Slavnostního zahájení sériové výroby se osobně zúčastnila i spolková kancléřka Merkelová. Také ona se vyslovila pro širší politický rámec na podporu elektromobility. Německá vláda podle ní musí udělat všechno, aby auta jako ID.3 dosáhla stejné obliby jako v minulosti Golf a Brouk. Připomněla, že Německo chce mít v roce 2030 na silnicích sedm milionů elektromobilů a milion nabíječek. Očekává nicméně, že po roce 2025 se elektromobilita stane ekonomicky soběstačnou.
Šéf skupiny Volkswagen Herbert Diess zmínil sílící obavy o další vývoj německého autoprůmyslu. Svou pozici podle něj obhájí, jen když bude inovovat a zaměří se na budoucnost, která spočívá právě v elektromobilitě. Dodal ovšem, že přechod k ní má smysl, jen když se vyplatí i zákazníkovi. Právě proto jsou podle něj potřeba uhlíkové daně, které by "převzaly regulační úlohu".
Dále zdůraznil, že jedním z klíčů k ziskové výrobě elektromobilů je mít pod kontrolou celý produktový řetězec. Volkswagen zatím nakupuje lithiové články od japonského Panasoniku, korejského LG Chem a čínské CATL, ale ve spolupráci se švédskou firmou Northvolt se pustil do vlastního výzkumu. Za čtyři roky by měla články dodávat nová továrna v Salzgitteru.
Závod ve Cvikově, který dosud vyráběl Golfy a Passaty, prošel modernizací za 1,2 miliardy eur. Přestože ve finální montáži elektromobilu je potřeba o 30 % méně pracovníků, nikdo nebyl propuštěn. Výrobce očekává, že zmíněný rozdíl vyváží rostoucí poptávka.
Už v příštím roce by měla výroba dosáhnout 100 000 vozů. K hatchbacku ID.3 se přidají další modely na platformě MEB. Nejdříve SUV ID.Crozz a "španělský" Seat el-Born. V dalších letech se montáž rozšíří až na šest modelů a 330 000 vozů ročně.
V roce 2025 chce Volkswagen v Evropě prodávat 400 000 elektromobilů, celá skupina pak zhruba dvojnásobek. To jsou odvážná čísla. Za loňský rok se v Evropě prodalo 190 000 elektromobilů všech značek.
Dokud se regulační role neujmou uhlíkové daně, konečné slovo bude mít trh a na jeho reakci musíme zatím počkat. Nejlevnější verze ID.3 s dojezdem kolem 280 km bude stát 30 000 eur, v přepočtu 765 000 Kč. Výrobce chápe, že ne všude to půjde tak rychle jako v Německu nebo Skandinávii. Český dovozce má na příští rok plán prodat 350 vozů.
Také krátká příležitost nahlédnout do výrobní haly potvrdila, že rozjezd probíhá bez velkého spěchu a montážní čety mají čas dolaďovat správné postupy. Na snímcích uvidíte dva nejdůležitější detaily. Prvním je pohon zadních kol, který platforma MEB používá kvůli tomu, že čtyřmetráková baterie v zadní části podlahy nenechává dost přítlaku předním kolům.
Druhou zajímavostí je robustní a několika přepážkami vyztužený hliníkový rám baterie, který ji chrání před poškozením při nehodě. Právě platforma MEB vyvinutá "od akumulátoru" umožňuje stavebnicové hrátky s velkostí i výkonem baterií, a ještě přitom zachovat přitom pohodlný prostor pro posádku.
Co je platforma MEB?
Modulární základ pro stavbu elektromobilu různých velikostí s akumulátorem uloženým v podlaze a pohonem zadních, případně všech kol. Kromě zvýšených hatchbacků ID.3 a Seat el-Born poslouží i SUV ID.Crozz, velkému sedanu ID. Vizzion a velkoprostorovému ID.Buzz. Pro hatchback i SUV tyto základy využije i Škoda.
Hlavní kompetencí závodu ve Cvikově zůstává kompletní výroba karoserií od lisovny po lakovnu. A to nejen pro přicházející elektromobily, ale paradoxně i pro dvě monstra z opačného ranku - Bentley Bentayga a Lamborghini Urus. Ty odtud putují na finální montáž do anglického Crewe a Sant´Agaty Bolognese v Itálii.
Do skládačky ID.3 naopak přijíždějí klíčové komponenty z ostatních specializovaných závodů: baterie z Braunschweigu, nápravy z Kasselu, elektromotory ze Salzgitteru. Už kvůli manipulaci a skladování těchto dílů se nicméně ve Cvikově objevily zcela nové technologie jako sledování baterií termokamerami, které usnadňuje detekci případného zkratu a riziko požáru.