reklama
 
 

S kapesní stíhačkou na okruhu formule 1. BMW M2 je jednou z letošních nejzábavnějších novinek

4. 7. 2016 13:06
Pro fanoušky vozů značky BMW je písmeno M symbolem zábavy. Sama automobilka o něm ve svém sloganu říká: „M, nejsilnější písmeno na světě.“ Už od sedmdesátých let se tak označují ty nejrychlejší vozy z Mnichova, které mají ambice bavit své majitele na silnici, nebo dokonce na závodním okruhu. V posledních letech ovšem značka začala slávu M tak trochu „zneužívat“. Chytrý marketing ho propašoval i na kapoty těžkých aut kategorie SUV, jako jsou BMW X5M nebo X6 M. Najednou ho bylo všude moc a sláva mezi nadšenci se pomalu vytrácela.

Příchod BMW M2 má šanci vrátit dřívější kult zpět. Předně proto, že kupé s malými rozměry a velkým množstvím výkonu působí velmi hravě. Auto vychází z BMW řady 2, oproti ní ale dostalo větší rozchod kol a samozřejmě patřičný soubor sportovních doplňků. Najdeme na něm velká kola s nízkými pneumatikami, výrazné nárazníky a masivní výfuky na zádi. Auto je proto na první pohled agresivní, svou kompaktností naopak sbírá sympatie.

Vnitřek vozu je opět totožný s řadou 2, jen doplněný o další, speciální prvky. Ozdobí ho například prahy dveří s logem M (na písmeno narazíte samozřejmě na mnoha místech), sportovní volant i sedadla nebo speciální hlavice řadicí páky dvojspojkového automatu (k dispozici je i manuál). Interiér odpovídá kompaktním rozměrům auta, nelze tedy čekat přehnanou praktičnost. Menší kokpit nicméně působí útulným dojmem a pomáhá zvýšit pocit spojení řidiče s vozem.

Čtyřválec se v historii vozů s M na kapotě vyskytl jen jednou, u prvního M3 ve druhé polovině 80. let. Ani malé auto, které zaparkuje na ploše o rozměrech 4468 x 1854 milimetrů, se ale k tomuto období nechce vracet. A tak u něj – na rozdíl od většiny konkurentů – najdeme ještě poctivý řadový benzinový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem TwinScroll. Tuto jednotku objevíte i ve starším a civilnějším modelu BMW 235i, zde ale prošla několika úpravami. Ty mají za následek maximální výkon 370 koní, což není na tak malé auto rozhodně špatné.

Trochu pochybností by mohl přinést pohled na tabulkovou hmotnost. Činí téměř 1,6 tuny a to není vůbec málo. Jenže motor má tolik síly, že když se řidič posadí za volant, přijde mu, že sedí v mnohem lehčím autě. Mimochodem, dosvědčují to i parametry. BMW M2 vystřelí z nuly na 100 kilometrů za hodinu za 4,3 sekundy a na rychlosti 250 kilometrů za hodinu ho musí zarazit elektronický omezovač. Čtyřválcový MercedesAMG A 45 4Matic je ještě o desetinku rychlejší, ale zase mu pomáhá pohon všech kol.

U BMW M2 fanoušci nejvíce ocení fakt, že má prakticky jako jediný z rychlých kompaktů poháněnou jen zadní nápravu. Ta přináší hodně radosti, zejména pak na závodním okruhu formule 1, na který se zkoušeným vozem HN vyrazily. Mnichovská automobilka uspořádala první jízdy přímo na Hungaroringu nedaleko Budapešti. Trať nabízí nejen zajímavé technické pasáže, ale i dlouhou rovinku k vyzkoušení akcelerace. Zejména v zatáčkách se BMW M2 předvedlo na výbornou.

BMW M2

Motor
Objem (cm3) 2979
Výkon (kW/k) 272/370
Točivý moment (Nm) 465
Rozměry
Délka (mm) 4468
Šířka (mm) 1854
Výška (mm) 1410
Rozvor náprav (mm) 2693
Ostatní detaily
Zrychlení (0–100 km/h) 4,3
Max. rychlost (km/h) 250
Komb. spotřeba (l/100 km) 9,9
Hmotnost (kg) 1595
Převodovka 7stupňová aut.
Objem kufru (l) 390
Základní cena (Kč) 1 567 800

Přestože inženýři nasadili do práce elektromechanický posilovač řízení (hydraulické jsou známé svou lepší citlivostí), je M2 precizně ovladatelným strojem. Řidič si může zvolit jeden z jízdních režimů, v módu Sport+ už elektronika dovoluje i lehké uklouznutí zádě. Vypnout stabilizaci úplně nám ovšem organizátoři nedovolili – ať už s ohledem na bezpečnost nebo zbytečně častou výměnu pneumatik.

Auto je dobře vyvážené, jasně čitelné a zadní kola jsou vybavena samosvorným diferenciálem, pomáhajícím s přerozdělováním točivého momentu mezi koly. Ostré zatáčky i jen lehké výškové rozdíly v obloucích proto přímo svádí k jízdě bokem. BMW M2 se samo staví do driftu, řízeného přetáčivého smyku, a jezdce láká, aby přidal ještě více plynu a užil si skluz doplněný o dým ze zadních kol. Tak, jak to dělala M auta vždy.

Ačkoliv se mezi novináři našlo pár kolegů, kteří by preferovali manuální řazení, sedmistupňová automatická převodovka se dvěma spojkami je na závodní trať lepší volbou. Tak rychlou změnu převodových stupňů žádná lidská ruka nezvládne. Ve sportovním režimu řidiče lehce popostrčí kupředu, při podřazení zase z výfuků zazní mírné prásknutí. Celkově ale nečekejte od BMW M2 žádný extrémní zvukový doprovod. Šestiválec o sobě dává znát, to je pravda, ovšem většinu času jde spíše o umírněný zvuk. To je dobře, protože s tímhle autem bude jeho majitel i běžně cestovat či pendlovat mezi prací a domovem.

Škoda že se BMW na akci nechtělo více předvést. Snadno kontrolovatelné auto, které zkušenější řidiči dokážou snadno udržet na uzdě a ještě se u toho dobře bavit, by si zasloužilo delší projížďku než jen tři kola na slavném okruhu. Kvalitní pneumatiky držely po celou dobu a brzdy by zvládly i několik kol navíc bez ztráty účinku.

BMW M2 je nejlevnějším vozem s písmenem M na kapotě, který si můžete pořídit. To ovšem neznamená, že by bylo pro každého. Cena auta začíná skoro na 1,6 milionu korun, což je podstatně víc než u konkurenta od Mercedesu (lehce pod 1,3 milionu korun). Není ale sporu o tom, že za takový příděl zábavy, jaký M2 poskytuje, i za sílu a historii značky bude nejeden fanoušek takové peníze ochoten zaplatit.

autor: Jan Markovič | 4. 7. 2016 13:06

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama