Pár slov na začátek
Škoda Felicia se veřejnosti předvedla poprvé 26. října 1994 na Karlově mostě a pro českou automobilku šlo o první nový model po Favoritu. Nutno samozřejmě podotknout, že šlo také o první škodovku, která vznikla v době, kdy část mladoboleslavské značky (konkrétně 30 procent) vlastnil Volkswagen. Přes všechna prvenství ale nebyla Felicia zcela novým autem, koncepčně vycházela z Favoritu - oproti němu ale nabízela třeba moderní bezpečnostní prvky. Řeč je o ABS, bezpečnostních vacích či posilovači řízení. Výrazně se zlepšily i podvozek, komfortní výbava a kvalita zpracování i použitých materiálů.
Design reagoval na další malá auta tehdejšího trhu. V porovnání s Favoritem byl zaoblenější, modernější a výrazně se nezměnil ani při jediné rozsáhlejší vzhledové modernizaci v roce 1998. Felicia tehdy dostala "tvář" podobnou větší Octavii (obrázek vpravo). Pod kapotou byly benzinové motory 1.3 litru s výkonem 40 nebo 50 kW a 1.6 litru s výkonem 55 kW, respektive naftový agregát 1.9 D s výkonem 47 kW. Zatímco základní benzinový motor byl z domácího vývoje, silnější benzin a naftová jednotka byly z koncernových skladů.
Přestože základní model stál v roce 1994 207 tisíc korun, což tehdy znamenalo téměř 30 měsíčních platů, a cena vozu se postupně (spolu se mzdou) navyšovala, stala se Felicia v Česku ihned bestsellerem a podmanila si kategorii malých vozidel. Výroba nakonec skončila až v roce 2001, chvíli se tak Felicia nabízela spolu s svým nástupcem - Fabií. Celkem vzniklo na 1,42 milionu kusů malého vozu, z nichž asi 350 tisíc připadá na kombi a necelých 125 tisíc na pick-up. V menších číslech vznikaly i užitkový VanPlus a volnočasový Fun. Necelých 19 tisíc vyrobených kusů pak připadá na Volkswagen Caddy, což byl pick-up s jinou maskou a jménem.