Yaris je nově od Kolína, od příštího roku budou v české fabrice montovat jen Toyoty

Yaris je nově od Kolína, od příštího roku budou v české fabrice montovat jen Toyoty
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
10. 11. 2021 12:13
Visačku made in Czech dostává další automobil, v kolínské fabrice Toyoty sjel z montážní linky v úterý 9. listopadu první Yaris. Sytě červený vyfešákovaný hybrid si chce firma vystavit v jedné z hal hned vedle prvního bílého Ayga, které bylo první Toyotou, jež tu v roce 2005 vznikla. Yaris se montuje na dvou místech v Evropě, vedle Česka také ve Francii.

Tři Ayga za sebou, následuje je modrý Peugeot 108, červený Yaris a za ním pro změnu malý Citroën. Na montážní lince v kolínské fabrice je veselo. Zatím tu pořád ještě montují "kolínská trojčata", tedy minivozy Toyotu Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108, nováčkem do party je větší Yaris. Jeho výroba se spustila v úterý 9. listopadu těsně před polednem. 

"Věříme, že zahájení výroby tohoto mimořádně populárního modelu přímo v Česku nám pomůže dále posílit vnímání značky na domácím trhu," řekl při příležitosti spuštění výroby generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. Yaris je aktuálně čtvrtým nejprodávanějším vozem ve třídě malých aut v Česku a třetí nejprodávanější Toyotou.

V Evropě má rovnou dvě občanství, vzniká také ve francouzské fabrice u Valenciennes, kde ale bylo potřeba udělat místo pro výrobu Yarise Cross. Proto by poptávku po městské Toyotě měly uspokojit hned dvě továrny.

Nyní, v době náběhu výroby, má na Yaris spadat asi třetina tamní denní produkce, později polovina. "Teď zde celkově montujeme zhruba 700 až 800 aut denně, v plánu je navýšit produkci na 960 až 980 aut denně. Z finální linky vyjede nové auto každých 67 sekund," vysvětluje Robert Kiml, ředitel kolínské fabriky.

Do konce letošního roku budou zaměstnanci na lince montovat ještě poslední objednaná francouzská miniauta, od ledna 2022 budou z kolínské fabriky vyjíždět už výhradně jen Toyoty. Současné Aygo dostává nástupce, je jím model Aygo X. Podrobnosti o novince si přečtěte tady

Yaris vzniká na nové podvozkové platformě a nabízí se jak s konvenčním spalovacím motorem, tak i jako hybrid. "Hybridy jsou žádanější, potvrzují to i objednávky, kterých máme aktuálně několik set. Nejprodávanější je střední výbavová verze," dodává Peleška.

Zatím není dost aut vyrobených na sklad, ale podle Pelešky se zájemce dočká nového auta za zhruba čtyři až pět měsíců. "Jsme aktuálně jedna z mála značek, která je schopná garantovat zákazníkovi dodací lhůtu," tvrdí. Naráží tím na fakt, že mnoho značek trápí výpadky v dodávkách dílů s polovodiči, a proto se na některé modely, zejména Škodovky, čeká i rok a více.

"V naší fabrice máme zajištěné dodávky čipů tak, aby nám stačily na výrobu aut do konce roku. Uvidíme ale, jak se situace bude vyvíjet dál," přiznává Kiml z kolínské fabriky. 

Na lince se montují aktuálně čtyři modely, vedle Yarisu ještě městské minivozy Aygo, C1 a 108.
Na lince se montují aktuálně čtyři modely, vedle Yarisu ještě městské minivozy Aygo, C1 a 108. | Foto: Toyota

Kolínská továrna je stoprocentně Toyoty
Od prvního ledna letošního roku se vlastníkem fabriky u Ovčár stala výhradně automobilka Toyota. Závod změnil jméno, místo TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech) teď používá zkratku TMMCZ, tedy Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Joint-venture s PSA tím ve fabrice končí. Auta se tu společně vyráběla od roku 2005 a za tu dobu zde vzniklo 3,8 milionu vozů.

S výrobou miniauta ale pokračuje už jen Toyota, která tomuto segmentu stále věří, navzdory klesajícímu celosvětovému zájmu. Peugeot ukončuje výrobu 108 a má v plánu auto nahradit malým crossoverem, také malá C1 končí a Citroën zájemcům místo ní nabízí malý elektromobil Ami.

V průběhu posledních tří let investovala Toyota do rozšíření provozu v Kolíně přes 180 milionů eur, tedy asi 4,5 miliardy korun, které se použily především na automatizaci a rozšíření provozu. 

"Bylo to náročnější než postavit novou fabriku na zelené louce, a to především proto, že musíte vše organizovat a provádět za provozu. Postavili jsme několik nových hal na sklad dílů, našli také nové dodavatele, přijali jsme 1600 nových zaměstnanců a od února letošního roku zavedli třísměnný provoz," vysvětluje Tomáš Paroubek, tiskový mluvčí kolínské fabriky. 

Yaris je na výrobu složitější, a proto, aby se na lince jeho montáž nezdržovala, bylo potřeba přidat zaměstnance. A ty nebylo podle Paroubka vůbec jednoduché sehnat i s ohledem na nízkou nezaměstnanost.

Pokud byste ale z důvodu vlastenectví chtěli mít tento vůz z Česka, nikoli z Francie, Toyota vám to údajně nemůže slíbit, záleží na specifikaci auta. "Objednávkový systém to neumí rozpoznat, ale garantujeme, že kvalita vyrobených aut ve Francii a v Česku je identická," tvrdí Peleška.

 

Právě se děje

Další zprávy