Toyota počítala, jak moc se vyplatí dobíjecí hybridy

Radek Pecák Radek Pecák
18. 4. 2013 7:13
Uživatelé plug in hybridů by si přáli dobíjecí stanice s pevně zabudovaným kabelem
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid | Foto: Toyota

Automobilka Toyota, francouzská energetická společnost EDF a Město a metropolitní oblast Štrasburk oficiálně uzavřely tříletý pilotní projekt technologie Plug-in Hybrid, který byl ve Štrasburku zahájen 27. dubna 2010.

O účinnosti technologie Plug-in hybrid vypovídají praktické závěry tříletého pilotního projektu, v němž uživatelé zhruba stovky dobíjecích priusů najeli více než 4 miliony kilometrů.

Výsledná čísla jsou zajímavá. Vyplývá z nich například to, že oproti srovnatelně velkým vozidlům s běžným zážehovým motorem činila průměrná úspora paliva 46 %, přičemž uživatelé svá vozidla v průměru dobíjeli 1,1x denně.

Studie také odhalila, že v případě dobíjení průměrně 1,6x denně činí úspora paliva až 70 % (oproti srovnatelně velkému vozidlu s běžným zážehovým motorem), což představuje významnou každoroční úsporu na palivu ve výši cca 1 400 eur.

Uživatelé v 60 % případů dobíjeli v zaměstnání a ve 37 % případů doma. Veřejná dobíjecí místa vítají uživatelé pro doplňkové dobíjení.

Dojezd na elektřinu je omezen na cca 20 kilometrů
Dojezd na elektřinu je omezen na cca 20 kilometrů | Foto: Toyota

Průměrné náklady na jedno dobíjení představují cca 0,30 eur (zahrnuje veškeré náklady).

Uživatelé chtějí pevný kabel v dobíjecí stanici

Michel Gardel, viceprezident pro komunikaci, vnější vztahy a ekologické záležitosti ze společnosti Toyota Motor Europe, k tomu uvedl: „Díky občanům města Štrasburk, kteří se tohoto projektu zúčastnili, dokázala Toyota nashromáždit řadu cenných údajů, které využije k dalšímu prosazování technologie pohonu plug-in hybrid. Toyota vnímá technologii Plug-in Hybrid jako nejlepší řešení ekologické mobility, jaké je dnes k dispozici, a také jako důležitý krok při vývoji maximálně ekologického vozu s nulovými emisemi.

Sériově vyráběný Prius Plug-in se prodává již více než rok. Prvně ho mohli získat zákazníci v Japonsku, poté i v USA a Evropě. Doposud se prodalo cca 31 100 vozů Plug-in, což je 1,5x více, než činily prodeje modelu Prius během prvního roku, kdy se tento vůz poprvé nabízel po celý rok (2000).

Projekt byl užitečný i pro energetickou společnost EDF. Ta mimo jiné vyvinula společně se svojí dceřinou společností Sodetrel aplikaci pro chytré telefony umožňující vyhledat ve městě dobíjecí místa a ověřit jejich dostupnost.

"V souvislosti s vlastním dobíjením máme zpětnou vazbu od uživatelů, kteří údajně oceňují trvalé připojení kabelu v dobíjecím místě, ať již doma nebo v zaměstnání. Pomocný kabel je zapotřebí i v případě příležitostného použití na veřejných dobíjecích místech," uvedla společnost při vyhodnocení projektu.

 

Právě se děje

Další zprávy