Ta reklama u nás nikdy neběžela, na západ od našich hranic však bývala svého času populární: Ležérní playboy se v kavárně snaží udělat dojem na sympatickou krásku a nenapadne ho nic chytřejšího než dálkovým ovladačem rozblikat auto stojící na ulici. "Moje Porsche," utrousí jakoby mimochodem. Dotyčná dáma se na něj zahledí se starostlivým zájmem: "A už se s tím někde léčíte?"
Skečů na téma statusový symbol natočila Dacia hned několik a všechny byly vtipné. Spojoval je ironický styl dělající si legraci z lidí kupujících auto jen pro zvětšení vlastního ega. K Dacii reklamy perfektně seděly - kdo si potřebuje na silnici něco dokazovat, těžko sáhne po značce, která vyrábí nejlevnější auta na trhu.
Od té doby uplynulo pár let a leccos se změnilo. Dacia už není nápadně levná, ceny začínají těsně pod 300 tisíci korunami. Nyní navíc začala pracovat na vytváření vlastní image, kterou ještě nedávno záměrně zlehčovala.
S vedoucí rozvoje dealerské sítě Blankou Solničkovou stojíme v showroomu Dacie v Praze na Černokostelecké ulici, upraveném podle aktuálních standardů značky. Zvenku je budova orámovaná panely v khaki barvě, stejný odstín pak mají i všechny karoserie vystavených aut uvnitř. Říká se jí "zelená Dusty", a kdo hádá, že je symbolem ekologie a přírody, hádá správně. V Dacii je teď hodně věcí do zelena, včetně widgetů na obrazovce dotykového displeje. "Všechno, co kolem sebe vidíte, pochází od lokálních výrobců z České republiky. A vše je z recyklovaných materiálů, dřevní drti a rozemletých pneumatik," vysvětluje Blanka Solničková.
Popravdě, moc toho v showroomu kromě aut k vidění není. Jednoduchý stůl z lepených dřevěných desek, polička s doplňky z papírového kartonu, sedačka se zásuvkou k dobití telefonu. "Je to cesta, jak mít krásný showroom, která nic nestojí," dodává šéfka dealerů.
Ekologické auto je z pohledu Dacie takové, které místo benzinu a nafty pálí propan-butan. Modely Eco-G, jak je automobilka pojmenovala, tvoří třicet procent celkových prodejů značky. Důkazem, že životní prostředí je teď u Dacie v kurzu, má být také náhrada pochromovaných částí interiéru výrobně šetrnějšími doplňky v šedé barvě.
Z pohledu přírody nepřijatelné chromy zmizely také z karoserie. Název modelu vyvedený velkými písmeny na víku kufru je nyní v bílé barvě, stejně jako designová část vnitřku hlavních reflektorů. Celé to vypadá nezvykle, originalitu tomu ale upřít nelze.
Rustikální, blyštivé zdobení nové Dacie tedy zatratily, zaměření značky na rozpočtová řešení ale zůstává. "Řidič nepotřebuje k jízdě tři obrazovky, když mu stejnou službu může nabídnout jeho smartphone," říká Libor Kavalec z marketingového oddělení. "Dříve jsme byli lowcostovou značkou, nyní se snažíme nabídnout nejlepší poměr ceny a výkonu," dodává ještě. Obě věci se v zásadě nevylučují, avšak jistý posun je na zelených autech stojících v novém pražském showroomu přece jen znát. Zabouchnutí dveří nového Joggeru jde neuvěřitelně zlehka a za doprovodu sympaticky dunivého zvuku. A klika už člověka neštípe do prstu - takhle komplexně příjemný zážitek rozhodně Dacia nenabízela vždy.
Značka původně určená pro země bývalého východního bloku nakonec úspěšně prorazila i na Západě. Za osmnáct let stihla vyrobit 7,5 milionu aut a v sedmi evropských zemích patří do první trojice nejprodávanějších aut mezi soukromými zákazníky.
Právě sázka na soukromou klientelu však dělá šéfovi českého zastoupení Dacie Zdeňkovi Gruntovi poslední dobou starost. "Propad objednávek registrujeme zhruba od léta, kdy lidé začali dostávat první složenky s novými předpisy záloh na energie," říká bez obalu k současné situaci na trhu.
Pro zájemce o nové auto má všeobecné šetření zatím veskrze příjemný efekt: na novou Dacii už se nečeká šest měsíců, ale jenom tři. A od března příštího roku se dokonce znovu začne vyrábět na sklad, jak tomu bývalo v časech před koronavirem.