Mimořádná zpráva
Řidič najel do davu na adventním trhu v německém Magdeburgu. Zemřel jeden dospělý a dítě, zraněných jsou desítky.

Manuál pro řidiče, které zasáhla dieselgate: Projděte si praktické odpovědi a otázky

Radek Pecák Radek Pecák
16. 12. 2015 17:50
Již tři měsíce svět řeší aféru dieselových aut z koncernu Volkswagen, které při měření emisí využívaly podvodný software. Dnes je už zřejmé, že majitelé aut nejspíše nebudou mít povinnost navštívit servis a nechat si upravit motor. Dotčené automobilky je však budou chtít motivovat, motory by tak po úpravě mohly mít vyšší výkon a nižší spotřebu. Online deník Aktuálně.cz připravil odpovědi na praktické otázky, které mohou řidič zasažených aut mít.
Povinně nebo dobrovolně? To je teď to, oč běží.
Povinně nebo dobrovolně? To je teď to, oč běží. | Foto: Reuters

O co v aféře jde?

Zodpovězeno. Volkswagen do řídících jednotek dieselových motorů přidal software, který v případě měření na válcové zkušebně uměle snižoval množství produkovaných emisí oxidu dusíku. Vůz pak splnil normu a mohl být homologován pro silniční provoz.

Proč to Volkswagen dělal?

Oficiálně nezodpovězeno. Experti se domnívají, že nastavoval speciální režim motorů zejména kvůli tomu, aby dosáhl co možná nejnižších emisí oxidu uhličitého. Výrobci totiž mají nastaveny limity takzvaných průměrných flotilových emisí CO2, při jejichž nedodržení by museli platit pokuty. Navíc německý koncern tak získal konkurenční výhodu, protože v řadě zemí jsou vysoké emise osobních aut zdaněny a zákazníci si volí logicky vozy s nižšími emisemi. V USA šlo navíc ještě o to, že tamější mnohem přísnější limity pro oxidy dusíku lze bez přidání drahé technologie vstřikování močoviny do výfukových plynů bez podvodu splnit jen velmi obtížně.

Kolika aut se to týká?

Zodpovězeno. V celém světě 11 milionů, z toho 1,2 milionu škodovek. V Česku je takových aut přibližně 150 tisíc. Největší část - 106 tisíc - tvoří škodovácké octavie, fabie, yeti, rapidy, fabie a superby, zbytek jsou různé osobní i užitkové vozy Volkswagen, Seat a Audi.

O jaké typy motorů jde?

Zodpovězeno. Jde o dieselové motory typu EA 189 se zdvihovým objemem válců 1,2, 1,6 a 2,0 litru.

Jak se majitel dozví, že vlastní vůz s podvodným softwarem v motoru?

Zodpovězeno. Na oficiálních internetových stránkách tuzemských zastoupení jednotlivých značek stačí zadat výrobní kód vozu (takzvaný VIN) a ihned získá odpověď, zda se ho bude týkat servisní akce, či nikoli.

Bude návštěva servisu pro majitele aut povinná?

Zatím definitivně nezodpovězeno. Ministr dopravy Dan Ťok se nejdříve nechal slyšet, že budou povinné, stejně jako to zřejmě nařídí v Německu, tento týden však po návštěvě britské homologační autority VCA prohlásil, že stát nemá žádnou právní možnost, jak takovou povinnost majitelům uložit.

Ví se už, co budou mechanici v servisech s auty dělat?

S výjimkou motoru 1,2 zodpovězeno. U nejobjemnější varianty bude stačit přehrání softwaru řídící jednotky, motor 1,6 navíc dostane do soustavy přivádějící vzduch do motoru speciální plastovou mřížku. Ta usměrní vzduch k senzoru hmotnosti vzduchu a řídící jednotka v porovnání se současným stavem bude moci precizněji řídit podíl recirkulovaných spalin ve válci při různých režimech běhu motoru. Řešení pro motor 1,2 dodá Volkswagen do konce roku.

Kdy servisní akce začne?

Zodpovězeno. Jak v případě Škodovky, tak i u osobních a užitkových vozů Volkswagen a rovněž značek Audi a Seat, se začnou majitelé aut zvát do servisů v závěru prvního čtvrtletí příštího roku. V současnosti schvaluje britský homologační úřad VCA řešení připravená škodováckými inženýry. Následovat by mělo prověření národními autoritami, v případě České republiky tedy ministerstvem dopravy. 

Je toto řešení trvalé a skutečně užitečné?

Zodpovězeno. Ano, je. Díky servisním opatřením se sníží teplota hoření směsi ve válcích, což povede k nižší produkci oxidu dusíku. Řešení schválil německý úřad pro motorová vozidla KBA a také tuzemští vědečtí pracovníci zabývající se vývojem spalovacích motorů jsou přesvědčeni, že požadované parametry pak motory splní.

Budou pak auta platné limity plnit i v provozu?

Nezodpovězeno. Dosud totiž není stanovena přesná metodika, tudíž oficiální měření neproběhla. Ve skutečnosti však tato auta s vysokou pravděpodobností laboratorní limity emisí oxidu dusíku překročí. Zde by podle vědců pomohlo pouze vstřikování močoviny.

Nebudou mít opatření nějaké negativní vlivy, například z hlediska výkonu motoru a spotřeby?

Nezodpovězeno. Z dobře informovaných zdrojů však víme, že automobilky připravují taková opatření, aby zákazník nepocítil žádnou újmu. Možná dokonce bude mít po servisní akci vůz s vyšším výkonem a nižší spotřebou.

Projde automobil, jehož majitel úpravu nezajistí, při příští prověrce ve stanici technické kontroly?

Zodpovězeno. Nepochybně, pokud je samozřejmě po technické stránce v pořádku. Úroveň jednotlivých druhů emisí ve výfukových plynech se totiž v našich stanicích neměří. Techniky zajímá pouze takzvaná kouřivost neboli průhlednost výfukových plynů, která se zjišťuje speciálním přístrojem při maximálních otáčkách motoru.

Nastanou pro majitele auta, které nepodstoupí servisní akci, nějaké komplikace při následném prodeji?

Nezodpovězeno. Určitě však bude z hlediska prodejní ceny lepší, když ještě před prodejem majitel vozu servis navštíví a úpravu nechá udělat.

 

Právě se děje

Další zprávy