Níž už to snad ani nejde. Tesle se nedaří a Musk už zase zlevnil Model 3

Tesla Model 3 se po posledním zlevnění ocitla na historickém cenovém dně.
Verze s jedním elektrickým motorem má poháněná zadní kola výkonem 208 kW. Z 0 na 100 km/h zrychluje za 6,1 vteřiny a je to přesně to auto s cenou od 1 053 990 korun. Donedávna to byla nejlevnější Tesla, v lednu ale zlevnil Model Y, který letos čeká facelift.
Stojí ale také o 200 tisíc korun více než zadokolka, má pak baterii typu NCM s využitelnou kapacitou 75 kWh a udávaný dojezd až 629 km. Baterka se nabíjí také rychleji, má ale nižší životnost, na rozdíl od LFP akumulátoru se ale nemusí pravidelně nabíjet do sta procent.
Interiér je neskutečně minimalistický a jednoduchý, řidiči trochu klade brouka do hlavy, jestli konkurence není zbytečně přeplácaná. Automobilka při modernizaci zapracovala na kvalitě materiálů i zpracování a je to hodně znát. Chybí třeba trochu laciný dřevěný dekor, nahrazený tkaninou.
Asi nejkontroverznější novinka modernizace Modelu 3. Auto se zbavilo klasické páčky blinkrů, které se nově ovládají dvěma tlačítky na volantu. Není to moc praktické, především na kruhovém objezdu nebo v místech, kde musíte hodně točit volantem a samozřejmě dávat znamení o změně směru jízdy. Právě z kruhového objezdu tak budete často vyjíždět bez blinkru.
Foto: Simona Modrá
Jan Matoušek Jan Matoušek
22. 4. 2024 13:48
Je to reakce na nepovedené první čtvrtletí letošního roku, kdy Tesle meziročně klesly prodeje? Všechno tomu nasvědčuje. Americká automobilka totiž opět sáhla po snížení cen svých modelů. Jakých, záleží na trhu. V Česku se třeba slevy týkají pouze Modelu 3, který ale ještě nikdy nebyl výhodnější.

386 tisíc prodaných aut sice není špatný výsledek, přesto Tesla zaostává za očekáváním. Místo růstu se meziročně dokonce o 8,5 procenta propadla, navíc výroba výrazně předbíhá poptávku, a to skoro o 50 tisíc aut. "A když už se poptávka po Teslách v dřívějších dobách opozdila za výrobními čísly, sáhl Musk ke slevám," konstatují Hospodářské noviny.

V závěru minulého týdne se tak snižovaly ceny prakticky celého modelového portfolia. Kterých aut konkrétně, nicméně závisí trh od trhu. Například v Česku se to dotklo jediného auta, Model 3 plošně zlevnil o 50 tisíc korun, základní zadokolka s dojezdem 513 kilometrů tak nově stojí 1 003 990 korun.

Je to historické minimum, levněji základní Teslu ještě nikdy pořídit nešlo, ba naopak se sluší doplnit, že než loni začal Musk kvůli naplnění prodejních plánů masivně zlevňovat poprvé, stála stejná zadokolka skoro 1,4 milionu korun. To šlo navíc ještě o provedení před modernizací, která si říká Highland a která přinesla mnohá vylepšení včetně třeba ne úplně dokonalých kamer místo parkovacích senzorů, hodnotnějších materiálů v interiéru nebo ovládání blinkrů tlačítky na volantu.

Cenou jen lehce nad milionovou hranicí Tesla nadále utíká nejbližší konkurenci. Takový Hyundai Ioniq 6 s menším dojezdem začíná na 1 159 990 korunách a BMW i4 také s nižším dojezdem startuje na 1 352 000 korunách. Milionová hranice je spíše v teritoriu kompaktů, Renault Megane E-Tech začíná na 999 tisících korunách, Volkswagen ID.3 v aktuální akci na 929 900 korunách. V obou případech jde ale o menší auta s papírově výrazně kratším dojezdem.

Stále lze navíc žádat o státní dotaci na nákup elektromobilu. Podniky nebo živnostníci tak mohou získat podporu až 200 tisíc korun, což by cenu základního Modelu 3 dále výrazně snížilo.

50 tisíc korun automobilka Elona Muska zlevnila i z provedení Long Range se dvěma elektromotory a větší baterkou, které má dojezd 629 kilometrů. To tak přijde na minimálně 1 203 990 korun. Modelu S, X a ani Y se přitom současné slevy v Česku nedotkly. U Modelu Y, který se stal loni nejprodávanějším autem na světě a jde také o bestseller Tesly v Česku, je dobré připomenout, že v polovině března naopak o 50 tisíc korun zdražil.

Začíná tak na 1 094 900 korunách, nedávnou novinkou se stal model Long Range jen s jedním elektromotorem a větší baterkou s dojezdem 600 kilometrů a cenou od 1 189 900 korun.

HN pak konstatují, že o ekvivalent zhruba 50 tisíc korun zlevnil Model 3 i jinde v Evropě, Asii nebo Africe. Ve Spojených státech naopak přistoupil Musk ke snížení cen u Modelů Y, S a X, nikoliv však Modelu 3 a Cybertrucku, konstatuje britský list The Guardian. Na stejném trhu došlo také ke zlevnění asistenčních systémů schovávajících se pod spojením "Schopnost plně autonomního řízení".

Znamená to třeba schopnost auta samostatně měnit jízdní pruhy, navádění autopilota podle navigace nebo samočinné zastavení před červenou na semaforu a značkou Stůj, dej přednost v jízdě. V budoucnu by měla Tesla funkce auta dále rozšířit. Na českém trhu nicméně tento balíček stojí stále stejných 200 tisíc korun.

Kromě propadu prodejů se Tesla poslední týdny potýká i s řadou dalších problémů. Musk například oznámil, že celosvětově propustí deset procent zaměstnanců, to je zhruba 14 tisíc lidí, pro které nemá dostatek práce. V dubnu navíc rezignovali i dva viceprezidenti americké automobilky. V USA pak kvůli problémům s plynovým pedálem musí do servisů všechny vyrobené Cybertrucky, kterých jsou zatím necelé čtyři tisícovky.

Nejasnosti jsou i kolem Modelu 2, který se měl s cenou v přepočtu kolem 600 tisíc korun stát nejdostupnějším vozem Tesly a konkurovat třeba chystanému Volkswagenu ID.2. V lednu to vypadalo, že produkce auta začne už v příštím roce, na počátku dubna ale agentura Reuters oznámila zastavení vývoje Modelu 2. To Musk na sociální síti X ihned dementoval vyjádřením, že agentura lže.

 

Právě se děje

Další zprávy