Kulový blesk ve Škodě. Stěhuje se na nové místo, co bude s bývalými ubytovnami?

Kulový blesk ve Škodě. Stěhuje se na nové místo, co bude s bývalými ubytovnami?
Polstrované telefonní budky, kam se lidé mohou zavřít, aby nerušili ostatní.
Interiéry působí moderně. Stoly jsou polohovatelné, nikdo nemá vlastní místo.
Po zdech se objevují siluety zakladatelů automobilky Václavů Laurina a Klementa.
Budova se stavěla dva roky.
Foto: Eva Srpová, Škoda Auto
Eva Srpová Eva Srpová
25. 5. 2024 6:38
Škoda Auto má nové sídlo, v Mladé Boleslavi vyrostl komplex Laurin & Klement Kampus (LKK), který postavil Volkswagen a Škodovce ho pronajímá. Do centrály se nastěhují zaměstnanci ze zhruba 20 budov, které mnohdy dříve sloužily jako ubytovny. Pro ně se nyní hledá nové uplatnění.

Škodovka provedla novináře poprvé po nové mladoboleslavské luxusní centrále, která se začala stavět před dvěma lety. Z výšky tvarem připomíná čtyři L. Jde o komplex čtyř pětipatrových budov propojených prosklenými mosty. Celkem na prostoru o rozloze 22 800 m2 nabídne kanceláře pro 2000 zaměstnanců. A jmenuje se Laurin & Klement Kampus (LKK) po zakladatelích automobilky.

Komplex postavila pro Škodu Auto společnost Volkswagen Immobilien. Od tohoto koncernového developera si bude automobilka budovu pronajímat. Investice do veškerého vybavení byla ale na Škodě. "Nájemní smlouva je uzavřená na deset let, poté se podle aktuálních podmínek prodlouží," vysvětluje Nevlida. Na kolik výstavba Kampusu vyšla a jaký je měsíční nájem Volkswagenu, ale Škoda Auto na dotaz Hospodářských novin odmítá uvést.

Škoda dlouhodobě stála před problémem, jak vyřešit efektivní spolupráci mezi týmy svých kancelářských pracovníků. Po Mladé Boleslavi i Praze byli rozesetí po dvacítce budov, které v minulosti často fungovaly jako ubytovny. Většinu z nich si přitom pronajímala.

"V dnešní době je trendem práce z domova, ale týmy pořád potřebují spolupracovat, efektivní kooperace na pracovišti se nedá nahradit," dodal při slavnostním otevření Kampusu Klaus Zellmer, předseda představenstva Škody Auto.

A tak je v budově pro 2000 lidí "jen" 1500 židlí a žádná není nikoho konkrétního. "Místa se budou on-line rezervovat pro týmy, které potřebují spolupracovat, za pár měsíců pak mohou klidně sedět jinde. Systém efektivně zohledňuje také zaměstnance na dovolených, pracovních cestách či v pracovní neschopnosti, celkově tak uspoříme náklady," říká Zellmer. Připomíná, že ani nejvyšší vedení firmy nemá k dispozici vlastní kanceláře. 

Parkovacích míst je výrazně méně, než pro kolik zaměstnanců je budova koncipovaná. V podzemních garážích je zajištěný prostor pro 318 aut, z toho na 138 místech jsou nyní osazené nabíjecí wallboxy pro elektromobily. "Dalších 30 je na instalaci wallboxu připraveno," dodává Nevlida. Venkovní parkoviště pojme zhruba dalších 350 aut, pro zaměstnance dojíždějící na kole jsou připravené stojany.

Střídající se auta, inkluzivní toalety

Komplex LKK působí moderně. V hlavním atriu s prosklenou střechou se nachází velkorysá recepce, za ní aktuálně stojí Octavia v hokejových barvách. Vystavené vozy se tu budou střídat podle toho, čím se aktuálně automobilka prezentuje.

Z parteru vedou výtahy do jednotlivých budov pojmenovaných jednoduše podle prvních čtyř písmen abecedy. Administrativní prostory v pěti patrech jsou rozčleněny do různých zón podle potřeb.

Zaměstnanci pracují v otevřeném prostoru, mají polohovatelné stoly. Sdílejí kuchyň, která navozuje domácké prostředí. Aby při telefonování nerušili, mohou se zavřít do barevných polstrovaných budek. Vedle toalet pro dámy či pány tu jsou vždy jedny inkluzivní s ikonou "pro všechny", tedy i nevyhraněné osobnosti. Ve vnitrobloku se nyní buduje útulná zahrada, kam bude možné chodit zrelaxovat.

Střecha budovy je osazená fotovoltaickou elektrárnou s celkem 222 panely s výkonem 100 kW. Osvětlení pomocí zdrojů LED spolu s inteligentními světelnými senzory má snížit spotřebu energie o polovinu ve srovnání s dosavadními zářivkami. Ventilačními systémy v horkých dnech ochladí prostory během noci a klimatizace pak pracuje díky rekuperaci až do 80 procent kapacity. K efektivnějšímu ochlazení mají pomoci i speciální rolety, které chrání komplex před slunečním zářením.

"Škodováci" se na nové pracoviště začali stěhovat od března. Po dvou měsících na svém místě zhruba 70 procent z nich. Nyní firma řeší, co udělá s opuštěnými budovami.

"Primárně jsme se vyvázali z míst, která jsme si pronajímali. Do některých budov se přesunou oddělení, pro která po našem vyhodnocení budou vhodnější než nový koncept s open space prostorem. Tedy například účtárna," vysvětluje Nevlida.

Ta se nastěhuje do bývalé hlavní budovy, které se v Boleslavi vžilo označení Pentagon. Stojí hned přes ulici třídy Václava Klementa na dohled Kampusu. Pro jiné nemovitosti, které v minulosti sloužily v naprosté většině jako ubytovny, teď Škodovka hledá nové uplatnění. Ty, které nebudou vyhovovat, se zřejmě zbourají.

 

Právě se děje

Další zprávy