Zájem o Kodiaq je větší, než se čekalo, Škoda Auto své největší SUV nestíhá vyrábět. Čekací doby se sice podařilo zkrátit z více než půl roku zhruba na tři měsíce, ani ty ale nejsou jisté. Firmu trápí podle Hospodářských novin například nedostatek zadních sedadel. Dodavatelské firmě Adient, která sedadla montuje, chybí minimálně 20 dělníků.
Podrobná recenze Škody Kodiaq
Testovali jsme pět různých verzí Škody Kodiaq. Podrobnou recenzi napsanou na základě těchto zkušeností si můžete přečíst zde.
"Jedná se o kapacitní problém jednoho z našich dodavatelů. Situací se zabýváme, aby se dotčené vozy co nejrychleji dostaly ke svým zákazníkům," říká mluvčí Škody Auto Kamila Biddle.
Adient chybějící dělníky láká nabídkou mezd 25 až 30 tisíc korun měsíčně a je ochotný přijmout i cizince. Ale ani to nepomáhá. Sídlí totiž nedaleko závodu Škody v Kvasinách, ta však svým lidem platí lépe a jen za poslední rok nabrala téměř 4000 nových zaměstnanců. V regionu je nyní nejnižší nezaměstnanost v Česku. V době, kdy Škoda zápasí s produkcí Kodiaqu, startuje v Kvasinách i výroba menšího SUV Karoq.
"Kapacitním výzvám čelí nyní řada firem," popisuje expert společnosti KPMG Jan Linhart. "Situaci v automobilovém průmyslu způsobila rostoucí poptávka po autech a zároveň nedostatek pracovníků na trhu," vysvětluje.
Část Kodiaqů vzniká bez zadních sedadel a čekají na jejich dodatečné doplnění. Škoda se už pokoušela Adientu s výrobou pomáhat, do firmy vyslala své experty, aby zkusili najít možné zvýšení produktivity. Ovšem zatím bez výsledku. "Při této příležitosti Škoda zjistila, že už dlouho neviděla tak amatérsky vedený odštěpný závod," uvádí doslova časopis Škodovácký odborář.
"Poptávka po Kodiaqu je výrazně větší, než se plánovalo," reaguje mluvčí společnosti Adient Claudia Steinhoffová. Firma podle ní vychází Škodě maximálně vstříc. Začala vyrábět na tři směny sedm dní v týdnu. "Díky tomu vyrábíme mnohem víc, než jsme se původně se Škodou dohodli," dodává s tím, že s automobilkou firma dál úzce spolupracuje ve snaze dosáhnout ještě vyšší produkce.
Na situaci si stěžují odboráři Škody, protože to dělníkům přidělává práci. Škodovácký odborář odhaduje, že kvůli zbytečným úkonům s nedodělanými vozy vznikají automobilce škody v desítkách milionů korun. Zaměstnanci by ztracené peníze raději viděli na svých výplatních páskách, a proto volají po potrestání viníků.
Poprvé odboráři na problém v Kvasinách upozorňovali před třemi měsíci. Tehdy se nahromadily zhruba tři stovky vozů s různými chybějícími částmi, které se pak během léta dokončovaly hlavně v Lysé nad Labem.
Situace se ale nezlepšila. Další rozpracovaná auta bez sedadel nebo třeba nárazníků překážela v různých částech závodu v Kvasinách po celé léto. Vedení automobilky tlačilo, aby se vozy postupně dodělávaly o nedělích na mimořádných směnách. Odbory si ale prosadily, aby se vše z větší části zvládlo v běžné pracovní době.
Automobilka sama ale nemá problém jen se svými dodavateli. Kvůli růstu poptávky v poslední době přijala prakticky každého. V důsledku toho se podle odborářů často potýká například s tím, že zaměstnanci bez omluvy nepřijdou na směnu a někdo za ně musí zaskakovat.
Globální prodeje Škody rostou již pátým rokem v řadě. Loni zákazníkům dodala 1,13 milionu vozů. Letos firma oznámila rekordní první pololetí, výroba dál roste, tržby dosáhly 227 miliard korun a provozní zisk se zvýšil o čtvrtinu na 22,4 miliardy.
V poměru k tržbám tak Škoda Auto vydělává více než například Audi, prémiová sesterská značka z koncernu Volkswagen. Její ziskovost tak patří vůbec k nejvyšším mezi automobilkami a jedním z důvodů je i téměř maximální vytížení výrobních kapacit. Linky jedou naplno, a náklady na stroje, marketing a vývoj se tak rozpočítávají na více vozidel.
Společnosti pomáhá také rostoucí podíl prodeje větších a lépe vybavených aut, vedle zmíněného Kodiaqu jde také o Superb, daří se i plně vybaveným Octaviím.