Boeing 737 Max byl celosvětově odstaven po dvou nehodách, při nichž zahynulo více než 300 lidí. Boeing i letecké společnosti stále prodlužují lhůty, kdy se letadlo bude moci opět vrátit do vzduchu.
Leasingová firma Avia Capital Services tvrdí, že havárie byly způsobeny "nedbalostí a rozhodnutími společnosti Boeing" nejen při projektování letadla, které bylo "vadné", ale také při "zadržování kritických informací" americkému regulátorovi během certifikace.
Avia uvedla, že předtím, než byly letouny 737 Max celosvětově vyřazeny z provozu, si u amerického výrobce objednala 35 těchto strojů a předala mu sumu 35 milionů dolarů (812 milionu Kč) na zajištění zakázky.
Dodávka letounů byla naplánována na říjen 2019, ale byla přesunuta až na březen 2022. Avia nyní požaduje vrácení této částky spolu s úroky, ztrátami na zisku ve výši 75 milionů dolarů (1,7 miliardy Kč), 115 miliony dolarů (2,7 miliardy Kč) z titulu kompenzací a represivní náhrady škod. Rostec agentuře Reuters podání žaloby potvrdil.
Boeing byl zažalován v pondělí u soudu v Chicagu. V žalobě stojí, že firma "záměrně" neprozradila svým zákazníkům, včetně Avia Capital Services, informace o letové způsobilosti letadla Max, aby je ke koupi letadla přiměla.
Právní zástupce Steven Marks ze společnosti Podhurst Orseck listu FT sdělil, že kompenzace, jakou Boeing ruskému podniku nabídl, nebyla adekvátní. Kvůli podání žaloby se na něj obrátily i další společnosti a Marks předpověděl, že případ bude jen první z mnoha.
Mluvčí podniku Avia Capital Services dnes ale ruské agentuře Tass řekl, že "pokud vedení společnosti Boeing projeví dobrou vůli, Avia je připravena jednat a najít oboustranně výhodné mimosoudní řešení kompenzující ztráty, které utrpěla".
Dodal, že stroje byly objednány pro řadu ruských leteckých společností, včetně domácích aerolinek Pobeda, které jsou nízkonákladovou dceřinou společností Aeroflotu.