Maranello - Z italských ulic mizí drahé automobily. Příčinou přitom není jen krize, kvůli níž „dolce vita" (tedy sladký život) není již tím, čím býval.
Italové se navíc svých vozů masivně zbavují. Ne proto, aby ušetřili, ale protože přestávají být ochotni platit stále vyšší odvody. Ty jsou součástí úsporného balíčku vlády Maria Montiho.
Kontroly přiostřily
Od té doby, co se zvýšily daně pro majitele drahých vozů a zostřily kontroly, se Italové snaží svá auta raději prodat do ciziny. Zájem mají například dealeři z Francie, Německa, ale také z východní Evropy.
Od loňského prosince podnikli italští úředníci desítky "nájezdů" do oblastí, ve kterých se majitelé drahých vozů koncentrují. Například do lyžařského areálu Cortina d'Ampezzo nebo města Portofino.
"Policisté vozy zastavují a prověřují, zda řidiči řádně zaplatili daně," komentuje server Business Week. Občas někoho chytí - nedaleko Benátek se minulý měsíc jednalo například o řidiče Ferrari F40, který od roku 2006 dlužil na daních 8 milionů eur.
"Poté, co se policie objevila na jednom z našich srazů nedaleko Říma, kde kontrolovala úplně každého, se hodně majitelů svých ferrari zbavuje," tvrdí Fabio Barone. Ten stojí v čele klubu Passione Rossa, který sdružuje vlastníky těchto modelů.
Raději pod cenou než vůbec
Vzhledem k celkově špatné náladě, která na trhu panuje, jsou přitom Italové rádi, když za vůz získají zlomek původní ceny. Jeden z členů klubu například prodal své Ferrari 458 za 143 tisíc eur, ačkoliv sám za vůz dal 224 tisíc eur.
Do zahraničí neputují pouze vozy Ferrari. Během každého týdne najde nového majitele v některé z evropských zemí na dvě stě kusů vozů Porsche. Uvádí to Loris Casadei z koncernu Volkswagen, jehož je Porsche součástí.
"Vývoz značky Porsche Cayenne se za prvních pět měsíců letošního roku více než ztrojnásobil na 1134 kusů," vyplývá ze statistik tamního Sdružení dovozců automobilů Unrae. Počet vozů Ferrari a Maserati z druhé ruky, které opustily italský trh, se meziročně zvýšil ze 142 na 424 aut.
Vláda škrtí zlatou žílu
Ekonomové Montiho vládu za daňová opatření kritizují - poptávka po drahých vozech se totiž významně podílí na celkových nákupech automobilů v zemi.
Že jsou prodeje luxusních modelů významným zdrojem peněz, potvrzuje také Sergio Marchionne, šéf skupiny Fiat, do níž Ferrari spadá.
"Na prodej drahých aut spoléhá, protože kompenzují ztráty na evropském trhu, které v prvním pololetí tohoto roku činily 345 milionů eur," píše Business Week s tím, že samotné značky Ferrari a Maserati vykázaly zisk 175 milionů eur.
Pro letošní rok výzkumná společnost IHS Automotive očekává, že jen v Itálii prodej luxusních dopravních prostředků klesne z 1116 kusů v roce 2008 na 593 vozů. Tedy o 47 procent. Na úroveň před krizí by se měl trh podle IHS Automotive vrátit nejdříve v roce 2016.
Nebýt přísnějších kontrol, segment by navíc cítil krizi pouze minimálně. Zájem o tyto luxusní statky je totiž poměrně neelastický. "Trh s nejdražšími automobily je jedním z nejodolnějších vůbec a Itálie jej takto trestá… ne příliš moudrý přístup," říká generální ředitel Unrae.
Odklon od superdrahých vozů má pro Italy také symbolický význam. "Tradičně jsme vždy byli baštou těchto automobilů. To, že mizí z ulic, ukazuje, jak hluboká krize ve skutečnosti je," uvádí děkan Polytechnické obchodní školy v Miláně pro Business Week.