jejich pádu by byl drtivý. Jednak by to významně poškodilo jiný státní podnik - Letiště Praha, které má od ČSA dvě pětiny svých příjmů. Navíc by byl zasažen turistický ruch, přes nějž do státní kasy plynou nemalé prostředky.
Dostanou lidé v ČSA akcie?
Plán, jak zachránit osud aerolinek kromě výše zmíněného počítá také s prudkým snižováním platů zaměstnanců - u pilotů se může jednat až o 45 procent. Piloti na poslední chvíli zaslali na ministerstvo financí dopis, v němž by přistoupili na snížení o 30 procent, jak dříve plánoval prazident aerolinií Radomír Lašák. Výměnou pilotům dokonce nabídl, že odejde. Ještě před měsícem jej odmítli.
Plán dále počítá se zeštíhlením leteckého parku a propojení některých aktivit aerolinek právě s Letištěm Praha, pro nějž je záchrana ČSA důležitá.