Vřesno je poměrně nenápadné město asi 50 km východně od Poznaně, které lze jízdou po dálnici minout. Přitom se tam na ploše zhruba 300 fotbalových hřišť nachází závod Volkswagenu na výrobu užitkového Crafteru, který byl otevřen v roce 2016. Automobilka jej označuje za jeden z nejmodernějších svého druhu v Evropě, navíc vznikl v relativně rekordním čase. "Postavili jsme továrnu za 23 měsíců," říká pyšně vedoucí výroby ve Vřesně Frank Schemmel. "Zvládli jsme to rychleji než Číňané," dodává se smíchem.
Roční kapacita továrny je 100 tisíc automobilů, Schemmel ale říká, že je možné ji zvětšit. Například rozšířením továrny na sousední pozemek, který rovněž patří Volkswagenu. Jen ve Vřesně pak německý výrobce zaměstnává 3560 lidí. Další jsou navázaní na subdodavatele, kteří v oblasti rovněž vybudovali své závody. To má za následek klesající nezaměstnanost, což Franka Schemmela na jednu stranu těší, na tu druhou ale znepokojuje. "Musíme hledat zaměstnance i jinde mimo Polsko," říká.
Druhou generaci užitkového Crafteru již Volkswagen nedělá ve spolupráci s Mercedesem, proto potřeba stavby nového závodu. Naopak na stejné lince nově vzniká dvojče užitkového Volkswagenu. Patří do portfolia MANu, další značky koncernu VW, a nese označení TGE. Vzhledem k tomu, že obě auta se od sebe liší o 24 dílů (především jde o masku chladiče a jiná loga), mohou vznikat vedle sebe tak, že z karosárny za sebou vyjíždí například dvě karoserie pro Crafter a tři pro MAN. Zaměstnanci závodu následně vědí, jaké díly na tu kterou karoserii použít.
Podívejte se, jak se ve Vřesně vyrábí Volkswagen Crafter:
Celá továrna je rozdělena na čtyři části - karosárnu, lakovnu, montážní linku, kde je vůz dokončen, a halu pro speciální přestavby. Tam vznikají například vozy se speciálním lakováním pro firmy, ale třeba také obytná Grand California. Ve Vřesně se vyrábí rovněž elektrický e-Crafter, minimálně tedy zčásti. Hotová karoserie totiž z Polska putuje do Německa, kde je k ní spárováno elektrické pohonné ústrojí.
Ve Vřesně přitom vzniká Crafter s pohonem předních, zadních i všech kol a ve všech možných karoseriích od klasické dodávky přes valník až po minibus. Celkem jde o 69 různých verzí. Celý proces výroby začíná v karosárně. "Každé auto je vyrobeno pro konkrétního zákazníka, nevyrábíme do skladů," říká průvodce po továrně Karol Grad. Právě karosárna může na někoho působit jako velké sci-fi. Ze zhruba 550 robotů v celé továrně je jich právě v této části 371.
"Sedmdesát procent výroby v karosárně je automatizováno," popisuje Grad. Roboti se starají například o stavbu podlahy, která je složena z několika dílů, i následnou kontrolu kvality pomocí laserů na téměř 80 místech. Na jiných pozicích však práci po robotech kontrolují lidé. "Roboti pracují v karosárně v součinnosti s lidmi," doplňuje Karol Grad.
V dalších částech závodu přitom tolik robotů nepotkáte. V lakovně je automatizace zhruba čtyřicetiprocentní, na montážní lince pouze tříprocentní. Jeden z mála robotů na montážní lince, kam přijede již nalakovaná karoserie, se stará o vsazení čelního skla do karoserie. Je zajímavé, že naopak boční a zadní skla montuje na karoserii člověk ručně. To proto, že jimi disponuje jen osm procent (vyjma skel předních dveří) všech vyrobených Crafterů a modelů MAN TGE.
Celkově se montážní linka skládá ze sedmi rozličných stanovišť a 120 dílčích kroků. Po jejich projití se z nalakované karoserie stane hotový vůz podle požadavků zákazníka. Jednomu z nejatraktivnějších kroků na celé montážní lince se říká svatba. "Jde o místo, kde je karoserie spojená s podvozkem a pohonným ústrojím," říká Karol Grad. Označení "svatba" je tak více než příznačné.
Po sedmi hodinách na montážní lince (a 5 až 7 hodinách v karosárně a až 20 hodinách v lakovně), kdy na každý krok má dělník 3,5 minuty, je auto hotové a čeká ho první nastartování a následná kontrola kvality výroby předtím, než zamíří ke koncovému zákazníkovi. Denně takto ve Vřesně vyrobí asi 380 nových Volkswagenů Crafter nebo MAN TGE.