Brouk je bezesporu jedním z nejznámějších aut na světě. Celosvětově vzniklo téměř 22 milionů aut původního modelu, jehož výrobu ukončili až v červenci 2003 v mexické továrně.
Historie automobilu sahá do doby před válkou, německým občanům ho slíbil za neslýchaně nízkou cenu necelých 1000 marek Adolf Hitler. Tehdy si na něj pilně střádaly tisíce Němců - ale nedočkaly se. Pár desítek kusů si rozebraly státní organizace a prominenti, nemluvíme-li o výjimkách, jako byla šťastná výherkyně tomboly na plese režimu loajálních novinářů.
V roce 1940 začaly z továrny inspirované americkými vzory vyjíždět armádní verze Brouků. KdF 82 Kübelwagen (podle pohotovostní vojenské karoserie) existoval i ve verzi 4×4 a na jeho bázi vznikl "vodník" typu 166. V desítkách tisíc "kübelwagenů", českou hantýrkou kýbláků či kaďourů, Němci dočasně dobývali mrazivé ruské vnitrozemí i pouště na severu Afriky.
Po prohrané válce spadalo bývalé Město vozů KdF, nově Wolfsburg, pod Brity. Ti jej převzali od amerických jednotek. Továrna těžce poškozená spojeneckými nálety trpěla nedostatkem surovin, ne však personálu. Díky slibné pracovní perspektivě v ní zůstali i mnozí z původně totálně nasazených dělníků.
Britská technická komise sice atypický produkt se vzduchem chlazeným motorem vzadu nepovažovala za životaschopný, nicméně anglický major Ivan Hirst, delegovaný do čela konfiskovaného podniku, to viděl jinak.
V rámci britské okupační správy si major Hirst dokázal vyběhat všechna potřebná povolení i subdodávky, tlačil na zvyšování kvality vozů a vybudoval distribuční i servisní síť. Jako jeden z prvních dal Němcům důvěru, v rámci denacifikace povolil již v listopadu 1945 volby do závodního výboru zaměstnanců.
První Brouci vznikali ještě na armádním podvozku KdF 82 s velkou světlou výškou, ostatně silnice byly v mizerném stavu. Dvoudveřový čtyřmetrový automobil poháněl vzduchem chlazený čtyřválcový boxer za zadní nápravou, se skromným výkonem 25 koní (18 kW).
"Zpočátku se však musely řešit velké problémy se zajišťováním potravin a bydlení pro zaměstnance. Probíhající výrobu negativně ovlivňovaly váznoucí dodávky materiálu a energií. Navzdory těžkým okolnostem sjel krátce po Vánocích z montážní linky první sedan Volkswagen. Wolfsburg a Volkswagenwerk GmbH tak prožily opožděný vánoční zázrak, protože od konce války tehdy uběhlo pouhých osm měsíců. Do konce roku 1945 bylo vyrobeno celkem 55 vozidel," uvádí k zprovoznění výroby modelu Brouk přímo firma Volkswagen.
Od roku 1946 do měnové reformy se vyrábělo zhruba 1000 vozidel měsíčně, navzdory systému přídělů hutního materiálu a příslušenství vzniklo v letech 1946-1947 zhruba 19 tisíc exemplářů. Podrobný článek o historii VW Brouk a poválečnému rozběhu německé automobilové výroby si přečtěte tady.