Tříprostorové sedany dnes v Evropě nejsou příliš žádané, současný trend automobilového trhu vlastně vůbec nenahrává klasickým karosářským variantám, které byly v minulosti hlavními oporami modelových portfolií mainstreamových automobilek.
Všichni totiž chtějí SUV a sedan střední třídy je považován za nudný a nepraktický automobil, který se nejvýše hodí do firemní flotily. Ale i manažeři dnes při volbě svého služebního vozu pošilhávají po SUV a Peugeot jich má v nabídce hned několik. Všechny pak patří mezi nejprodávanější modely.
Možná právě proto, že na klasické střední třídě již neleží tíha hospodářského úspěchu francouzské automobilky, dostali tvůrci nové generace modelu 508 od vedení automobilky volnější ruce pro experimenty i designové extravagance.
Zároveň nebyli svázáni minimálním objemem zavazadlového prostoru ani dostatečným místem pro nohy či hlavu na zadních sedadlech a výsledek je pro mnohé překvapením. Dlužno dodat, že příjemným.
Místo velkého rodinného sedanu vznikl relativně kompaktní a sportovně střižený liftback nebo, jak se dnes s oblibou říká, čtyřdveřové kupé s bezrámovými skly ve dveřích a revolučním i-Cockpitem. Ten u Peugeotu od premiéry v řadě 208 postupně vylepšují.
Francouzská automobilka novinkou hází rukavici konkurenci. Jenže tu již nepředstavují konzervativní modely střední třídy, jakými jsou Opel Insignia, Renault Talisman nebo Ford Mondeo. Největším sokem má být Volkswagen Arteon nebo Kia Stinger, u Peugeotu si troufají i na prémiové modely Audi A5 Sportback nebo BMW 4 Grand Coupé.
Překvapivě je novinka oproti svému předchůdci menší a lehčí. Zatímco konkurence s každou další generací svých modelů centimetry přidává, zde se výrazně ubíralo. Nový Peugeot je nejen o 70 kg lehčí, ale také o 8 cm kratší (celkem 4750 mm) a má o 2,4 cm (2793 mm) menší rozvor. Přitom je však o 3 cm širší a o 5 cm nižší. S celkovou výškou 1400 mm tak opět spíše vypadá jako sportovní kupé.
Designéři vtiskli nové "pětsetosmičce" originální lehce zamračenou tvář, které dominuje maska s výraznou strukturou a stylizovaným znakem lva. Tajuplný výraz pak umocňují utopené přední světlomety, jež v nejvyšší výbavové verzi GT disponují technologií LED.
Originálním prvkem je denní svícení LED uložené do vertikálních "zářezů" po stranách, které prochází světlomety a vytváří cosi jako kly nebo, chcete-li, tesáky à la šavlozubý tygr.
Nízká příď se pak směrem dozadu zvedá až k vysoké zádi s ostrou odtokovou hranou, kde se setkává s plynule se svažující střechou. To vytváří přes dvojici dveří na každé straně dojem elegantního dynamického kupé. Hodně sešikmené zadní okno samozřejmě komplikuje výhled dozadu, ale zadní parkovací senzory i kamera tento problém eliminují.
S působivým exteriérem koresponduje také interiér. Členitá palubní deska se skládá z několika materiálů. Některé jsou lesklé, některé matné, jiné měkké a další zase tvrdé. Není v tom však chaos, ale harmonie, vše působí nejen originálně, ale i hodnotně, útulně a vkusně.
Peugeot postupně nasazuje svůj i-Cockpit, u něhož se řidič na kontrolní přístroje nedívá skrz volant, ale má je nad ním, do dalších řad. Dnes ho najdete nejen v modelech 208, 308, 2008, 3008 a 5008, ale dostal ho také minivan Rifter a zde popisovaný sedan 508, respektive kombi 508 SW.
Automobil se tak místo klasického volantu ovládá nerovnoměrným osmiúhelníkem, který má řidič skoro u kolen, aby viděl na displej s uhlopříčkou 12,3 palce. Ten si může nakonfigurovat podle svých potřeb. V nabídce je analogový i digitální rychloměr, otáčkoměr, palubní počítač nebo mapa navigace.
Potřebné informace doplňuje druhý displej nad středovým panelem s úhlopříčkou 8 (v základní výbavě Active) a 10 palců (od výbavy Allure výše). Nechybí možnost využití aplikací Apple CarPlay nebo Android Auto, telefon pak lze dobíjet i bezdrátově v odkládacím prostoru pod středovým panelem.
Dalším originálním prvkem je kovová "klaviatura" pod středovým displejem, na které najdete hlavní funkce multimediálního systému (telefon, klimatizace, palubní počítač, navigace, rádio a multimédia nebo nastavení osvětlení interiéru). Pod nimi je pak řada tlačítek na ovládání vyhřívání sedadel, vyhřívání předního i zadního okna nebo deaktivaci systému start/stop.
Vůči ergonomii ovládacích prvků nemám výhrad, snad jen ovládání dvouzónové klimatizace mohlo být umístěno na tlačítka a ne mezi funkce dotykového displeje. Je ale třeba přiznat, že ten reaguje docela rychle.
Přední sedadla mohou být elektricky nastavitelná, vyhřívaná, a ještě vybavena masážní funkcí. Nabídnou vysoký komfort i oporu v zatáčkách a obstojí i v nejpřísnějších kritériích z hlediska anatomie. Vzadu je však místa podstatně méně a delší cestující budou mít problém, kam si složit hlavně hlavu.
Přehnaně velkou porci kubíků nečekejte ani v případě zavazadlového prostoru. Kufr je sice díky karoserii liftback dobře přístupný, ale základní objem 487 litrů patří mezi průměr a zázraky nečekejte ani po sklopení sedadel druhé řady. V tomto případě je totiž k dispozici opět průměrných 1537 litrů.
Nejlepší výbava GT nabídne nejen špičkový audiosystém hi-fi značky Focal, ale také řadu jízdních asistentů. Za zmínku stojí zejména systém nočního vidění, který mnoho značek v tomto segmentu nenabízí. Ale nechybí ani systém autonomního brzdění, automatické přepínání dálkových světel, hlídání a udržování jízdy v pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo adaptivní tempomat.
Kdo nechce SUV a hledá ve střední třídě něco originálního, může mu nová řada 508 imponovat. Mezi její přednosti totiž nepatří pouze působivý design. U Peugeotu se totiž zároveň s tím "pochlapili" a postavili celé auto tak, aby bylo také radost jej řídit.
Od podzimu, kdy se nový Peugeot objeví i na českém trhu, si budou zákazníci vybírat z trojice naftových a dvojice benzinových motorů. Většina z nich bude standardně dodávána v kombinaci se samočinnou osmistupňovou převodovkou, kterou koncernu PSA dodává japonská firma Aisin.
Jedinou výjimkou je základní turbodiesel BlueHDI o objemu 1,5 litru o výkonu 96 kW. Ten bude mít ve standardu šestistupňový manuál a automat dostanete za příplatek. My jsme si však na silničkách mezi Azurovým pobřežím a Alpami vyzkoušeli modely z opačného konce nabídky.
Nejdříve jsem se dostal za volant nejsilnější naftové verze, která má pod kapotou dvoulitrový turbodiesel o výkonu 130 kW. Automatická převodovka se ovládá zvláštním joystickem na středovém panelu nebo pádly pod volantem a s motorem si velmi dobře rozumí. Nečekejte žádné cukání, řazení je zcela plynulé a velký počet převodových stupňů optimálně využívá otáčky motoru.
Nejvýkonnější turbodiesel s nástupem turbodmychadla, kdy točivý moment dosahuje hodnot až 400 Nm, nekompromisně akceleruje, ale podvozek všechno zvládá i na mokru bez problémů. V zatáčkách je sice trochu znát vyšší hmotnost dvoulitrového čtyřválce nad přední nápravou, přesto svou nedotáčivost dokáže skvěle skrýt a nakonec je i překvapivě obratný.
Překvapivě strmé řízení pak umožňuje projíždět i ostřejší zatáčky beze změny držení volantu, přední kola na pokyny od volantu reagují přesně a okamžitě. Harmonicky skloubené pohonné ústrojí i pečlivě naladěný podvozek doplňují účinné brzdy s plynulým nástupem, které lze optimálně dávkovat podle potřeby.
V alpských serpentinách se nový Peugeot cítil jako ryba ve vodě a líbilo se mu i na dálnici. 19palcové pneumatiky testované verze sice nemají zrovna vysoký profil, přesto Peugeot zvládá nerovnosti zcela suverénně, i když se svým projevem nepřibližuje tradičním představám o francouzském komfortu.
V druhé části testování nás čekala nejsilnější zážehová verze. Čtyřválec 1,6 litru dosahuje díky přeplňování výkonu 169 kW a točivého momentu 300 Nm, který na přední kola opět přenáší osmistupňový automat.
Jestliže turbodiesel má s velkým točivým momentem famózní "tah na branku", zde se jedná o ryzí dynamiku. Okamžitá reakce na sešlápnutí plynového pedálu a výrazná akcelerace z jakékoliv rychlosti až do 160 km/h jsou působivé, odlehčená přední náprava navíc všechno zvládá s přehledem. Radost z jízdy pak umocňuje jadrný zvuk dvojité koncovky výfuku i přesné a přímé řízení.
Po první zkušenosti mohu konstatovat, že se nový Peugeot 508 povedl. Působivý design a naladění automobilu mohou dělat radost všem, kteří nelpí na objemu zavazadlového prostoru nebo místu na zadních sedadlech. Importér však zatím neprozradil, kolik to všechno bude stát, a tak si počkejme s celkovým hodnocením až na podzim, kdy se Francouz dostane na trh.