Indická firma oznámila, že na základech MEB postaví hned pět nových elektrických SUV a po dobu trvání licence chce vyrobit přes milion vozů. Podle serveru Automotive News je Mahindra bude prodávat pod značkami XUV a BE. Po Fordu jde už o druhou automobilku, která platformu Volkswagenu využije.
Mahindra je čtvrtá největší indická automobilka, na trhu má však podíl necelých sedmi procent, což znamená prodej kolem dvou set tisíc aut ročně. Indii téměř monopolně vládne indo-japonská Maruti-Suzuki s podílem 45 procent, druhý Hyundai má šestnáct a domácí Tata jedenáct procent.
Pro Volkswagen znamená dohoda s Mahindrou povzbudivý krok, dobývání Indie se mu dvacet let nedařilo. Zatímco po úspěšném rozjezdu si dělal vyhlídky až na dvacetiprocentní podíl, v roce 2020 držel jen 0,6 procenta. Globální modely a platformy koncernu byly pro cenově citlivý trh příliš drahé.
Situaci nezlepšily ani dosavadní pokusy navázat lokální partnerství. Půlroční jednání s firmou Tata skončilo v létě 2017 marně, předchozí románek se Suzuki dokonce skončil arbitráží. Roztržka mimo jiné o čtyři roky zpozdila uvedení minivozu Up! na tamní trh, když Japonci nevyšli Volkswagenu vstříc s poskytnutím levnějších motorů.
V roce 2018 se Volkswagen rozhodl jít vlastní cestou, oznámil plán India 2.0 podpořený investicí ve výši miliardy eur. Jeho prosazením pověřil manažery a inženýry Škody, kteří se ortodoxně nedrží západních metod řízení a umějí se přizpůsobit obtížnějším podmínkám.
Od té doby uvedené modely Slavia a Kushak se etablují úspěšně, ale rozvíjet obchod z tak malého podílu proti silné konkurenci nebude snadné.
Pro globální obchod Volkswagenu tedy bude dohoda s Mahindrou výhodná. Týká se však výhradně elektromobility, jejíž rozvoj v Indii je zatím velkou neznámou. Zájem politiků je nepřehlédnutelný, jelikož země bojuje se smogem ve městech, ropu dováží a patří k největším emitentům oxidu uhličitého.
Objevily se konkrétní návrhy zakázat spalovací motory ve tříkolkách a motocyklech od roku 2025 a v osobních autech o pět let později, vláda je však rychle zamítla. Elektrický pohon je pro širokou veřejnost cenově nedostupný, infrastruktura nabíječek neexistuje a podíl obnovitelných zdrojů v elektrické síti dosahuje čtyř procent.
Zajištěná není ani výroba baterií. Mahindra se jí věnovat nechce, hledá partnery a částečně chce využít dodávek Volkswagenu. Jeho závody v Evropě jsou však plně vytížené.