Škoda Kushaq oficiálně: V indickém bratranci Kamiqu může majitele vozit vlastní šofér

Škoda Kushaq oficiálně: V indickém bratranci Kamiqu může majitele vozit vlastní šofér
Automobilka na něm dosud nabízela modely Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq, které se tam montují z dovezených stavebnic, a specifický model Rapid.
Interiér se nese v duchu současných modelů mladoboleslavské značky. Dominuje mu až 10" dotykový displej. Plasty jsou tvrdé, ale nevypadají lacině.
Na palubní desce je speciální odkládací prostor pro připevnění talismanů, které Indové ve svých autech tradičně vozí.
Vyhřívaná sedadla Kushaq nenabízí, v Indii by byla k ničemu, zato můžete mít kožená, odvětrávaná.
Foto: Škoda Auto
Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 3. 2021 11:45
"Dobuďte pro nás indický automobilový trh," zní úkol, který Škoda dostala od vedení koncernu Volkswagen, a zde je jeho první skutečně hmatatelný výsledek. Malé SUV Škoda Kushaq je první škodovkou vyvinutou v rámci projektu India 2.0. My jsme ho měli v předvečer dnešní premiéry možnost v Česku exkluzivně osahat.
Vzhled Kushaqu odpovídá ostatním škodovkám, ale také požadavkům místních zákazníků. Na autě je například více chromu.
Vzhled Kushaqu odpovídá ostatním škodovkám, ale také požadavkům místních zákazníků. Na autě je například více chromu. | Foto: Škoda Auto

"Tohle je první auto od Indů pro Indy," říká mluvčí Škody Štěpán Řehák, když spolu kráčíme k malému SUV v oranžové metalíze Honey, která je podobně jako celé auto určena právě pro Indii. Kushaq staví na technické platformě MQB-A0-IN. Dalo by se říct, že vychází ze stejného základu jako podobně velký Kamiq, byl ale důsledně adaptován pro Indii. To má být klíč k úspěchu na trhu, na němž zatím ani jedna evropská automobilka neprorazila.

S ohledem na odlišnosti v potřebách evropského a indického zákazníka probíhal vývoj ve spolupráci s českými vývojáři z velké části v Indii, v technologickém centru v Púně, které Škoda otevřela v lednu 2019. Základ Kushaqu do budoucna poslouží i podobně velkému crossoveru značky Volkswagen a také dvěma sedanům nebo liftbackům, jeden ponese loga Škody, druhý VW.

Chcete důkaz odlišného uvažování Evropanů a Indů? "V třídě Kushaqu si auta kupují i lidé, kteří zaměstnávají řidiče a nechávají se vozit," říká Jan Řepa, vedoucí produktového marketingu Škody v Indii. Situace se liší podle konkrétní oblasti, ale jen málokdo by si v Česku dokázal představit Kamiq, k němuž si majitel platí šoféra jako k Rollsu.

Ne lacinější, důsledně optimalizovaný

Je kvůli svému cílení na "rozvojový" trh Kushaq ošizený? Představitelé Škodovky vysvětlují změny jinak. Platforma je upravená tak, aby přesně odpovídala požadavkům indických norem a zákazníků. Znamená to tedy třeba, že vysokopevnostní ocel je v konstrukci Kushaqu na jiných místech než na jeho evropském bratranci Kamiqu.

Nějaké vyslovené šetření není při pohledu na auto znát zvenku ani zvenčí. Škoda v Indii platí za prémiovou značku, na trh, kde se prodávají většinou auta kratší než čtyři metry, ostatně před lety vstoupila s "dlouhatánskou" Octavií. Kushaq tak uvnitř působí lépe než leckterý pro Evropu určený model od Dacie nebo Suzuki. Interiér snese srovnání i s Volkswagenem T-Cross.

Za interiér se Kushaq stydět nemusí, pro řadu zákazníků by byl přijatelný i v Evropě.
Za interiér se Kushaq stydět nemusí, pro řadu zákazníků by byl přijatelný i v Evropě. | Foto: Škoda Auto

Plasty na palubní desce jsou sice tvrdé, ale mají stejnou povrchovou strukturu jako v Kamiqu, takže na první pohled nepůsobí nikterak lacině. Uvnitř je auto cítit spíše asijsky než evropsky, ale nesmrdí. Snad jedině chlupatější stropnice připomíná zmíněné modely japonského Suzuki. Jeho dceřiná společnost Maruti Suzuki je ostatně nejúspěšnější automobilkou na indickém trhu. Nejprodávanějším modelem je tam i v Evropě známý Swift.

Slušný dojem z interiéru Kushaqu dotváří i velký vnitřní prostor s 385litrovým kufrem a moderní palubní deska s velkým, sedmi- nebo desetipalcovým dotykovým displejem palubního systému. Ten je specifický a neodpovídá tomu, který známe z Evropy. Navigaci do něj půjde doinstalovat pomocí vestavěného obchodu. Nechybí ani internetové připojení, vzdálený přístup a wi-fi hotspot.

Na palubní desce je také speciální otevřená schránka, do níž si majitelé mohou upevnit talismany. Tak velí indický zvyk.

Kromě talismanů Indové vyznávají i troubení, což si vyžádalo zesílení klaksonu. "Jednotónová houkačka z evropských aut by v Indii skutečně nestačila," říká Martin Toman, který je technickým vedoucím projektu.

Právě u klaksonu, který musel být v motorovém prostoru rovněž přemístěn výš kvůli monzunovým dešťům, můžeme začít s tím, jak důsledně bylo auto adaptováno na indické zvyky, podmínky, normy a místní výrobu. Auto nejenže se vyrábí ve škodováckém závodě v Púně, z Indie pochází i většina dílů. Dovážet by se jich mělo jen pět procent.

Díly to nemusí být nutně jednodušší, lacinější. Spíše řeší jiné problémy, jako v případě posílené klimatizace. "Kushaq má přepracovaný systém ventilace, jiný ventilátor a průchod vzduchu. Výkon se zvedl z 420 na 490 kubických metrů za hodinu," popisuje v tropech nezbytný prvek Toman.

Klimatizace bude v Kushaqu již v základní výbavě, od druhé nejvyšší bude automatická s dotykovým ovládacím panelem. Indové také vyžadují, aby klimatizace byla slyšet, aby věděli, že funguje, což je v příkrém rozporu s názorem Evropana, který by o ní nejraději ani netušil.

Další teplotní optimalizace Kushaqu pak ukazuje to, že vývojáři v technickém základu vypouštěli nadbytečné prvky. Mezi ty patří vyhřívaná sedadla, místo nich nabídne Kushaq v top variantě odvětrávané kožené sedačky. Pod víčkem nádrže také chybí obligátní boleslavská škrabka na zamrzlá skla. Indům chybět nebude.

Kvalita asfaltu si pak vyžádala specifické tlumiče a nadstandardní světlou výšku, která dosahuje 188 milimetrů.

Evropské motory upravené pro Indii

Vyhřívání netřeba, nejvyšší verze Kushaqu místo toho nabídnou ventilovaná sedadla. Klimatizace se bude dodávat standardně.
Vyhřívání netřeba, nejvyšší verze Kushaqu místo toho nabídnou ventilovaná sedadla. Klimatizace se bude dodávat standardně. | Foto: Škoda Auto

Motory se přinejmenším papírově od evropských příliš neliší. Kushaq budou moci Indové pořídit s litrovým tříválcem 1.0 TSI o výkonu 85 kW, a když se rozšoupnou, tak i se 110kW čtyřválcovým 1.5 TSI. Emisní normy v Indii se snaží dohnat Evropu, takže mají podobné požadavky, aktuálně platný Bharat stupně šest odpovídá evropskému Euru 6, jen u benzinových motorů s přímým vstřikem dosud nevyžaduje filtr pevných částic. To se změní za dva roky.

"Všechny motory jsou adaptovány na indické emisní normy a především tamější kvalitu paliva," popisuje změny Toman. Silnější jednapětka pak dokonce na rozdíl od litru již má filtr pevných částic, a je tedy připravena na zpřísnění emisních norem.

Zatímco emise škodlivin se v Indii zase tolik neliší od Evropy, tlak na spotřebu a emise CO2 není tak velký. Kushaq s litrovým tříválcem tedy nemá stop-start, a protože u něj ani v takové míře "nehrozí" studené starty, v motorovém prostoru se krčí malá jednoduchá 36Ah olověná baterie. Kamiq má pro srovnání pokročilejší EFB+ akumulátor s minimální kapacitou 49 Ah.

Zajímavostí je i to, že pro Indii se tento motor bude na přání dodávat s šestistupňovým automatem, ne sedmistupňovým dvouspojkovým DSG, které se k 1.0 TSI dodává v Evropě. Dvouspojka je jako alternativa k manuálu vyhrazena silnějšímu 1.5 TSI.

Z Indie do Afriky

Kushaq si dnes odbyl svou celosvětovou premiéru, vyrábět se začne v polovině července letošního roku. Ještě před představením ale Škoda evidovala v Indii 37 000 lidí, kteří se zaregistrovali, že o auto mají zájem. Stačily jim první skici a studie Vision IN, z níž sériový Kushaq vychází.

Hlavními konkurenty Kushaqu mají být podobně laděné vozy Hyundai Creta a Kia Seltos. Těch se vloni v Indii prodalo dohromady necelých 200 000 kusů a připadlo jim osmé a deváté místo v žebříčku. Ambice stát se nejprodávanějším modelem tak Škoda s Kushaqem nemá. Auta se v Indii ostatně dělí v zásadě do dvou tříd: většina nejprodávanějších (Maruti Swift, Alto, Baleno…) spadá do té menší s délkou do čtyř metrů, Kushaq již je luxusnějším vozem delším než čtyři metry.

Škoda také hledá další místa, kde by svou novinku mohla nabízet. V současné době se má analyzovat možnost vyvážet Kushaq a od něj odvozené typy (sedan/liftback Škoda představí snad koncem letošního roku) i na další trhy. V úvahu má přicházet například severní Afrika nebo Arabský poloostrov, kde by se vozy prodávaly pod značkou Škoda, do Latinské Ameriky by zamířily odpovídající modely Volkswagen.

Škoda tak začne výrazněji naplňovat svůj úkol starat se o rozvojové trhy, kde lidé hledají praktická auta za rozumnou cenu.

 

Právě se děje

před 25 minutami

Zaorálek navrhuje, aby od 17. května mohla opět hrát divadla a směly se pořádat koncerty, rozhodne vláda

Od pondělí 10. května otevřou muzea, galerie a památky ve zbylých českých krajích, potvrdil ve čtvrtek pozdě večer ministr zdravotnictví Petr Arenberger z ANO. Jeho kolega Lubomír Zaorálek po setkání se zástupci kulturních organizací navrhuje, aby se od 17. května mohlo venkovních akcí účastnit až 700 sedících diváků a těch vnitřních maximálně 400 lidí. To by znamenalo, že v Česku po půl roce opět bude legální pořádat koncerty a divadelní představení pro diváky. "Pokud to v pondělí schválí vláda," zdůrazňuje Zaorálek.

Podle něj by se pak v týdnu od 24. května kapacita mohla zvýšit až na 1000 lidí venku a 500 uvnitř. Sály by ale směly být plné vždy maximálně z poloviny. "Vše samozřejmě za přísných hygienických pravidel s použitím antigenních nebo PCR testů, s ochranou dýchacích cest a podobně," říká ministr.

Jednání se kromě něj a zástupců kulturních organizací zúčastnily náměstkyně ministra zdravotnictví a hlavní hygienička Pavla Svrčinová. "Jednání končí optimisticky. Konkrétně a věcně jsme se dohodli na řešení pro jednotlivé balíčky s výhledem do začátku příští sezony. Vše ještě proberou epidemiologové a předpokládám, že vláda v pondělí rozhodne o spuštění prvních akcí," říká jeden z účastníků schůzky Jan Burian, ředitel Národního divadla v Praze.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

K českým skokanům na lyžích se po 15 letech vrací úspěšný Slovinec Bajc

Po 15 letech se vrací k české reprezentaci skokanů na lyžích slovinský kouč Vasja Bajc, který v roce 2006 dovedl Jakuba Jandu k historickému triumfu ve Světovém poháru. Nahradí Františka Vaculíka, jenž po nepovedené sezoně u týmu skončil.

Devětapadesátiletý Bajc bude mít vedle reprezentace mužů na starosti také rozvoj mládežnických kategorií. "Jsem rád, poctěn a hrdý, že jsem opět získal možnost stát se hlavním trenérem českého skokanského týmu," řekl Bajc v tiskové zprávě lyžařského svazu.

Současná reprezentace v uplynulé zimě propadla. Kvůli problémům s kolenem prakticky neskákala česká jednička Roman Koudelka a po operaci vazů se chystá na návrat. Z ostatních se ve Světovém poháru dostali mezi třicítku jen dva - Viktor Polášek získal čtyři body a Čestmír Kožíšek dva.

"Po nevydařené sezoně jsme se rozhodli angažovat zahraničního trenéra. Po jednáních jsme se dohodli na spolupráci s Vasjou Bajcem, který dokonale zná nejen prostředí skoků na lyžích ve světě, ale i v České republice, kde před lety působil, a český skok na lyžích pod jeho vedením zažil jedny z největších úspěchů v novodobé historii," uvedl Janda, současný šéf skokanského úseku.

U českého týmu pracoval Bajc v letech 2004 až 2006 a Janda se v té době stal nejen králem seriálu SP, ale i vítězem Turné čtyř můstků a získal dvě medaile na mistrovství světa.

Nyní by slovinský kouč rád pozvedl české výsledky. "Které jsou daleko od těch z bohaté minulosti. Tradice skokanského sportu je v Česku velká, takže přijímám pozici hlavního trenéra i s vědomím, že cesta nahoru nebude snadná, což je pro mě velkou výzvou. Věřím, že společně s dalšími trenéry a novými věcmi můžeme přesměrovat křivku výsledků na pozitivní směr," uvedl.

Bajc, který umí česky díky tomu, že ho trénoval slavný Zdeněk Remsa, se jako kouč proslavil především u japonské reprezentace. Působil ve Španělsku, Nizozemsku, Švédsku, doma ve Slovinsku, Turecku, u americké ženské reprezentace a u maďarských skokanů.

Zahraniční trenér se k českým skokanům vrací po třech letech. V letech 2014 až 2018 trénoval národní výběr Rakušan Richard Schallert.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Hertha po výhře nad Freiburgem opustila sestupové pásmo, Darida odehrál 75 minut

Fotbalisté Herthy Berlín získali v boji o záchranu v německé lize důležité tři body za výhru 3:0 nad Freiburgem. K vítězství přispěl i český záložník Vladimír Darida, který odehrál 75 minut. Chvíli před odchodem ze hřiště obdržel žlutou kartu za faul.

O výhře Herthy rozhodli už v prvním poločase Krzysztof Piatek a Peter Pekarík, v závěru zápasu přidal třetí gól Nemanja Radonjič. Berlínský tým bodoval i ve druhém duelu po návratu z karantény, v níž byl kvůli množství případů koronaviru. Bez porážky je už pět zápasů.

Hertha opustila sestupové pásmo a z předposlední příčky poskočila na 14. místo. Navíc má k dobru utkání s posledním Schalke. Freiburgu patří devátá pozice.

Německá fotbalová liga - 30. kolo:

Hertha Berlín - Freiburg 3:0 (13. Piatek, 22. Pekarík, 85. Radonjič).

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
10. Stuttgart 31 10 9 12 52:51 39
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 31 9 6 16 31:47 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Zdroj: ČTK
Další zprávy