Chudý stát. Skanska boří kuchyň, Strabag látá polňačky

Karel Toman
6. 5. 2011 5:30
Objem státních zakázek u velké čtyřky stavbařů spadl za poslední rok až o 95 %
Stavebnictví podle ČSÚ v prvním čtvrtletí 2010 propadlo o 22 %, zatímco celá ekonomika oživovala o 1,2 %. Není divu, že v něm teď vládne vysoké napětí.
Stavebnictví podle ČSÚ v prvním čtvrtletí 2010 propadlo o 22 %, zatímco celá ekonomika oživovala o 1,2 %. Není divu, že v něm teď vládne vysoké napětí. | Foto: Karel Toman

Praha - Demolice kuchyně, oprava mlýnského náhonu, obnova polních cest (občas jen sto tisíc korun za kus).

I takové státní zakázky za poslední rok získali čtyři místní stavební giganti - Skanska, Metrostav, Eurovia a Strabag. Dříve by si s takovými drobky nešpinili ruce, teď je berou všemi deseti.

Deník Aktuálně.cz analyzoval zakázky, které velká čtyřka za poslední dva roky na Centrální adrese získala od státu, jeho úřadů nebo podniků. Z výsledných hodnot vyplývá, že propad se u velké čtyřky pohybuje mezi 63 až 95 procenty.

"Je to jednoznačné. I velké firmy se teď pouštějí do projektů pod 50 milionů, do kterých by dříve nešly," připouští mluvčí Skansky Leoš Verner. Právě Skanska ve srovnání dopadla nejhůře (viz grafy).

Giganti na poli muších vah

Zatímco mezi květnem 2009 a 2010 získala Skanska státní zakázky celkem za 8,3956 miliardy korun, za stejné období o rok později to bylo jen 450 milionů.

Za poslední rok tak musela vzít zavděk třeba rekonstrukcí silnice z Javorníka do Vápenek pro Ústřední pozemkový úřad za 700 tisíc korun, nebo v úvodu zmíněnou demolicí kuchyně pro ministerstvo obrany za 6,7 milionu korun.

Připomeňte si, proč přesně před rokem zavládlo napětí na stavbě D1

"Za poslední rok stát nevypsal jedinou větší zakázku," připomněl Verner známý důsledek vládních škrtů, který vyhnal giganty na pole vyhrazené dříve středním a muším váhám. "Konkurence se zvyšuje," dodal.

Doslova specialistou na polní cesty se tak za poslední rok stal Strabag, kterému zakázky propadly o 92 procent. Pro pozemkové úřady spadající pod ministerstvo zemědělství je stavěl a opravoval od Kolína po Břeclav, zakázka v Ústí nad Orlicí měla hodnotu sto tisíc korun.

Eurovia Polní cesty, a.s.

Polní cesty stavěla posledních 12 měsíců i Eurovia, v Přerově to bylo za 600 tisíc korun. Mimo jiné získala i zakázku na demolici budovy ve státním podniku Palivový kombinát v Ústí nad Labem za 7,7 milionu korun.

Jinak si ale Eurovia ve všeobecném propadu vedla nejlépe, když jí absolutní objem zakázek klesl "jen" o necelých 63 procent a v průměrné hodnotě jedné zakázky dokonce jen o necelých 57 procent. Například u Skansky kopíroval propad průměrné hodnoty jedné zakázky skoro do puntíku přesně pokles všech zakázek celkově, když dosáhl 94,2 procenta.

Pouze dvoutřetinový propad zakázek měl také Metrostav. Ten získal nápadně hodně zakázek od Ředitelství vodních cest a jednotlivých Povodí, například plavební komoru v Českém Vrbném za 316 milionů. Od ministerstva financí ale získal i zakázku za 497,5 milionu na rekultivaci svahu Lomu ČSA.

Přilepšení: kraje, města, univerzity

Metrostav je ale taky příkladem, že zakázky se dají najít i jinde než u státu. Velké stavební zakázky totiž dostával od univerzit, nemocnic, výzkumných ústavů nebo měst. Centrum Palmovka, které postaví pro Prahu 8, je zakázka za jednu a čtvrt miliardy, zakázka pro technickou univerzitu v Liberci je za čtvrt miliardy.

Poměrně velké zakázky lze stále najít také na krajích. "Skanska získala zakázku rekonstrukcí a oprav pro Jihomoravský kraj ve 14 lokalitách dohromady za zhruba půl miliardy korun," řekl mluvčí Skansky Leoš Verner.

Podívejte se, proč dal vloni v létě jeden řidič svou tatru do šrotu

Nápadný, bezmála třetinový rozdíl v propadu zakázek v neprospěch Skansky a Strabagu oproti Metrostavu a Eurovii nemá podle Vernera smysl přeceňovat. V Česku obvyklé "střídání stráží" na ministerstvech a důležitých úřadech, jako je Ředitelství silnic a dálnic po loňském nástupu Nečasovy vlády, v tom podle něj roli nehraje.

"Těch zakázek je tak málo, že rozdíl mezi prvním a posledním může dělat jediný projekt," řekl.

Svaz podnikatelů ve stavebnictví koncem roku 2010 informoval, že podle něj nezaměstnanost ve stavebnictví poroste i letos.

"Zakázky chybí a ve srovnání s rokem 2008, kdy v oboru pracovalo 463 tisíc lidí, může být příští rok v odvětví až o 70 tisíc pracovních míst méně," varoval tehdy prezident svazu Václav Matyáš. Koncem roku 2010 pracovalo ve stavebnictví asi 450 tisíc pracovníků.

V sektoru, který už třetí rok propadá až dvojciferným tempem, tak od nástupu krize přišlo o práci kolem 13 tisíc lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy