Možná už jste stihli letos při cestách na dovolenou zjistit, jací jsou řidiči v jednotlivých evropských zemích. Přestože v každé zemi existují dobří a špatní řidiči, průzkum bezpečnosti silničního provozu, který společnost Goodyear Dunlop provedla v patnácti evropských zemích, mezi nimi i České republice, ukázal, že ve způsobu jízdy jednotlivých Evropanů existují značné rozdíly.
Průzkumu se zúčastnilo necelých šest tisíc řidičů (více než tři sta v každé zemi).
Některá zjištění asi zkušené evropské cestovatele nepřekvapí. Například to, že označením „jsem lepší řidič lepší než průměr" se ze všech národností nejčastěji hodnotili Italové. U nich toto skóre dosáhlo 47 procent. Pozoruhodné je, že v loňském průzkumu stejné pneumatikářské firmy ostatní řidiči jako nejhorší hodnotili právě Italy.
Čeho se řidiči dopouštějí:
- 43% projíždí křižovatku na žlutá světla
- 40% předjíždí více aut najednou
- 24% křičí na ostatní řidiče
- 20% kličkuje při zácpě z pruhu do pruhu
- 18% dělá obscénní gesta na ostatní řidiče
- 13% problikává dálkovými světly auta jedoucí před nimi
- 11% tvrdě brzdí před autem, které se nalepilo dozadu
- 10% prudce přidává plyn, pokud je někdo chce předjíždět
- 10% nechává v noci svítit dálková světla, i když v protisměru přijíždějí vozy
- 5% hází něco z auta na jiné vozy
Poměrně pozoruhodné je, že druhé největší řidičské sebevědomí mají naši sousedé - Slováci a třetí skončili Rakušané.
Češi až v podprůměru
Češi o svých schopnostech příliš přesvědčeni nejsou. 35 procent těch, kteří souhlasili s tvrzením, že jsou lepší řidiči než ostatní, je méně než je celkový průměr. Nejméně si ale za volantem věří Rusové (za lepší než ostatní se jich pokládá jen 28 procent) a překvapivě rovněž Francouzi. Jen necelá čtvrtina lidí v zemi, která zrodila například Alaina Prosta či Sebastiana Loeba je přesvědčena o své nadprůměrné schopnosti řídit vůz.
Na druhou stranu nelze určitě Francouze pokládat za klidné řidiče. O patnáct procent francouzských řidičů více než je evropský průměr se totiž přiznalo, že občas na ostatní účastníky silničního provozu křičí.
Největší procent těch, kteří se pokládají za horší řidiče než je průměr, nalezli tazatelé při průzkumu v Rusku. Bylo jich 12 procent. S odstupem s devíti procenty skončili druzí Rumuni.
Respondenti měli při zodpovídání otázek k dispozici 13 možností, kterými v rozsahu od „bezpečné" po „riskantní" měli popsat svůj styl řízení. Polovina evropských řidičů o svém způsobu jízdy prohlásila, že je buď „opatrný" (31 %) nebo „bezpečný" (18 %).
12 procent lidí něco z auta hází na ostatní
V jiných odpovědích na otázky totiž na sebe prozradili leccos. Dokonce i ti řidiči, kteří se označili za „ostřílené profesionály" přiznávají, že na silnici během letní sezóny mnohdy riskují. Častěji než ostatní se také přiznali k tomu, že například na dvouproudé silnici předjíždějí více než jedno vozidlo najednou (60 %).
Další nebezpečnou skupinu představují překvapivě i řidiči, kteří své chování za volantem považují za „nervózní". Přiznávají, že záměrně zrychlují, pokud se je někdo snaží předjet (24 %), brzdí prudce, když je auto za nimi příliš blízko (23 %) nebo z okna vyhazují něco na jiný vůz (12 %).
Pokud jste se na tuzemskýzh silnicích setkali například s vybrž´dováním, předjetím zprava, či na vás někdo vztyčoval prostředníček, vězte, že stejně, ba i hůř, se chovají i řidiči v dalších evropských zemích.
Podle průzkumu můžeme toto léto na evropských silnicích potkat až deset procent tzv. „vyhrožujících řidičů". Jedná se o účastníky provozu, kteří na ostatní křičí, dělají obscénní gesta nebo rovnou vystoupí z auta, aby se o své pocity s ostatními podělili. Kromě toho, může být více než jeden řidič z dvaceti (6 %) zařazen do kategorie „nebezpečný řidič". Jedná se o ty, kteří z důvodu zlosti narážejí do jiných aut, vyhazují něco z okna na kolemjedoucí auta, schválně zrychlují, když se je někdo pokouší předjet nebo naopak záměrně prudce brzdí, když je auto za nimi příliš blízko.