Tak dlouho brojil Stellantis proti levné čínské konkurenci, až si ji nasadil do vlastních řad. Podle agentury Reuters začnou Francouzi s montáží malého čínského elektromobilu už letos v létě. Využít přitom mají zázemí továrny Fiatu v polském městě Tychy, odkud před lety vyjížděl i Fiat 126 zvaný Maluch a kde v současnosti vzniká Fiat 500.
Název auta Leap T03 bude Čechům připomínat spíš legendární tramvaj, není však jisté, zda jej Stellantis nakonec v Evropě použije. K informaci agentury, potvrzené ze dvou zdrojů, se zatím nevyjádřil.
Stellantis se loni v říjnu dohodl na koupi 21procentního podílu ve společnosti Leapmotor, za který zaplatil 1,5 miliardy eur. V rámci dohody oba výrobci automobilů také oznámili společný podnik, který Stellantisu poskytuje exkluzivní práva na výrobu, export a prodej produktů Leapmotor mimo Čínu.
Montáž malého bateriového auta by mohla začít do konce června. Nešlo by přitom o klasickou výrobu, ale o stavbu auta z dílů dovezených z Číny. Cena by měla začínat na magické hranici 20 tisíc eur (zhruba půl milionu korun), kterou se výrobci elektroaut často zaklínají, ale reálně ji momentálně nikdo nenabízí.
Nejblíž k ní ještě donedávna měla Dacia Spring, cenu omlazené verze však automobilka zatím nezveřejnila. Za stejné peníze jako Leap T 03 se má v prodeji ještě letos objevit Citroën ë-C3, Volkswagen auto za 20 tisíc eur nabídne až v roce 2027.
Konkurenci chce T03 překonat výkonem i velikostí baterie - ta má využitelnou kapacitu 41,3 kWh a Leap s ní ujede 280 kilometrů podle metodiky WLTP. Motor s výkonem 80 kW (109 k) zajistí zrychlení z nuly na stovku za 12 sekund, maximální rychlost je omezena na 130 km/h.
Malé elektrické auto není jediným modelem v nabídce, firma vyrábí také aerodynamický vůz C01 s délkou přes pět metrů, který je kromě čistě elektrické verze k dispozici také jako plug-in hybrid. Stejný koncept pohonu nabízí také velké SUV s označením C11. O jejich expanzi do Evropy však zatím není rozhodnuto.
Leapmotor je i na čínské poměry mladou značkou, vznikl jako start-up v roce 2015. Díky propojení vývoje aut a čipů pro umělou inteligenci dokázal na přeplněném automobilovém trhu uspět, i když svůj první vůz představil teprve v roce 2018.