Mladá Boleslav – Dieselové motory, kolem kterých propukl skandál ve Spojených státech amerických, mají pod kapotou i dříve vyráběné škodovky.
"Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány," řekl online deníku Aktuálně.cz mluvčí automobilky Jozef Baláž.
Motory byly montovány například do druhých generací vozů Fabia, Octavia a Superb. Jedná se o první verzi přeplňovaného dieselového čtyřválce, který v té době měl nahradit populární 1,9 TDi.
"Důležité je, že všechny aktuální modely značky Škoda nabízené v Evropské unii jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí," dodal Baláž.
Technický vývoj skupiny Volkswagen podle něj nyní pracuje na technickém řešení, které vyřeší problém u motorů řady EA 189, u kterých byly zaznamenány "odchylky v laboratorním měření emisí". "Zákazníky budeme odpovídajícím způsobem informovat," říká Baláž.
V podobných případech automobilky organizují svolávací akce, kdy zákazníky vyzvou k návštěvě servisu a tam bude provedena náležitá úprava. Stejný postup bude následovat, podle důvěryhodného zdroje z automobilky Škoda, i v případě jejích vozů.
Motor, jehož se problém týká, používala Škoda na počátku tohoto desetiletí paradoxně rovněž v ekologických verzích vozů Octavia a Superb druhé generace, které nesly označení Greenline.
11 milionů aut po celém světě
Softwarem určeným k falšování emisních testů je vybaveno 11 milionů aut na celém světě, oznámila dnes automobilka Volkswagen. V oficiálním prohlášení uvedla, že software k falšování údajů mají instalována všechna auta vybavená motorem typu EA 189, jde přitom o více značek.
Tento typ motoru vykazuje odchylky při testech a reálném provozu. Automobilka zdůrazňuje, že software nemá žádný vliv na ovládání a jízdní vlastnosti aut ani na jejich spotřebu. Ve Spojených státech amerických, kde skandál s emisemi vypukl, byl software odhalen u některých vozů Volkswagen a Audi.
Největší evropský výrobce automobilů kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršil výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí vyčlení ze zisku 6,5 miliardy eur (176 miliard korun) na zaplacení předpokládané vysoké pokuty. V USA firmě hrozí sankce až 18 miliard dolarů (436 miliard korun).
Akcie automobilky dnes pokračují v propadu a ztrácejí znovu téměř pětinu hodnoty. Tržní hodnota firmy tak za den a půl klesla o zhruba 30 miliard eur, tedy o zhruba 811 miliard korun, což pro srovnání odpovídá více jak dvou třetinám ročních příjmů české státní pokladny.
Skandál bude mít zřejmě dopad také na nejvyšší vedení automobilky. Podle informací německého listu Der Tagesspiegel, který se odvolává na zdroj kolem dozorčí rady VW, bude v pátek odvolán současný šéf koncernu Martin Winterkorn. Nahradit ho podle stejného zdroje má současný šéf automobilky Porsche (součást koncernu VW) Matthias Müller. V pátek má schůzku 20členné grémium automobilky. Mluvčí VW ale zprávu listu označil za "nesmysl".
Jasno o tom, zda koncern VW případně podváděl i v Evropě, bude nejpozději tehdy, až věc došetří úřady například v Německu. Už včera k tomu dala tamní vláda pokyn. Na výsledek tohoto šetření počká i české ministerstvo dopravy.
"Nyní sledujeme, jak budou probíhat důkladné kontroly naftových automobilů společnosti Volkswagen, které nařídil německý spolkový ministr," řekl Aktuálně.cz ministr dopravy Dan Ťok. "Problém se vyskytl zatím jen ve Spojených státech amerických. Důležité tedy bude zjistit, zdali jsou taková vozidla i v Evropě a jaký další postup zvolí Německo. Budeme o tom v následujících dnech jednat. Pro uživatele takových vozidel to nic neznamená,“ dodal ministr.