Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

SEAT 850 Special (1968)

POHONNÉ ÚSTROJÍ: vzadu podélně uložený benzinový řadový čtyřválec s rozvodem OHV a karburátorem, zdvihový objem 843 cm3, výkon 38 kW, točivý moment 60 N.m. Čtyřstupňová manuální převodovka, pohon zadních kol

JÍZDNÍ VÝKONY: Nejvyšší rychlost: 142 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h za 21,3 s, průměrná spotřeba paliva 7-8 l/100 km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Délka 3575 mm, šířka 1425 mm, výška 1385 mm, rozvor 2027 mm,  rozchod kol 1150-1210 mm, pneumatiky 5,50 x 13", pohotovostní hmotnost: 690 kg

 

Právě se děje

Další zprávy