Praha - Společnost Leo Express zahájí ostrý provoz s cestujícími pravděpodobně dříve, než dosud oficiálně uváděla. První černé vlaky by se na trase mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem mohly objevit již v listopadu.
Online deníku Aktuálně.cz to potvrdil mluvčí společnosti Petr Kopáček. Přesné datum zahájení provozu závisí na tom, kdy společnost dostane povolení od Drážního úřadu.
Nová společnost v pondělí zahájila zkušební provoz na této trati bez cestujících.
Pokud dojde k zahájení veřejné dopravy dříve než od původně avizovaného 9. prosince, kdy začne platit nový celostátní jízdní řád, vypravoval by Leo Express zatím méně vlaků. V každém směru zhruba dva až čtyři, na osm by pak jejich počet rozšířil od 9. prosince.
Ceny podobné jako u konkurence
Přesné ceny jízdenek z Prahy do Ostravy dopravce ještě nezveřejnil. Nejlevnější lístek by ale podle ředitele společnosti Leoše Novotného měl stát podobně jako u konkurence.
"V našich třech třídách chystáme různé ceny, které se budou navzájem lišit v řádech desítek procent," řekl pro Aktuálně.cz. Doplňuje, že například rozdíl mezi dvěma základními třídami se bude podobat rozdílu mezi první a druhou třídou u Českých drah.
Vlaky budou kromě Prahy a Bohumína stavět v Pardubicích, Olomouci, Ostravě-Svinově a Ostravě Hlavním nádraží.
Pokřtění prvního vlaku Leo Express:
Rozhodne Drážní úřad
Přesné časy odjezdů a příjezdů souprav dosud nejsou známé, v jízdním řádu zatím není Leo Express zanesen.
"V tuto chvíli žádnou žádost o zapsání v našem online informačním systému neregistrujeme," říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.
Dopravce nicméně může požádat o zapsání do jízdního řádu až bezprostředně před jízdou. "Kapacitu mu pak přidělíme prakticky okamžitě," vysvětluje Tesař.
K tomu může dojít v nejbližších týdnech, zelenou pro zahájení osobní dopravy "nanečisto" podnik od Drážního úřadu už získal - první vlak vyjel v rámci testovacího provozu právě na začátku tohoto týdne. Nyní potřebuje Leo Express soupravy vyzkoušet, následně zažádá o povolení k ostrému startu. Poté se může obrátit na již zmíněnou SŽDC.
Vedle samotných vlaků plánuje Leo Express zavést také doplňkovou autobusovou dopravu, stejně tak by měly být zákazníkům k dispozici taxi služby. "Třeba Praha je městskou hromadnou dopravou pokrytá dobře, takže to bude spíše v dalších městech," upřesňuje Novotný.
Stejně jako ve žlutých vlacích RegioJetu se budou o cestující starat stevardky a stevardi. První skupina těchto zaměstnanců je již podle Kopáčka připravená. Během léta absolvovali sérii školení, kromě toho trénovali přímo na palubě, jak zvládat různé specifické situace - například opilého cestujícího nebo porod za jízdy.
Podívejte se, jak černý vlak Leo Expressu přijel do Prahy:
Konkurence nespí
O přízeň zákazníků bude soukromý dopravce soupeřit se státním podnikem České dráhy a skupinou RegioJet, která patří podnikateli Radimu Jančurovi.
Zbylé dvě společnosti se už na příchod svého černého konkurenta připravují. Například RegioJet pustil v pondělí do prodeje více než čtyři tisíce nízkonákladových jízdenek. V rámci akce Žlutá bomba se mohou pasažéři na jakémkoliv úseku mezi Prahou a Ostravou svézt za 145 Kč a mezi Olomoucí a Žilinou za 70 Kč.
K nákupu není potřeba žádný slevový průkaz, pořídit výhodné lístky lze v kamenných prodejnách i přes internet. "Jízdenky jsou v prodeji do pondělka 22. října nebo do vyprodání míst v jednotlivých spojích," uvádí RegioJet s tím, že pokud se v nabídce objeví standardní cena, znamená to, že levné lístky na daný spoj nejsou k dispozici.
Jak bojují železniční dopravci o přízeň zákazníků:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Jaká je železniční doprava v ČR?