Řeč je o Tiguanu, autu s všedním výrazem současných volkswagenů, který si získává širokou oblibu pragmatických motoristů umějících rozpoznat jeho kvality. I ve svém třetím vydání jde o komplexně pojaté auto jezdící na naftu či benzin a s pohonem předních, nebo všech kol.
Testovaná předokolka s benzinovou patnáctistovkou a výkonem 150 koní patří k těm slabším z nabízených verzí, přesto její cena s bohatší výbavou Elegance překračuje hranici 1,1 milionu korun - aniž by zájemce z bohatě dimenzovaného příplatkového ceníku objednal byť jen jedinou položku.
Že by se v něm pár užitečných věcí určitě našlo. Třeba nová generace předních světlometů se složitým názvem IQ light HD LED Matrix, která nyní přesně ví, jak se chovat na dálnici. Tedy že v automatickém režimu není nezbytně nutné osvětlovat protisměr, ve kterém se vyskytují oslnění kamioňáci, nucení neustále problikávat světelnou rampou protijedoucí auta. Za takto chytrá světla, která ostatně nenabízí ani Passat, se v rámci verze Elegance připlácí akceptovatelných 12 400 korun.
V pořadí třetí Tiguan však přináší i novinky, které nemusí potěšit úplně každého. Třeba absenci sedmimístné verze Allspace, kterou má v budoucnu nahradit samostatný model Tayron. A také chybějící manuální převodovku, kompletně nahrazenou dvouspojkovým automatem DSG. U většiny verzí má sedm stupňů, u plug-inu je to o stupeň méně.
Když už je řeč o verzi s dobíjením ze zásuvky, nějakou formu elektrického dopingu teď mají všechny benzinové motory Tiguanu. Zpravidla jde, tak jako v případě testované verze, o mild hybridní systém, jehož přítomnost na palubě řidič ani nemusí zaznamenat. Přesto má i on konkrétní parametry: elektromotor s výkonem 18 koní, napájený z lithiové baterie o kapacitě 0,5 kWh, to vše pod palubním napětím 48 Voltů.
Mild hybrid je zcela samostatný, energii pro své fungování získává z brzdění. Benzinovému čtyřválci pak pomáhá s akcelerací nebo ve chvílích, kdy nenápadně znovu zapojuje do hry spalovací motor, deaktivovaný při zastavení systémem stop-start.
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI EVO mHEV
Motor: přeplňovaný benzinový čtyřválec, 1498 cm3
Výkon: 110 kW / 150 k
Točivý moment: 250 Nm při 1500 - 3500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
Kombinovaná spotřeba: 6,1 - 7,2 l/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 650 - 1650 l
Hmotnost pohotovostní / užitečná: 1652 / 529 kg
Cena: od 995 900 Kč
Navzdory této podpoře se nelze zbavit dojmu, že by autu slušelo pár koní navíc, zvláště při předjíždění. Klidnějším řidičům ale může patnáctistovka vyhovovat dobře, už proto, že si za své služby na dlouhých trasách účtuje kolem šesti litrů paliva.
Pro méně klidné se nabízí alternativa v podobě benzinového dvoulitru s výkonem 265 koní přenášeným na všechna čtyři kola, která vyjde na 1 468 900 korun. Nový Tiguan je tedy bez debat naceněn odvážně, i "holá" základní verze s výkonem 130 koní stojí 900 tisíc.
Zároveň však jde o auto, které z karoserie prodloužené o pouhé tři centimetry dokázalo na zadních sedadlech nově vykouzlit mnohem více prostoru, to vše při nárůstu objemu kufru o 37 litrů ve srovnání s předchozí generací. Dokonce i v minulosti kritizovanému infotainmentu vdechla obří 15" obrazovka nový život - teď je o poznání svižnější a také přehlednější.
Nový Tiguan tedy svou univerzální roli plní lépe, než kdy v minulosti. Ve městě svými rozměry neobtěžuje, zároveň dokáže rodinu odvézt na dovolenou se vším komfortem adaptivního podvozku, jehož tuhost lze nastavit na celkem 24 úrovní tuhosti. Zas až tolik aut na trhu takové věci neumí.