Nová Toyota Prius se bude poprvé nabízet také s pohonem všech čtyř kol

Radek Pecák Radek Pecák
21. 10. 2015 12:25
Na přelomu roku začne být na významné světové trhy uváděna již čtvrtá generace hybridního automobilu Toyota Prius. Spotřeba má klesnout na pouhých 2,5 litru na sto kilometrů jízdy, což bylo dosaženo mimo jiné zlepšením aerodynamiky, důsledným omezením energetických ztrát a zlepšením účinnosti pohonné soustavy.
Automobil se od běžných rodinných aut svými tvary dost liší.
Automobil se od běžných rodinných aut svými tvary dost liší. | Foto: Toyota

Už na hodnotu pouhých dva a půl litru benzinu na sto kilometrů má klesnout spotřeba čtvrté generace Toyoty Prius. Tento nejprodávanější hybridní automobil světa (na světě jezdí celkem 9 milionů hybridů, z čehož jsou čtyři miliony priusů) bude tedy o více než půl litru na sto kilometrů úspornější než dosud prodávaný model.

Jeho kombinovaná spotřeba činila podle japonského jízdního cyklu 3,07 litru.

Podle tiskové zprávy automobilky se tvůrcům nové generace při designových úpravách modelu Prius podařilo posunout nejvyšší bod střechy o 170 mm směrem vpřed a současně celé vozidlo snížit o 20 mm. To společně s dalšími úpravami přispělo k mimořádně nízkému součiniteli aerodynamického odporu, který má teď hodnotu Cd 0,24. Zároveň se snížilo čelo vozidla o 70 mm, přičemž i zadní část kapoty a krytu motoru poklesla o 62 mm v zájmu lepšího výhledu vpřed.

K pohonu bude vůz i nadále používat zážehový motor 1,8 litru WT-i. Prodělal ale četné konstrukční úpravy, které se projevily na výkonu, spotřebě paliva i snížení rozměrů a hmotnosti.

Základní koncepce pohonu zůstala zachována. Nyní ale přibývá možnost instalace pohonu všech kol.
Základní koncepce pohonu zůstala zachována. Nyní ale přibývá možnost instalace pohonu všech kol. | Foto: Toyota

Nový motor nyní vykazuje maximální termodynamickou účinnost na úrovni 40 %, což je v rámci sériově vyráběných zážehových motorů celosvětově nejlepší hodnota. Dosáhlo se toho díky vysoké kapacitě systému chlazené recirkulace výfukových plynů, zlepšením účinnosti spalování či vylepšenému proudění vzduchu ve spalovací komoře. Pracovalo se i na snížení tření.

Klíčové části hybridní soustavy – včetně elektromotorů, nápravy, jednotky řízení energie a hybridních baterií – jsou nyní menší a lehčí, což se rovněž projevilo v lepší spotřebě paliva a příkladném využití prostoru.

Náprava je rovněž kompaktnější a oproti Priusu minulé generace vykazuje cca o 20 % nižší ztráty.

Dva nové motorgenerátory Toyoty Prius mají vyšší výkonovou hustotou a současně menší rozměry i hmotnost. Zlepšením jednotky řízení energie, včetně nasazení komponentů s nižší ztrátou, se podařilo potlačit ztráty elektrické energie o 20 %.

Klasický akumulátor se v novém priusu přesunul ze zavazadlového prostoru zpět do motorového prostoru. To, společně s umístěním akumulátoru hybridního pohonu do prostoru pod zadními sedadly, přispělo ke zvětšení objemu kufru o 56 litrů. Ten nyní pojme 502 litrů.

V interiéru se snížila výška předních sedaček.
V interiéru se snížila výška předních sedaček. | Foto: Toyota

K poklesu spotřeby paliva napomohla i optimalizace soustavy topení. Automaticky ovládané aktivní lamely v masce chladiče nyní podle potřeby zajišťují otevírání a zavírání mřížky chladiče v závislosti na vnější teplotě.

Prius čtvrté generace má mít také nejlepší jízdní vlastnosti ze všech dosud vyráběných automobilů s tímto jménem. Přispělo k tomu snížení těžiště i nově vyvinuté zavěšení zadních kol s dvojitými lichoběžníky.

V bezpečnostní výbavě bude mimo jiné paket Toyota Safety Sense, který spojuje čtyři stávající technologie aktivní bezpečnosti od Toyoty: předkolizní bezpečnostní systém (PCS) rozpoznávající chodce a jiná vozidla, systém pro hlídání jízdních pruhů, automatická dálková světla a adaptivní tempomat.

Podpůrnou roli hraje inteligentní ultrazvukový lokátor snažící se předejít nehodám při pomalých manévrech.

Prius je teď rovněž vybaven i systémem pro sledování mrtvých úhlů, jenž upozorní na jiný vůz jedoucí vlevo či vpravo ve chvíli, kdy se řidič snaží přejet do jiného pruhu.

Potřebné údaje, například rychlost, se budou prostřednictvím head-up displeje promítat na přední sklo.

Poprvé v historii bude možné prius vybavit pohonem všech kol E-Four, který prostřednictvím výkonného elektromotoru na zadní nápravě vypomáhá dle potřeby spalovacímu motoru a elektromotoru vpředu.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 2 hodinami

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Česko odpovědělo EU na výtku k voucherům, podle ministerstva jsou v pořádku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v termínu odeslalo Evropské komisi odpověď na vytýkací dopis k voucherům za zájezdy zrušené kvůli koronavirové krizi. Podle odpovědi jsou poukazy v pořádku. Komise Česku vytýká uzákonění možnosti pro cestovní kanceláře, vydávat za zrušené cesty vouchery na zájezdy místo hotovosti. V odpovědi ministerstvo předložilo právní argumenty, které podle úřadu svědčí o souladu české legislativy s právem Evropské unie, sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

Ministerstvo podle něj v dopise mimo jiné dokládá, že česká legislativa zranitelným spotřebitelům zachovává veškerá dosavadní práva, která mají u zájezdů zaručena. "Ostatním spotřebitelům tato práva neodepírá, pouze v zájmu naplnění účelu směrnice EU i za koronavirové situace odkládá možnost jejich vymáhání za předpokladu, že by spotřebitelé nevyužili alternativní nabídku voucherů namísto okamžité kompenzace za zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci," uvedl Frček.

Česko umožnilo cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Podle komise mají ale lidé právo na vrácení peněz.

Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 4 hodinami

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-. Tato ratingová známka se nachází na dolní hranici pásma vyšší střední kvality a stále signalizuje nízké riziko nesplácení závazků.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Agentura Fitch upozornila, že hospodářské výsledky Société Générale byly v prvním čtvrtletí ovlivněny zhoršujícími se ekonomickými podmínkami a vrtkavostí na finančních trzích. Předpověděla, že provozní výsledky banky letos zůstanou pod tlakem a v příštím roce oživí pouze částečně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy