Skončili jsme s autem na střeše. Můžete si to vyzkoušet i vy bez újmy na zdraví

Eva Srpová Eva Srpová
24. 10. 2016 15:07
Možná jste ho už někde viděli na zábavních akcích a většinou se kolem něj utvoří hlouček zvědavců. Simulátor nehody, kdy se auto několikrát otočí na střechu, stojí za to vyzkoušet. Budete pak mít bezpečnostní pásy v autě mnohem raději!
Auto se s vámi několikrát otočí vzhůru nohama. Budete děkovat za bezpečnostní pás.
Auto se s vámi několikrát otočí vzhůru nohama. Budete děkovat za bezpečnostní pás. | Foto: Eva Srpová

Bezpečnostní pásy jsou staré jako auto samo. O způsobu, jak v automobilu bezpečněji cestovat, přemýšlel už v 19. století vynálezce George Cayley, první patent na bezpečnostní pás pochází z roku 1885.

Pokud jste si mysleli, že pásy jsou dílem automobilky Volvo, která se vyprofilovala do značky nejvíce dbající na bezpečnost, není to pravda. Pětibodový pás vynalezl Louis Renault a Saab v roce 1958 zařadil bezpečnostní pásy do standardní výbavy.

Se zapnutým pásem má spolujezdec 8krát vyšší šanci, že nehodu ve městě přežiije.
Se zapnutým pásem má spolujezdec 8krát vyšší šanci, že nehodu ve městě přežiije. | Foto: Aktuálně.cz

V Československu bylo povinné užívání bezpečnostních pásů mimo obec zavedeno 1. ledna 1967, brzy tedy bude mít padesátileté výročí. Zajímavé je, že Moskviče a Volhy dostaly zpětně výjimku. Ač je poutání za jízdy povinné, pořád se najde dost lidí, kteří se nepoutají. Přitom takový špás vás ani nevyjde levně, za tento přestupek můžete dostat 3 body a blokovou pokutu až 2000 Kč. 

Podle organizace BESIP je navíc riziko usmrcení při dopravní nehodě v obci 8krát vyšší, pokud se na sedadle spolujezdce nepřipoutáte, mimo obec pak 6krát, u řidiče je riziko násobně vyšší – že nehodu s pásy nepřežije, je 14krát pravděpodobnější mimo obec a 12,3krát v obci.

Jednu takovou upravenou Fabii využívá i armáda. Vojáci ve Vyškově se učí, jak z auta, které po nehodě skončilo na střeše, bezpečně a co nejrychleji vylézt.
Jednu takovou upravenou Fabii využívá i armáda. Vojáci ve Vyškově se učí, jak z auta, které po nehodě skončilo na střeše, bezpečně a co nejrychleji vylézt. | Foto: Eva Srpová

Jaká jsou nejbezpečnější auta?

Podle porovnání výsledků z nárazových testů Euro NCAP si můžete snadno vyhledat nejbezpečnější auta v jednotlivých kategoriích. Přehled najdete zde.

Zdroj: Eva Srpová

My to také vyzkoušeli. Do Fabie bez motoru, převodovky a provozních náplní se mohou posadit až čtyři osoby, připoutají se a obsluha simulátoru s nimi několikrát zatočí. Do hlavy se vám nalije krev, strop auta je pár centimetrů pod vámi a vy jste v úžasu, že ten zdánlivě obyčejný tkaloun se zakousne do vašeho těla a nepustí ho. Odpoutat se klasicky stisknutím tlačítka a spadnutím na strop nejde, člověk by se musel nadzvednout a pás uvolnit, aby čidlo přesvědčil, že je to bezpečné.

Dvě sedašky na šikmé ploše simulují náraz z třicetikilometrové rychlosti. Ač se zdá, že to nic není, pořádně vám to trhne s krční páteří.
Dvě sedašky na šikmé ploše simulují náraz z třicetikilometrové rychlosti. Ač se zdá, že to nic není, pořádně vám to trhne s krční páteří. | Foto: Eva Srpová

V Česku je v provozu několik simulátorů – tři vlastní ÚAMK (dvě Fabie a jeden Mercedes-Benz A), čtvrtý provozuje pojišťovací společnost Generali a na předváděcích akcích s organizací BESIP či složkami IZS je můžete vyzkoušet už 11 let. Veřejný kalendář, kde se lze se simulátory setkat, sice bohužel neexistuje, jen letos byly simulátory k dispozici na 120 akcích, takže zažít nehodu bezpečně bez krve a modřin můžete v ČR prakticky každý druhý den. 

 

Právě se děje

Další zprávy