Nejlépe vypadá nyní Yeti, říká šéfdesignér Škoda Auto

Radek Pecák Radek Pecák
11. 1. 2011 15:46
Krize žádné nové požadavky na design aut z Mladé Boleslvai nepřínesla. Na škodovkách není nic zbytečného
Foto: Radek Pecák

Současný šéfdesignér mladoboleslavské škodovky Josef Kabaň proslul především jako autor vnějšího designu nejrychlejšího automobilu světa Bugatti Veyron. Teprve nyní se ovšem veřejnost může seznamovat s díly, na kterých měl jako šéf vnějšího designu vozů Audi před několika lety velkou část odpovědnosti.

V současnosti ale uplatňuje své zkušenosti pro značku, která je pro něj srdcová záležitost. Rozhovor, který jsme s ním vedli, se ale z valné části točil kolem jeho současné práce v Mladé Boleslavi.

A.cz: Jak se krize projevila na požadavcích na design?

V našem případě minimálně. Škodovka je  automobilka, která má nejen atraktivní auta, ale zároveň je založená na racionálních základech. Na těchto vozech není nic zbytečného, dekorativního a nepotřebného.

Foto: Bugattti

A.cz: Nebylo tedy třeba nic zásadního přepracovávat?

Škodovce se i přes krizi daří, protože má úspěšné produkty. I v této době je ale třeba se stále ohlížet a ptát se, zda je vše v té správné kvalitě.  Kvalita pro mě znamená i cena. Nyní zřejmě stojíme v bodě, kdy bude ještě důležitější než dosud. To ale neznamená, že budeme dělat auta levná.  Naopak musí být působivá, atraktivní, kvalitní, spolehlivá a bezpečná, ale zároveň se více cenově přiblížit zákazníkům.

A.cz:  Škodovka má od loňského září nového šéfa. Znal jste jeho názory na design Škodovek už před jeho nástupem do firmy?

Příliš ne. S panem Vahlandem jsme se osobně seznámili až několik měsíců před jeho oficiálním nástupem a o to víc mě těší, že se mu naše práce líbila. Pan Vahland je velmi globálně orientovaný člověk a velký stratég. Člověk, se kterým je radost a čest pracovat. Nejen designérská práce, ale i strategie designu vychází z osobního pohledu. Proto je nesmírně důležitá komunikace mezi vedením firmy a designem.  Na základě toho jsme o řadě věcí hovořili dopředu a mohu říci, že hned od začátku nastalo značné porozumění.

A.cz. Takže jste zatím neměl důvod litovat, že jste od takových značeck jako je Bugatti a Audi přešel ke škodovce?

Ne, naopak. Škodovka je atraktivní a úspěšná značka, pro kterou jsem chtěl jednou pracovat. Myslím si, teda jsem o tom přesvědčený, že jsem si nemohl vybrat lepší období než teď.  Škodovka je firma, v níž platí právě kvůli zmiňovanému tlaku na cenu určitá omezení.  A to je příležitost přijít s něčím novým, ještě zajímavějším. 

Škoda Yeti
Škoda Yeti | Foto: Automix

A.cz: Tvar masky chladiče je už poměrně dlouho u Škodovek v podstatě stejný. Nastanou již brzy na přídi nových modelů nějaké změny?

Budeme měnit příď, ale bude se dále vyvíjet i zbytek vozu.  Je ale důležité, aby tato změna proběhla na všech autech.  Musí být patrné, že vozy Škoda jsou jedna rodina, ale zároveň každé auto musí mít svůj vlastní charakter. Vedle tradičních prvků se objeví vývojově vyzrálejší, ale i zcela nové prvky.  Mohu prozradit například to, že současné vertikální členění masky chladiče zůstane zachováno.

A.cz: Neměl jste někdy chuť udělat pro Škodovku koncept, který by ukázal vývojový směr?

Ano, měl. Ale všechno má svůj čas. I toho se dočkáme. Momentálně jsme však pracovali na projektech, které budou zkrášlovat nejen autosalony ale hlavně cesty. Stejně jako dnes třeba model Yeti. Podle mě je tento vůz současná ikona Škodovky. Yeti je nádherná ukázka toho, jak lze spojit racionální s emocionálním. Ve svém segmentu přesně ten model, který má tu správnou velikost, charakter i šarm. Je a bude to velmi úspěšný produkt.

Další část rozhovoru, ve které dnes již světoznámý designér mluví například o tom, jak se nové typy pohonu, včetně elektrického promítnou do designu automobilů, přineseme v příštích dnech.

 

Právě se děje

před 42 minutami

Tunisko nejspíš čekají předčasné volby, potvrdil tamní prezident

Tuniský prezident Kaís Saíd potvrdil záměr vypsat předčasné volby v případě, že nová vláda nezíská důvěru. Sestavením kabinetu je momentálně pověřený někdejší ministr financí Iljás Fachfách, kterého Saíd navrhl v lednu poté, co jeho předchozího kandidáta parlament neschválil. Informovala o tom agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nejlepšími sportovci roku jsou Messi, Hamilton a Bilesová

Držiteli trofeje Laureus pro nejlepší sportovce minulého roku jsou argentinský fotbalista Lionel Messi, britský pilot formule 1 Lewis Hamilton a americká sportovní gymnastka Simone Bilesová. Ta obhájila loňské prvenství, ocenění označované za sportovního Oscara poprvé získala už v roce 2016. Messi s Hamiltonem, kteří v mužské části ankety dostali stejný počet hlasů, zvítězili poprvé.

Hamilton, jenž se loni pošesté stal mistrem světa F1, převzal trofej od bývalého francouzského fotbalového trenéra Arsénea Wengera. Messi, který je v dvacetileté historii ankety prvním vítězným zástupcem kolektivního sportu, ani Bilesová se dnešního vyhlášení v Berlíně nezúčastnili.

Bilesová na loňském světovém šampionátu rozšířila sbírku zlatých medailí o dalších pět, v 22 letech už má na kontě rekordních 19 titulů. V anketě dostala přednost před americkou lyžařkou Mikaelou Shiffrinovou, jamajskou sprinterkou Shelly-Ann Fraserovou-Pryceovou, japonskou tenistkou Naomi Ósakaovou, americkou fotbalistkou Megan Rapinoeovou a americkou běžkyní Allyson Felixovou.

Mezi muži se do finálové nominace dostali kromě Messiho s Hamiltonem i keňský maratonec Eliud Kipchoge, španělský tenista Rafael Nadal, španělský motocyklový jezdec Marc Márquez a americký golfista Tiger Woods.

V kategorii Návrat roku zvítězila německá pilotka formule 3 Sophia Flörschová, která se po těžkém zranění páteře dokázala vrátit k závodění. Za průlom roku byl oceněn kolumbijský cyklista Egan Bernal, vítěz Tour de France. Týmem roku jsou jihoafričtí ragbyoví mistři světa, nejlepší v akčních sportech je americká snowboardistka Kim Chloeová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy