Z nuly na sto pod 2,1 vteřiny? Tesla Model S Plaid+ je rychlá, ale s čísly fixluje

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 5. 2021 15:02
Nové Tesly Model S Plaid a Plaid+ mají být podle výrobce auty s nejlepším zrychlením z nuly na sto na světě. Dražší verze Plaid+ má stovku zvládnout za méně než 2,1 vteřiny. Jenže to má háček, Tesla totiž uvádí lehce „cinknutý“ údaj.
Tesla Model S Plaid
Tesla Model S Plaid | Foto: Tesla

Na pochybný marketing Tesly upozornil v jednom z nejnovějších videí youtuber Jason Fenske na svém kanálu Engineering Explained. Důvodem je ona pověstná hvězdička, která se z některých materiálů Tesly "záhadně" vytratila.

Pokud si otevřete konfigurátor Tesly a pokusíte si naspecifikovat Teslu Model S, dozvíte se mimo jiné, že ve verzích Plaid a Plaid+ auto zvládne zrychlit z nuly na sto za 2,1 vteřiny, v USA počítají s hodnotou 0-60 mil za hodinu (96 km/h) a časem 1,99 vteřiny. Číslo je uvedené naprosto upřímně bez žádné hvězdičky s doplňující vysvětlivkou. Jakmile ale půjdete hlouběji a pod technickými údaji kliknete na tlačítko Funkce, dostanete se k podrobnějším specifikacím a v nich již hvězdička u hodnoty zrychlení je.

Tesla pak v poznámce přiznává, že časy nezahrnují tzv. rollout. To je pojem z amerického sprintového závodění na čtvrt míle, který vychází z historického technického omezení při měření času. Jako prvotní okamžik času měření se v jeho případě nebere chvíle, kdy se auto rozjede, ale kdy překoná první měřící bod. Ten je dnes standardně posazen do vzdálenosti jedné stopy, tedy 30 centimetrů, od skutečné startovní pozice auta.

V takovém případě ale auto již určitou rychlostí jede. Fenske se odkazuje na test amerického magazínu Motortrend, ten zrychlení měří také po odečtení rolloutu, ale pomocí svých dat zvládne říct, jaký vliv to má na skutečný čas. V případě testovaného staršího Modelu S P100D rollout znamená, že auto po překonání jedné stopy jede již rychlostí 5,9 míle za hodinu, tedy asi 9,5 km/h. Toto prvotní zrychlení navíc zabere 0,26 vteřiny. To znamená, že po odečtení rolloutu uvádí firma spíše zrychlení z šesti na šedesát mil, resp. z 9,5 na 100 km/h.

Moderní měření samozřejmě umožňuje, aby se zrychlení měřilo od stání. Tesla se ale rozhodla rollout odečíst, dá se tušit, že proto, aby se v USA dostala pod magickou hranici dvou vteřin, a podle Fenskeho navíc zvýraznila rozdíl oproti levnější verzi Long Range, u níž v technických údajích hvězdičková poznámka s vysvětlivkou o odečtení rolloutu chybí.

Skutečné zrychlení z nuly na šedesát mil u Modelu S Plaid Fenske odhaduje na 2,19 vteřiny, v případě evropského z nuly na sto se dá počítat s 2,3 sekundy. Rollout by měl vždy čas zvýšit o konstantní hodnotu.

Podle žebříčku sestaveného pro rok 2021 britským magazínem Autoexpress však ani upravené hodnoty neberou Tesle titul nejrychleji akcelerujícího vozu na světě. Je však pravda, že rozdíl mezi superrychlým benzinovým Bugatti Chiron (z nuly na sto podle výrobce za 2,4 vteřiny) není již tak velký, jak by mohly zavádějící technické údaje Tesly naznačovat. Navíc se na trh chystá celá řada aut, která by Modelu S jeho titul mohla sebrat.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy