Letošní září mělo více pracovních dní než loňské, po očištění o kalendářní vlivy byly proto tržby meziročně vyšší o 5,1 procenta.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě očištěné o sezonní vlivy zvýšily v září o 0,7 procenta.
Bez ohledu na kalendářní a sezonní vlivy patřil i v září primát v tempu růstu tržeb internetovým prodejcům. Konkrétně v září nákupy přes internet meziročně vzrostly o 25,9 procenta. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je podle analytiků významným trendem, který trvá již několik let a nepolevuje ani letos. Velmi dobře se v září prodávaly i počítače (18,1 %), výrobky pro domácnost (10,4 %), farmaceutické a kosmetické zboží (10,2 %) či oděv a obuv (9,7 %).
"Zajímavé je, že září bylo letos prvním měsícem, kdy v souhrnu ceny v obchodech mírně poklesly a to o 0,1 procenta meziročně. Samozřejmě se jedná o průměr, přičemž v září výrazněji poklesly ceny počítačů. Oproti tomu, ceny potravin se zvýšily," připomíná analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Zářijový pokles cen a obecně nižší ceny nepotravinářského zboží lze podle něj vysvětlit silnou konkurencí mezi obchodníky a také soubojem o zákazníka mezi kamennými a internetovými prodejci.
Vyhlídky pro český maloobchod jsou podle ekonoma Investment Banking Františka Táborského poměrně dobré i pro nejbližší měsíce. "Reálné příjmy domácností rostou, což bude vidět i na tržbách maloobchodníků. Zároveň se ale stále více hovoří o zpomalování domácí ekonomiky vlivem vývoje v zahraničí, což se odráží i v klesající důvěře domácností a v tom, že si domácnosti začínají vytvářet opatrnostní úspory," dodává Táborský.
V letošním roce by si maloobchodníci měli podle něj polepšit ještě o 5,2 procenta. V příštím roce se ale domníváme, že růst jejich tržeb bude ve srovnání s letošním rokem zhruba poloviční, s tím jak zpomalí i růst mezd.