Otcem myšlenky je bývalý hudební manažer Chris Sheldrick. Prý byl zoufalý z toho, jak dodavatelé, ale i samotné kapely nebyli schopní najít místo, na němž mají hrát. Jeho what3words rozděluje celý zemský povrch na přibližně 57 bilionů čtverců se stranou o délce tři metry.
Každý z nich má svoje unikátní kódové označení skládající se ze tří slov. A to nejen anglických, v Česku adresu tvoří české výrazy, v Německu německé. Systém je v současné době k dispozici v 26 různých jazycích, a to včetně svahilštiny.
Může se zdát, že je to zbytečně komplikované, ale pro každý jazyk stačí 25 000 slov a při hledání místa v Malajsii nemusíte zrovna umět malajsijsky. What3words použitá slova prostě přeloží z češtiny. Pro hustě obydlené oblasti navíc algoritmus preferuje krátká a často používaná slova, ta delší si nechává pro méně obydlené, okrajové části země.
Rozdělení země na relativně malé třímetrové čtverce pak umožňuje dostatečně přesnou navigaci. Můžete třeba snadno poslat odkaz na specifickou část budovy, třeba určený vchod.
Adresa vydavatelství Economia je Pernerova 47, Praha 8, v řeči zeměpisných souřadnic 50.0912869N, 14.4541333E. Systém what3words nás ovšem najde pod slovy úsudek.návštěva.pohledy. Svou vlastní adresu snadno vygenerujete na webu projektu. Slovní označení je výrazně snazší k zapamatování a pro automobilky má ještě jednu zásadní výhodu: slova jsou vybírána tak, aby byla snadno rozeznatelná pro hlasové ovládání.
Od loňského roku proto můžete zadávání adres pomocí what3words využívat ve vozech Mercedes-Benz vybavených novým palubním systémem MBUX. Příkladem budiž nová třída A. Mercedes má dokonce ve what3words desetiprocentní podíl, na vývoj systému přispěla i čínská automobilka SAIC a podle webu autoexpress.co.uk také šampion F1 Nico Rosberg.
Start-up však nespolupracuje jen s těmi, kdo přispěli na vývoj: k určení cíle mimo klasické komunikace lze what3words použít i v Land Roverech a nově je v Evropě k dispozici i pro vozy značky Ford. V případě aut s modrým oválem na kapotě je bohužel nutné mít připojený mobil s doinstalovanou aplikací. What3words by mělo fungovat i v produktech navigačního gigantu TomTom.
A abychom nemluvili jen o automobilkách, what3words používá i Červený kříž, OSN nebo třeba Airbnb. Nasazují ho i rozlehlé země se špatnou infrastrukturou: Nigérie nebo Mongolsko.
Zjednodušené slovní adresy totiž místním usnadňují podílet se třeba na pomoci v přírodní pohromou zasažené oblasti. Bez složitého učení se souřadnicovým systémům nebo hledání jména ulice ve městě, které smetla přívalová vlna, totiž mohou předat úřadům nebo humanitárním organizacím přesné místo, kde je třeba jejich zásah.
What3words má i svoje kritiky: Předně pro určení polohy a předání správné adresy potřebujete funkční zařízení s GPS. Stačí sice mobil, ale v oblastech zasažených přírodními pohromami nemusí být vždy k dispozici.
Někomu se také nemusí líbit to, že systém spravuje soukromá firma. Co se bude dít, až zkrachuje? Neděje se něco s odesílanými daty o poloze? Sheldrick se brání tím, že například OSN nebo Červený kříž budou mít systém k dispozici i v případě, že firmu zavře. Navíc tvrdí, že mají plnou kontrolu nad používanými daty.
A na závěr se objevují i pochyby nad tím, jak bude what3words fungovat v plném nasazení. Jak si třeba poradí se souřadnicemi ve 3D prostoru? Co když budete potřebovat určit i přesnou výškovou souřadnici? Společnost se zatím s podobným požadavkem podle svého vyjádření nesetkala, ale existují prý možnosti, jak tuto informaci do tříslovného systému zakomponovat.