Tesla v posledních měsících překvapila hned dvojím zlevněním elektromobilů. Ostatní značky podobný krok udělat nemůžou. Vyloučily ho všechny velké značky v Evropě i Americe a mají pro to jednoduchý důvod: vysoké investice, které jsou s přechodem k elektromobilitě spojeny.
Škoda v Česku bojuje i s veřejným míněním, které zatím elektromobilům příliš nepřeje. Odráží vývoj poslední dekády, kdy jen pomalu přibývalo veřejných nabíječek a trhu dominovala auta s omezeným dojezdem jako Nissan Leaf a Volkswagen e-Golf.
Poslední dva roky znamenaly přelom. Nabíjecích bodů už je v Česku přes dva a půl tisíce, přibývá rychlých stanic s výkonem 75 nebo 150 kilowattů a samozřejmě je tu Enyaq s dojezdem až 540 kilometrů.
Nejlevnější verze s menší baterií s dojezdem 395 kilometrů se ovšem prodává od 1,24 milionu korun. Základní Tesla Model 3 udává dojezd o sto kilometrů delší a stojí 1 028 900 korun, je tedy o 211 tisíc levnější.
Zástupci Škody přiznávají, že samotné auto zlevnit nemohou, zaměřili se tedy na finanční a doprovodné služby. Nově nabízejí Enyaq s nejsilnější 82kilowatthodinovou baterií za 15 990 korun měsíčně bez DPH.
Tříletá smlouva počítá s nájezdem 15 tisíc kilometrů ročně a zahrnuje veškerou údržbu, servis včetně pneumatik a kompletní pojištění zahrnující i skla nebo riziko ztráty hodnoty po nehodě.
"Tímto krokem zpřístupňujeme elektromobilitu širšímu okruhu zájemců. Vůz na leasing se po třech letech vrací, zcela tak odpadají například obavy ze stárnutí baterie. V ceně splátky je obsažen i záruční a servis a nabíjecí karta s aplikací Chargee," řekl šéf českého zastoupení Škody Jiří Maláček.
V Česku se stabilně prodává kolem 75 procent nových osobních vozů do firem. Operativní leasing podle Maláčka volí asi třetina zákazníků. Srovnatelná měsíční splátka je podle něj obvyklá i u dieselové Škody Kodiaq. Vozidlo lze po skončení pronájmu odkoupit, očekávanou zůstatkovou hodnotu však zástupci Škody médiím neprozradili.