Praha - Maloobchodní tržby v Česku zrychlily během října meziroční růst na 7,5 procenta. Stejně jako v předchozích měsících k tomu přispěl hlavně motoristický segment.
Jak ukazují dnešní data Českého statistického úřadu, v oblasti prodeje a oprav motorových vozidel utržili obchodníci o 13,8 procenta více než v minulém roce. Ve srovnání s letošním zářím jejich tržby rostly o 1,2 procenta. Tržby v celém maloobchodě se meziměsíčně zvýšily o 1,1 procenta.
Kromě automobilů Češi utráceli více také za potraviny, meziročně o 4,9 procenta. "Je to druhý nejlepší výsledek tohoto roku a konečně tečka za dobou, kdy dlouhodobě klesaly tržby za jídlo," říká analytik Home Credit Michal Kozub.
Stejně tak rostly tržby za počítače a komunikační zařízení (o 21,5 procenta) nebo za výrobky pro domácnost (o 7,2 procenta), pro sport, kulturu či rekreaci (o 3,3 procenta).
Tržby e-shopů rostou o pětinu
Internetové a zásilkové obchody hlásí růst tržeb o pětinu. "Zde se tradičně nakupují nejčastější vánoční dárky – elektronika či chytré telefony," vysvětluje Pavel Kulhavý ze společnosti PwC Audit. Souhrnně se tržby za nepotravinářské zboží meziročně zvýšily o šest procent.
Pokles zaznamenali naopak prodejci pohonných hmot, kterým se tržby meziročně snížily o 0,2 procenta. Kromě toho klesly tržby i prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.
Utrácení má pokračovat
Analytici si nová čísla o tržbách chválí. "Na říjen jsme čekali sice slušný růst maloobchodních tržeb, ale 7,5 procenta je opravdu velmi slušné," říká například hlavní ekonom Raiffeisenbank Michal Brožka. Podle Kulhavého povzbudily spotřebitele k utrácení hlavně klesající nezaměstnanost a s ní spojený růst mezd.
"Spotřebitelé vzali v říjnu obchody útokem. Meziročním přírůstkem tržeb bez autosegmentu byl letošní říjen druhým nejsilnějším měsícem tohoto roku, ale zároveň druhým nejsilnějším měsícem za celé období od roku 2008," tvrdí ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. "Zatím vše nasvědčuje tomu, že by pozitivní trendy na pracovním trhu měly pokračovat, což by se mělo odrážet i na ochotě spotřebitelů dále utrácet," dodává Novák.