Brusel - Čtrnáctiprocentní meziroční zvýšení prodejů v zemích Evropské unie a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) zajistilo mladoboleslavské Škodovce 11. místo v žebříčku značek prodávajících nové automobily. Vloni zákazníkům z těchto zemí dodala celkem 582 140 vozů.
Vyplývá to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). Toto umístění je nejlepší v dosavadní historii značky a znamená, že přeskočila i japonskou Toyotu. Za desátým Fiatem přitom Škoda loni zaostala jen o 4131 aut.
Pomyslné stupně vítězů obsadily značky Volkswagen, Ford a Opel.
Prodeje automobilů v EU v roce 2014
1. Volkswagen 1 619 921
4. Renault 874 504 (4.)
5. Peugeot 782 855 (5.)
6. Audi 726 059 (6.)
7. BMW 676 410 (7.)
8. Mercedes 652 373 (8.)
10. Fiat 586 271 (10.)
11. Škoda 582 140 (12.)
12. Toyota 527 380 (11.)
13. Nissan 477 183 (14.)
14. Hyundai 424 467 (13.)
15. Dacia 363 102 (16.)
16. Kia 353 719 (15.)
17. Seat 328 334 (17.)
18. Volvo 254 610 (18.)
19. Maza 175 028 (19.)
20. Suzuki 162 828 (20.)
V závorce je umístění v roce 2013.
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii a zemích EFTA se za celý loňský rok zvýšil o 5,7 procenta, a vykázal tak první nárůst po šesti letech poklesu.
"Celoroční růst evropského trhu dává dobrou naději i do budoucna. Očekáváme, že i v roce 2015 trh poroste jednociferným tempem. Výbornou zprávou pro české dodavatele automobilek je, že se daří především německým automobilkám, do kterých míří významná část dílů vyráběných v České republice. Společně s nárůstem výroby všech výrobců působících v České republice to znamená další navýšení pozitivního efektu automobilového průmyslu pro celou ekonomiku," říká analytik poradenské firmy KPMG Jan Linhart.
Velké trhy rostly
Za celý rok se v EU a zemích EFTA prodalo přes 12,5 milionu nových osobních automobilů. Podle českého Svazu dovozců automobilů (SDA) se prodej nových aut na českém trhu loni zvýšil o 16,7 procenta na rekordních 192 314 vozů. Po pětiprocentním poklesu z roku 2013 se tak český trh opět vrátil k růstu.
Největší růst z velkých trhů v Evropě zaznamenalo Španělsko a Británie. Nadprůměrně rostl prodej také v Itálii a v Německu, Francie naopak stagnovala.
Odbyt vozů největší evropské automobilové skupiny Volkswagen, k níž patří i česká Škoda Auto, vzrostl loni o 7,2 procenta. Volkswagen Group díky tomu zvýšila podíl na trhu na 25,4 procenta z úrovně 25 procent v roce 2013. Škoda má nyní podíl 4,5 procenta, což je o čtyři desetiny lepší výsledek než vloni.
Největší vzestup v loňském roce zaznamenala rumunská Dacia (+ 23 procent). Za ní následuje právě Škoda a třetí je Seat.