Samořízená auta mohou být na silnicích za pět let, řekl šéf Fiatu. Na vývoji spolupracuje s Googlem

ČTK ČTK
6. 5. 2016 21:30
Samořízená auta by se na silnicích mohla být za pět let, prohlásil podle agentury AP generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne. O tom, že technologie samořízení je blíže, než si myslel, jej prý přesvědčila spolupráce s americkým Googlem.
Sergio Marchionne, generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles
Sergio Marchionne, generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles | Foto: Aktuálně.cz

Windsor (Kanada) - Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a Google tento týden oznámily, že budou spolupracovat v technologii autonomního řízení a v rámci testování jí vybaví sto minivanů Chrysler Pacifica. Pro Google je to vůbec poprvé, kdy na instalaci čidel a počítačů pro autonomní řízení spolupracuje přímo s tradičními výrobci aut.

FCA a holdingová společnost Alphabet, které Google patří, však ještě musejí určit, komu budou data vzešlá z jejich spolupráce patřit, uvedl Marchionne.

"Potřebujeme se dostat do fáze, kdy to auto bude natolik schopné fungování, že budeme moci hovořit o výtěžku z této práce," prohlásil podle agentury Reuters šéf FCA u příležitosti zahájení výroby minivanů Pacifica v továrně v kanadském Windsoru.

Některé automobilky se zdráhají spolupracovat s technologickými společnostmi, protože chtějí technologie ve svých autech vlastnit samy. Podle Marchionneho je ale moc brzy na to říct, kdo bude nakonec v přechodu na samořízené vozy hrát prim, takže je moudré, aby FCA spolupracovala s jinými firmami a naučila se, co může.

Vývoji samořízených aut a příslušných technologií se věnují i další firmy, například výrobce elektromobilů Tesla Motors. Největší americká automobilka General Motors Company se v březnu dohodla na převzetí mladé kalifornské firmy zabývající se samořízenými auty Cruise Automation. Německé automobilky Daimler, BMW a Volkswagen loni koupily mapovou službu HERE od finské společnosti Nokia, aby tak urychlily vlastní vývoj v oblasti autonomního řízení.

Firmy vyvíjející samořízená auta si ale často stěžují na bezpečnostní regule, které jim brání tyto vozy účinně testovat.

Je to podobné jako u lidí, jsou situace, které někteří řidiči nezvládnou, a stejně tak jsou situace, které nezvládne ani současná technologie, tvrdí Tomáš Svoboda. Otázkou je podle něj míra rizika. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy