Bezpečnostní pásy jsou staré jako auto samo. O způsobu, jak v automobilu bezpečněji cestovat, přemýšlel už v 19. století vynálezce George Cayley, první patent na bezpečnostní pás pochází z roku 1885.
Pokud jste si mysleli, že pásy jsou dílem automobilky Volvo, která se vyprofilovala do značky nejvíce dbající na bezpečnost, není to pravda. Pětibodový pás vynalezl Louis Renault a Saab v roce 1958 zařadil bezpečnostní pásy do standardní výbavy.
V Československu bylo povinné užívání bezpečnostních pásů mimo obec zavedeno 1. ledna 1967, brzy tedy bude mít padesátileté výročí. Zajímavé je, že Moskviče a Volhy dostaly zpětně výjimku. Ač je poutání za jízdy povinné, pořád se najde dost lidí, kteří se nepoutají. Přitom takový špás vás ani nevyjde levně, za tento přestupek můžete dostat 3 body a blokovou pokutu až 2000 Kč.
Podle organizace BESIP je navíc riziko usmrcení při dopravní nehodě v obci 8krát vyšší, pokud se na sedadle spolujezdce nepřipoutáte, mimo obec pak 6krát, u řidiče je riziko násobně vyšší – že nehodu s pásy nepřežije, je 14krát pravděpodobnější mimo obec a 12,3krát v obci.
Jaká jsou nejbezpečnější auta?
Podle porovnání výsledků z nárazových testů Euro NCAP si můžete snadno vyhledat nejbezpečnější auta v jednotlivých kategoriích. Přehled najdete zde.
My to také vyzkoušeli. Do Fabie bez motoru, převodovky a provozních náplní se mohou posadit až čtyři osoby, připoutají se a obsluha simulátoru s nimi několikrát zatočí. Do hlavy se vám nalije krev, strop auta je pár centimetrů pod vámi a vy jste v úžasu, že ten zdánlivě obyčejný tkaloun se zakousne do vašeho těla a nepustí ho. Odpoutat se klasicky stisknutím tlačítka a spadnutím na strop nejde, člověk by se musel nadzvednout a pás uvolnit, aby čidlo „přesvědčil“, že je to bezpečné.
V Česku je v provozu několik simulátorů – tři vlastní ÚAMK (dvě Fabie a jeden Mercedes-Benz A), čtvrtý provozuje pojišťovací společnost Generali a na předváděcích akcích s organizací BESIP či složkami IZS je můžete vyzkoušet už 11 let. Veřejný kalendář, kde se lze se simulátory setkat, sice bohužel neexistuje, jen letos byly simulátory k dispozici na 120 akcích, takže zažít nehodu bezpečně bez krve a modřin můžete v ČR prakticky každý druhý den.