Do Afriky rovnou s elektromobily. V rozhovoru to připustil šéf Škody Thomas Schäfer

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 3. 2021 14:05
Jedním z úkolů Škody pod vedením nového šéfa Thomase Schäfera je větší důraz na rozvojové trhy. Na některé z nich by přitom česká automobilka mohla vstoupit rovnou se svými elektrickými modely, připustil to v rozhovoru s německým oborovým magazínem Automobilwoche.
Šéf Škody Thomas Schäfer na premiéře elektrického modelu Škoda Enyaq.
Šéf Škody Thomas Schäfer na premiéře elektrického modelu Škoda Enyaq. | Foto: Škoda Auto

Na otázku redaktora Burkharda Rieringa, jestli si dokáže představit, že by Škoda na některé trhy, například v Africe, vstoupila přímo s elektromobily, Schäfer odpověděl: "Afrika je zvláštní případ, tam by se to skutečně mohlo stát."

Příčinou může být to, že moderní spalovací motory mají problém s nižší kvalitou afrického paliva a s přísnějšími emisními normami by se tento problém mohl ještě prohloubit. "Emisní norma Euro 7 povede k tomu, že auta ze západní Evropy nebudeme moci vyvážet do rozvojových zemí," podotkl a dodal, že idea jednoho auta, které se bude prodávat po celém světě, je definitivně pryč. "Složitost daná místními předpisy je na to příliš vysoká," vysvětluje Schäfer.

Škoda má od ledna letošního roku zodpovědnost za koncernové aktivity nejen v Indii, kde vede projekt India 2.0, ale také v Rusku včetně zemí Společenství nezávislých států a v Severní Africe. "Je tam mnoho trhů, kde vidím velkou příležitost pro Škodu," řekl Schäfer.

Modelovými případy podle něj jsou Alžírsko a Egypt. "V takových zemích se dá vytvořit autoprůmysl, který zaměstná místní a trh obslouží lokálně. Není nutné podporovat dovoz ojetin." Samotný Egypt přitom se svým jedním stem milionů obyvatel nabízí potenciál sedmi- až osmisettisícového autotrhu. "Tam chceme být," říká Schäfer.

Jiné africké trhy by podle šéfa Škody mohly zpočátku sázet na zemní plyn. "V západní Evropě není CNG tématem, nenašlo si svou politickou podporu. V Africe, v zemích, kde je plyn dostupný lokálně, ale má podle mého šanci. Zvažujeme, jestli z něj neudělat technologii, která přemostí klasické spalovací motory s elektromobily," řekl. Vodíkové palivové články podle něj nejsou kvůli své vysoké ceně v současné době, této dekádě, alternativou.

K elektrifikaci svého modelového portfolia bude podle Schäfera Škoda přistupovat krok za krokem. V roce 2030 by elektrovozy měly tvořit 60 procent jejích prodejů. "Pracujeme na elektromobilech menších než Enyaq iV, abychom měli v nabídce i zástupce nižších segmentů. Nějaké takové auto nabídneme relativně brzo. Později si dokážu představit, že budeme mít elektromobil velikosti Octavie," prohlásil.

Škoda také podle Schäfera pracuje na nové generaci Simply Clever řešení. "Daří se nám přinášet jednoduchá, praktická a neotřelá řešení pro zákazníky, jako je třeba škrabka na okna ve víčku nádrže. V současné době ale přemýšlíme, jak tento inovativní přístup přenést na digitální služby, aby i ony mohly udělat každodenní život jednodušší a pohodlnější," říká Schäfer. Ve Škodě proto vznikl speciální tým, který rozvažuje, co je možné a co se ke značce hodí.

Prvním příkladem takového přístupu má být služba Powerpass, která bude zaváděna od druhého čtvrtletí roku 2021. Na rozdíl od škrabky ve víčku nádrže se nejedná o zásadně originální řešení. Je to jednotná dobíjecí karta, resp. mobilní aplikace, která majitelům škodovek zpřístupní na 195 000 dobíječek po celé Evropě. Vyúčtování bude na měsíční bázi a na výběr budou tři tarifní modely. Podobné karty nebo aplikace dnes nabízí celá řada dalších automobilek, např. Volkswagen, Audi, Mercedes nebo BMW.

 

Právě se děje

před 33 minutami

V Barmě při teroristických útocích zemřelo 63 lidí, uvedl mluvčí junty

V Barmě při několika teroristických útocích opozice v poslední době zemřelo 63 lidí, uvedl mluvčí barmské vojenské junty Zo Min Tchun. Armáda se chopila moci 1. února a bývalou vůdkyni Do Aun Schan Su Ťij vězní. Po celé zemi se již několik měsíců proti juntě konají protesty, při kterých zemřely stovky lidí, v poslední době přibyly také sabotáže, uvádí agentura Reuters.

"Teroristé dávají bomby na veřejná místa a lidé jsou zranění," prohlásil mluvčí Zo Min Tchun, který během tiskové konference apeloval na veřejnost, aby juntě předala informace o útočnících. Ve městě Mindat v Čjinském státě, kde ve středu a ve čtvrtek asi 150 lidí vyzbrojených po domácku vyrobenými zbraněmi zaútočilo na policejní stanici a banku, junta vyhlásila stanné právo. Vláda označila vzbouřence za "ozbrojené teroristy".

Zdroj: ČTK
před 45 minutami

Vzedmutá Vltava zastavila provoz všech pražských přívozů

V Praze je do odvolání přerušen provoz všech sedmi vltavských přívozů. Důvodem je zvýšená hladina řeky po předchozích deštích. V pražské Chuchli dnes ráno Vltava dosahovala prvního, tedy nejnižšího stupně povodňové aktivity. Vyplývá to z údajů na webu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) a společnosti Ropid, která organizuje dopravu v hlavním městě a středních Čechách. V pátek vydané varování meteorologů před zvýšenou hladinou řek v jižních Čechách a částech Plzeňského a Středočeského kraje platí do dnešního poledne.

Kvůli vysoké vodě byl provoz pražských přívozů omezen už v pátek. Nejezdily tři z nich. Kvůli varování meteorologů před zvýšenou hladinou řek nechal pražský magistrát na Kampě preventivně uzavřít protipovodňová vrata na Čertovce a v pátek večer také vltavské náplavky.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Při izraelském náletu na Gazu zemřelo sedm lidí, Palestinci si připomenou nakbu

Nejméně sedm lidí zemřelo ve městě Gaza při nočním izraelském leteckém útoku proti radikálnímu palestinskému hnutí Hamás. Podle agentury AP šlo o úder s největším počtem obětí od začátku nynější izraelské operace proti Hamásu v Pásmu Gazy. Násilnosti, které původně vypukly v Jeruzalémě, se v posledních dnech rozlily do smíšených židovsko-arabských měst v Izraeli.

Protesty, které přerostly v násilné střety, v pátek zachvátily i okupovaný Západní břeh Jordánu, kde izraelské jednotky zastřelily jedenáct Palestinců.

Další protiizraelské protesty se dnes očekávají v souvislosti s výročím takzvané nakby (katastrofy). Tou je pro Palestince vznik samostatného státu Izrael v roce 1948. V důsledku této události ze svých domovů odešly nebo z nich byly vyhnány statisíce Palestinců.

Zdroj: ČTK
Další zprávy