Nová generace vozu Optima potvrzuje, proč už se korejské značce Kia podařilo získat respekt i u evropských zákazníků. Můžeme to konstatovat po prvních stovkách testovacích kilometrů, které jsme s novým sedanem absolvovali při mezinárodní novinářské prezentaci ve Frankfurtu nad Mohanem a v okolí.
V Česku by zastoupení korejské značky rádo něco ukouslo i z podílu tuzemského lídra této kategorie, kterým je neohroženě Škoda Superb. Stane se tak zřejmě ale až po uvedení karosářské verze kombi.
Zatímco v kategorii rodinných vozů a SUV již Kia patří mezi hráče, s nimiž se musí počítat, v oblasti manažerských vozů, do kterých Optima svými parametry patří, doposud paběrkovala.
Minulá generace určitě po designové stránce patřila mezi povedená díla, nicméně byla jí vytýkána například přílišná hlučnost, a také trochu stísněný vnitřní prostor. Na nápravu těchto negativ se nyní konstruktéři zaměřili.
Hlava až ke stropu
Celková délka vozu narostla o rovný centimetr na celkových 4855 milimetrů, auto je také o 25 milimetrů širší (nyní 1860 milimetrů) a o 10 milimetrů vyšší (aktuálně 1465 milimetrů). Stejně tak se o centimetr prodloužil rozvor (teď 2805 milimetrů).
V důsledku toho vznikl pro cestující větší prostor. Vpředu je vůz pohodlný pro dva dospělé nadprůměrně velké muže, vzadu se příjemně uvelebí lidé spíše menších postav. Vyplynulo to z praktického testu, kdy si redaktor vysoký 186 centimetrů nastavil přední sedadlo pro ideální řidičský posed a vzápětí se posadil na místo za řidičem. Pro kolena bylo místa relativně dost, zato svažující se střecha znamenala, že se hlava při narovnaných zádech dotýkala čalounění střechy. V tomto ohledu bude určitě komfortnější kombi, protože delší střecha se nebude tak rychle svažovat směrem vzad.
Kufr zůstal v porovnání s předchůdcem víceméně stejný. Narostl jen o pět litrů na nynější objem 510 litrů.
Druhou velkou oblastí, na kterou se zaměřilo úsilí specialistů, bylo odhlučnění. A opravdu se neminulo účinkem, což můžeme potvrdit na základě jízdy s vozem po dálnicích s neomezenou rychlostí, venkovských silničkách i městských komunikacích. Řídili jsme přitom vždy verzi s dieselovým motorem 1,7, což je právě ta pohonná jednotka, která se jako jediná bude montovat pod kapoty vozů určených českým zákazníkům.
Na tiskové konferenci zaznělo, že hluk pronikající do kabiny od motoru se díky lepšímu utěsnění snížil o čtyři procenta, odhlučnění podvozku zlepšilo akustický komfort o tři procenta a svist proudícího vzduchu kolem karosérie je tlumený o dvě procenta. Nám se při testovacích jízdách zdálo, že při uvádění výše zmíněných čísel byla Kia ještě hodně skromná. V kabině je při jízdě atmosféra vhodná k nerušenému hovoru.
Vzhledem k charakteru vozu a motoru, který má maximální výkon nikoli ohromujících 141 koní (104 kW), jsme se přitom vůz nesnažili přimět k nějakým dramatickým sportovním výkonům. Na druhou stranu, nebyli jsme ani brzdou v provozu.
Motor pro klidné řidiče
Při jízdě s verzí s automatickou převodovkou jsme mimo město docílili velmi dobrou hodnotu spotřeby 4,9 litru, druhá jízda s modelem s manuální šestistupňovou převodovkou si vyžádala spotřebu 5,8 litru. To jsme ale jeli poměrně dlouhý úsek v hustém provozu po městě, rovněž kus na dálnici s neomezenou rychlostí, a navíc jsme si vyjeli na téměř devět set metrů vysoký výletní vrch Feldberg.
Výrobce udává u varianty s manuální převodovkou kombinovanou laboratorní spotřebu 4,2 litru na sto kilometrů, vůz s automatickým ústrojím má spotřebovávat o dvě desetiny litru více.
Motor bude vyhovovat spíše klidnějším typům řidičů. Na spořádanou jízdu bez problémů postačí, avšak při předjíždění by se pár desítek koní navíc hodilo. Zrychlení také neohromí. Verze s manuální převodovkou zvládne rozjezd z klidu na stovku během deseti sekund, automatu to trvá o sekundu déle.
Když už byla řeč o automatické převodovce: Je dvouspojková, má sedm stupňů a funguje výborně. Převody mění plynule, téměř neznatelně a v drtivé většině případů ve správný čas. Řidič má k dispozici sice páčky u volantu pro případné manuální řazení, ale prakticky jsme je nevyužili.
Podvozek je naladěn pro komfortní, pohodovou jízdu. Ani na horším povrchu jsme nezaznamenali při přejíždění nerovností rušivé pazvuky.
Oči nemusí uhýbat
Oproti minulé generaci jsme dále zaznamenali pokrok v použitých materiálech i jejich zpracování v interiéru. Kia již tradičně dbá na tepelnou pohodu cestujících, a proto je v autě vyhřívaný volant. Sedadla mají vyhřívání jak vpředu, tak i vzadu. Ta přední navíc mohou být i ventilovaná. Středová konzole je natočená směrem k řidiči, díky čemuž má navíc dostatečný prostor pro své pravé koleno. Naopak spolujezdec má kvůli tomu pro opačnou nohu místa méně.
Líbilo se nám umístění displeje multimediálního systému na samou horní část palubní desky. Řidič tak nemusí příliš uhýbat očima od sledování vozovky před sebou.
Mezi prvky výbavy se objevilo například bezdrátové dobíjení telefonu, otevírání víka kufru bez dotyku kopnutím nohy pod nárazník, nebo dokonce audiosystém Harman Kardon s deseti reproduktory, který prý umí vytvořit plastický zvuk i z nahrávek ve formátu MP3.
Škála bezpečnostních asistenčních systémů také odpovídá moderním vozům pro byznysmeny a v něčem je i předčí. Při parkování skládají pohled na vůz z ptačí perspektivy čtyři kamery. Další optické zařízení přepíná dálková a tlumená světla, udržuje auto ve stanoveném jízdním pruhu a čte dopravní značky.
Radary v přídi zvládají v městském provozu autonomní brzdění ve dvou režimech (do padesáti) a pak od třiceti do osmdesáti kilometrů v hodině. Chodce umí elektronika detekovat a reagovat na ně až do rychlosti 60 kilometrů v hodině.
Řidiči je dispozici rovněž systém pro sledování mrtvého úhlu a adaptivní tempomat.
Navigační údaje se zobrazují buď na sedmi-, nebo osmipalcovém displeji. Potřebná data do nové online služby (včetně databáze dopravních kamer, dopravního zpravodajství nebo o počasí) dodává společnost TomTom. Majitelé nových vozů Kia Optima budou mít nárok na sedmiletou službu zdarma.
Po Ženevě přijde kombík i hybrid
Příchod nového sedanu Kia Optima na český trh je naplánován na letošní prosinec. Cena zatím stanovena nebyla, ale podle neoficiálních zpráv by měl vůz oproti doprodávané verzi (cena startuje kolem 600 tisíc korun) o několik desítek tisíc korun zdražit.
Kombík by se měl začít prodávat krátce po březnovém představení na ženevském autosalonu a zhruba ve stejnou dobu by se měl objevit i hybrid s možností dobíjení baterií ze zásuvky. Ten zvládne ujet na zásobu elektřiny z baterií bez místních emisí padesátikilometrovou vzdálenost.