Odbyt Tesly se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět procent na 386 810 vozů ze zhruba 423 tisíc aut před rokem. Vykázal tak první meziroční pokles za téměř čtyři roky a výrazně zaostal za očekáváním analytiků. Akcie podniku po zprávě o poklesu odbytu výrazně oslabily a od začátku roku už přišly o třetinu své hodnoty.
Analytik Dan Ives ze společnosti Wedbush Securities označil nejnovější výsledky Tesly za "naprostou katastrofu", kterou bude firma investorům těžko vysvětlovat. Automobilka uvedla, že k poklesu odbytu v prvním čtvrtletí přispěly problémy způsobené narušením dopravy v Rudém moři a sabotáž, která omezila výrobu v její německé továrně.
Analytici v anketě společnosti FactSet předpovídali, že Tesla za první čtvrtletí dodá zákazníkům 457 tisíc aut, napsala agentura AP.
Analytik Gene Munster ze společnosti Deepwater Asset Management uvedl, že letošní první čtvrtletí bylo pro Teslu "ošklivé". Na prodej podle něj měly negativní vliv vysoké úrokové sazby i pokles nadšení kolem elektromobilů. Munster nicméně vyjádřil optimismus ohledně dlouhodobých vyhlídek podniku. "Stále věřím, že Tesla je na správné cestě a že tato bouře se přežene," napsal na síti X.
Z průzkumů a vyjádření odborníků podle agentury Reuters vyplývá, že část potenciálních zákazníků Tesly ve Spojených státech odrazuje příklon majitele automobilky a miliardáře Elona Muska k pravicové politice a některá jeho veřejná prohlášení.
Tesla se v poslední době potýká také se zostřenou konkurencí a zpomalením růstu poptávky po elektromobilech. Automobilka naposledy vykázala meziroční pokles odbytu ve druhém čtvrtletí 2020, kdy musela omezit výrobu v důsledku koronavirové pandemie nemoci, napsala agentura Reuters.
V Číně, která je největším automobilovým trhem na světě, čelí Tesla ostré konkurenci ze strany domácích automobilek, například společnosti BYD. Ta v loňském čtvrtém čtvrtletí vystřídala Teslu na postu největšího prodejce automobilů s čistě elektrickým pohonem na světě.
V letošním prvním čtvrtletí se nicméně Tesla navzdory poklesu odbytu vrátila na první příčku. Automobilka BYD totiž oznámila, že v prvním čtvrtletí prodala jen zhruba 300 tisíc elektromobilů. To sice představuje meziroční nárůst o více než 13 procent, ale ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím to znamená propad o 43 procent.
Tesla klesá, Xiaomi raketově roste
Naproti tomu jiná čínská značka zaznamenala v posledních dnech raketový start. Xiaomi se po mobilních telefonech a domácí elektronice pustilo také do výroby elektromobilů a její první model SU7 jde na dračku. Auto si objednalo už více než sto tisíc lidí, prodeje přitom začaly teprve před pár dny.
"Automobil Xiaomi oficiálně debutuje, skutečná revoluce v oblasti chytrých automobilů oficiálně začala a v Číně se jistě zrodí velká společnost, jako je Tesla," řekl generální ředitel a zakladatel firmy Lej Ťün v Pekingu na slavnostním ceremoniálu, který se konal na počest zahájení dodávek.
Čínský automobilový trh, který je největší na světě, je pro nováčky obtížně přístupný. Jednotliví výrobci se snaží získat zákazníky cenovou válkou. Poptávka přitom zpomaluje. Podle analytiků má ale Xiaomi více prostředků než většina začínajících výrobců elektromobilů.
Její zkušenosti s chytrými telefony jí pak dávají výhodu ohledně chytrých přístrojových panelů, což je funkce, kterou čínští spotřebitelé oceňují. Podnik získává většinu svých příjmů ve výši 37,5 miliardy dolarů (asi 881 miliard korun) z prodeje chytrých telefonů.
Akcie společnosti Xiaomi v úterý přidávaly až 16 procent. Společnost tak byla na burze oceněna na 55 miliard dolarů, čímž překonala hodnotu tradičních amerických automobilek General Motors s 52 miliardami a Ford s 53 miliardami dolarů. Makléři přitom předpovídají, že čínská firma bude letos na jednom voze prodělávat téměř 10 tisíc dolarů, tedy přes 230 tisíc korun.
Startovací cena SU7 je přitom v přepočtu lehce přes 700 tisíc korun, mimo jiné je tak v Číně o necelých sto tisíc korun nižší u Tesly Model 3. To byl přitom jeden z cílů výrobce. S produkcí auta bude Xiaomi pomáhat státem ovládaná automobilka BAIC, která mimo jiné drží necelých deset procent akcií Mercedesu.