Jozef Kabaň, který je v současnosti mužem, zodpovědným za design připravovaných modelů Škoda, tvrdí, že nejpovedenější Škodovkou z hlediska designu je v současnosti Škoda Yeti. Dokonce ji považuje téměř za ikonu současného automobilového designu. Yeti však jeho dílem ještě není, i když na řešení některých detailů se při dokončovacích pracích rovněž podílel. Naplno by jeho tvůrčí potenciál měl být patrný až na Škodovkách, které přijdou na trh v nejbližších dvou letech. Mezi nimi bude například i nástupce současné octavie.
A.cz: Ví se, že Škodovka bude mít malé městské auto, také levný model v nižší střední třídě. Bude se modelová řada rozšiřovat i pak nebo chystané projekty zastavila krize?
My chceme růst, a pokud to chceme, tak musíme růst i v sortimentu. Nebudeme dělat všechno, ale pokud mluvíme o autech pro rodiny, tak jsou i takové, které nám ještě chybí.
A.cz: Také asi jednou nastane doba, že se budou vyrábět speciální modely pro trhy v Indii či Číně. Je to tak?
Logické to je, ale zároveň ani nic nového. Rozdíly na octavii vyráběné v Číně, Mladé Boleslavi či Rusku, jsou z hlediska designu jen nepatrné. Tato auta si jsou velice podobná i po technické stránce. Jenže je pravděpodobné, že požadavky zákazníků na technickou stránku vozu se na různých trzích odlišují. Docházíme k bodu, že možná už nepůjde dělat kompromisy, abychom vyhověli zákazníkům po celém světě, a pak bude jasné, že se budou muset produkty rozdělit. Pochopitelně i nadále s charakterem i kvalitou značky Škoda.
A.cz: Už se začalo s takovými projekty?
Ano, připravují se. V některých segmentech budou změny mezi jednotlivými verzemi větší, v jiných menší. V některých zůstane nadále jeden globální produkt.
A.cz: Po silnicích jezdí už množství hybridních vozů, pomalu k nim začnou přibývat elektromobily. Myslíte, že tyto nové typy pohonů ovlivní také design vozů?
Já si myslím, že současný vývojový trend je logický. Nemůžeme být stále zaměření jen jedním směrem. Podívejte se na elektroniku; dříve byly desky, kazety, pak cédéčka, nyní paměťové karty. A to samozřejmě ovlivňuje design, to ho posouvá. V automobilovém průmyslu je ale nejdůležitější člověk, z toho vycházející ergonomie a funkčnost. Stejně jako vzhled se bude vyvíjet podle potřeb a vkusu lidí i nadále.
A.cz: Naznačuje podle vás Nissan Leaf směr, kam se bude design automobilů ubírat? Vypadá přece trošku jinak než současná běžná auta?
Konceptem ano, vzhledem si to nemyslím. Možná jen není úplně proporčně zvládnutý. Když už jsme ale u toho, ono není vůbec jednoduché a možná ani nutné nějak zásadně měnit design automobilů. Řada věcí je dána ergonomií, aerodynamikou, funkcionalitou či dokonce legislativou a také se nezmění požadavky na bezpečnost při nárazových testech. Proto říkám, že auto je extrémní matematika, ale vypadá sexy.
A.cz: Nové technologie ale nabízí i nové designérské možnosti?
Ano, samozřejmě. Bez nich to nejde. Nové technologie jsou základním stavebním článkem, nosným prvkem a zároveň inspirací, výzvou designu. Stejně jako design je múzou pro vývoj.