Varianty Cross Country jsou neodmyslitelnou součástí nabídky značky Volvo. Směr vytyčil hned první model tohoto typu, kombi vyšší střední třídy V70 Cross Country z roku 1996: karoserie kombi, drsnější design, ale především přepracovaný podvozek se zvětšenou světlou výškou a standardní pohon všech kol.
Následovaly další dvě generace XC70 a souběžně s tím rozšiřování nabídky. Ta dnes čítá hned tři varianty, verzi Cross Country Volvo nabízí v řadách V40, V60 a V90.
Ano, je to tak, XC70 je věcí minulosti. Jeho výrobu Volvo před třemi lety ukončilo bez nástupce a použití zkratky XC omezilo na opravdová SUV. Místo jediného kombi Švédi nabídli větší V90 Cross Country a menší V60 Cross Country. Druhý jmenovaný model letos přichází v nové generaci, která přináší celou řadu změn.
Tou jednoznačně nepřehlédnutelnou je obrovský skok v designu. Pod vedením někdejšího šéfdesignéra Škody Thomase Ingenlatha vzniklo auto, které je elegantní, vypadá moderně a nechybí mu nezbytná dávka extravagance a dynamiky. Při tom všem je vzhled nové V60 je originální, jasně rozeznatelný od konkurenčních modelů i ostatních Volv.
Cross Country k tomu přidává ochranné lemy karoserie, pneumatiky s vyšším profilovým číslem a celkově o 60 mm zvýšenou světlou výšku, měkčí naladění podvozku a širší rozchod kol. K dalším rozdílům patří přítomnost asistentu pro sjíždění svahů a jízdního režimu off-road (pro Cross Country jde o standard, ostatní V60 tuto výbavu mít nemohou).
To celé znamená jediné: terénní kombi od Volva má funkční paket úprav, který posouvá V60 přesně do teritoria, kde Švédi dlouhé roky sbírají u zákazníků kladné body. Cross Country je pro ty, kdo nechtějí SUV, ale potřebují auto, které funguje i mimo asfalt. Ostatně světlá výška 21 cm a standardně dodávaný pohon všech kol jsou parametry, kterými se mohou pochlubit jen některá SUV.
Vysoký jízdní komfort od takového auta člověk podvědomě očekává a Volvo mu ho dokáže nabídnout. Přes velké nerovnosti se nese ladně a ostré výmoly jím neotřesou - výhody zvýšeného podvozku a vyšších pneumatik se zde daří využívat naplno.
Pohon všech kol, vycházející ze spojky Haldex, funguje také na jedničku. Nedovolí prokluz předních kol, naopak si na sněhu rád pomůže balancem na hraně přetáčivosti. V60 je dobře vyvážená a snadno ovladatelná, v režimu "sport" dokonce funguje tak, že dokáže každého řidiče přiblížit úrovni rallyového jezdce - elektronika hodně dovolí a ještě víc pomáhá držet kýžený směr.
Proti předchozím Volvům to představuje radikální posun vpřed, ne však změnu charakteru. Vedle ukázkového komfortu tlumení tu pořád zůstává lehké, odtažité a nepříliš strmé řízení, tedy vlastnosti, které jasně definují zaměření tohoto vozu.
Volvo V60 Cross Country
Motor: naftový turbo 4válec, 1969 cm3
Výkon: 140 kW v 4250 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm při 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1 l/100 km
Hmotnost: 1862 kg
Objem zavazadlového prostoru: 529 l
Cena od: 1 276 400 Kč
Pokud vás nová V60 Cross Country oslovila, máte nečekaně snadné rozhodování. Alternativy nejsou, protože jediný konkurent, Audi A4 allroad, se momentálně na českém trhu neprodává. A ceník zahrnuje jedinou variantu: Cross Country je standardně osazené naftovým dvoulitrem D4, který roztáčí všechna kola přes osmistupňový automat silou 140 kW a 400 Nm.
Výbava je jediná (samozřejmě se dá rozšířit o nadstandardní položky), proti běžné V60 Momentum vedle celé řady technických a designových úprav přidává také kožené čalounění a stojí o 46 500 Kč víc. V tomto světle je pořízení verze Cross Country lákavé.
V průběhu roku doplní nabídku i benzinový dvoulitr T5 s výkonem 185 kW. Hudbou vzdálenější budoucnosti je příchod hybridní verze - tu sice Volvo zatím oficiálně nepotvrdilo, klasická V60 s hybridním pohonem ale dorazí už letos a Švédové chtějí postupně nabídnout elektrický nebo hybridní pohon ve všech modelech. Jeho případné nasazení do V60 Cross Country by tedy bylo logickým krokem.