Tři pravidla jízdy v mlze: Běda tomu, kdo nechá světla na automatice

Martin Přibyl Martin Přibyl
29. 12. 2019 6:37
Podzim a zima jsou obdobím mlh. Zhoršená viditelnost snadno vede k nehodám i na místech, která jsou běžně považována za veskrze bezpečná – třeba na dálnici. Jak by se měl řidič v mlze správně chovat? Podívejte se do našeho přehledu.
Foto: Martin Přibyl

1. Nezapomeňte rozsvítit

Řada řidičů dnes jezdí v autech, která mají denní svícení a k němu světelný senzor. Je to pohodlné, spínač sám pozná, kdy je již málo světla, a denní svícení přepne na potkávačky. V mlze ale nefunguje. A auta jedoucí za mlhy s denním svícením, kdy často nesvítí zadní obrysové svítilny (na trhu je pár automobilových světlých výjimek - třeba vozy značky Renault), jsou jen těžko viditelná. Základní pravidlo po vjezdu do mlhy je tedy jasné: manuálně přepněte na potkávací světla.

Proč přepínání nefunguje automaticky? "Za mlhy během dne dochází převážně k situaci, kdy je vysoká úroveň okolního osvětlení, nicméně lidské oko ji může subjektivně vnímat jako šero. Je to dáno přirozenou citlivostí lidského oka. Je potřeba také rozlišovat intenzitu okolního osvětlení a viditelnost na danou vzdálenost. Mlha omezuje viditelnost, nicméně pouze minimálně snižuje okolní osvětlení," říká Jan Zahradník, který v pražské pobočce společnosti Valeo vede vývoj dešťových a světelných senzorů. Firma již pracuje na zlepšení chování těchto čidel v mlze.

Pozor v noci: dálková světla fungují v mlze často hůře než ta potkávací.

 

Právě se děje

Další zprávy