Navigace upozorňuje na měření rychlosti, cedule mlčí. Začnou chodit pokuty z dálnice

Navigace upozorňuje na měření rychlosti, cedule mlčí. Začnou chodit pokuty z dálnice
Oblíbená navigace Waze už v polovině ledna hlásí, že se tu úsekově měří rychlost.
Kamery, které to umí, jsou instalované buď na těchto rampách...
... nebo na těchto zkrácených.
Úseků, kde se dá rychlost měřit, je osm v každém směru. Zobrazit 18 fotografií
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
17. 1. 2025 5:45
Celkem 48 kilometrů zrekonstruované a také dobudované dálnice D4 z Prahy do Písku se oficiálně zprovoznilo na konci prosince, od té doby tu cvičně měří rychlost. Pokuty mají řidičům začít chodit od druhé poloviny ledna.

Jakmile řidič mine Příbram a ocitne se na nově zrekonstruované a dobudované dálnici D4 vedoucí z Prahy do Písku, navigace Waze ho začne upozorňovat na úsekové měření rychlosti. Zdá se, že "ví" o všech kamerách, které tu umí sledovat, zda motorista nešlape na plyn víc, než má.

Cestou z Prahy už oblíbená aplikace hlásila v pondělí 13. i ve středu 15. ledna na celkem 48 kilometrech dálnice potenciálních osm měření v obou směrech, úseky mají obvykle od několika set metrů do 3,3 kilometru. Kamery se nacházejí na rampách nad vozovkou. Ty, které sledují provoz na dálnici z instalovaných sloupů podél dálnice, rychlost měřit neumí.

Tabule instalované nad silnicí, které řidiče mají informovat o tom, že motorista právě vjíždí do měřených úseků, nebo se k nim zrovna blíží, mlčí. Zatím.

"Naše systémy všechny informace z dálnice včetně rychlosti zaznamenávají již od otevření dálnice, tato povinnost ostatně vyplývá z koncesionářské smlouvy," říká Daniela Pedret, tisková mluvčí konsorcia Via Salis, které dálnici vybudovalo v rámci takzvaného PPP projektu.

Pokuty ale hříšníkům zatím podle tvrzení mluvčí nechodí. "Data o případné překročené rychlosti se začnou odesílat příslušným orgánům po schválení metodiky Dopravní policií ČR. Toto schválení očekáváme začátkem druhé poloviny ledna," dodává Pedret.

Radary pro úseková měření rychlosti na dálnicích v Česku se až na výjimky - například v tunelech (na D1, D5 a D8) nebo na Pražském okruhu - obvykle nevyskytují. V tomto ohledu je D4 určitou anomálií.

Ačkoli teoreticky by bylo možné, aby se na celkem 48 kilometrech dálnice dalo měřit vždy osm úseků v každém směru, po kritice ze strany veřejnosti se na popud resortu dopravy rozhodlo, že tu měření proběhne vždy jen v jednom úseku v každém směru.

"Měření má být především preventivní, záměrem není vybírat co nejvíce peněz. Jedno je podle mého tak akorát," dodal dříve na dotaz ministr dopravy Martin Kupka k tomu, proč se z původního záměru měřit rychlost na osmi úsecích v každém směru nakonec upustilo.

A řidiči by měli o úsecích, které se budou průběžně měnit, vždy vědět. "Kde se přesně bude rychlost měřit, budou řidiče informovat tabule a bude uveden i kilometrový úsek, aby to věděli," popisoval během oficiálního zprovoznění dálnice, ke kterému došlo v prosinci loňského roku, operátor Jakub Hanzák.

Spolu s kolegy sleduje provoz v nově vybudovaném Středisku správy a údržby komunikace u křižovatky Lety u Písku. D4 je s nadsázkou jedna z nejsledovanějších dopravních staveb v Česku a bezpečnostní úroveň se vyrovná bankovním institucím. Celou dálnici totiž sleduje 195 kamer, snímají i dění na odpočívadlech.

Řidiči, kteří se spoléhají na data navigace Waze, která upozorňuje na rychlostní kamery a úseková měření, by ale měli vědět, že zmíněné kamery na dálnici D4 budou moci měřit nejen to, zda se dodržuje dálničních 130 km/h, ale i situaci, kdy se na úsecích dálnice rychlost sníží. Rozhodně se tak vyplatí sledovat nejen mobil s mapou, ale především zmíněné cedule nad silnicí. Ostrý provoz úsekového měření spolu s posíláním pokut by měl začít už v těchto dnech.

 

Právě se děje

Další zprávy