Martin Přibyl
4. 9. 2020 10:58
V minulém dílu seriálu o elektromobilitě jsme probrali, co je nutné k dobíjení elektroauta ve vlastní garáži nebo pod vlastním přístřeškem. Teď přijde řada vydat se za humna. Jak auto dobít na cestách? Přinášíme průvodce po veřejných dobíječkách.
Kolik za to zaplatím?
Ceny za veřejné dobíjení jsou v Česku ožehavým tématem. Například celoevropská síť vysokorychlostních stanic IONITY v lednu zvedla ceny pro neregistrované uživatele na 21 Kč za kilowatthodinu. Taková částka pochopitelně ve spojení s běžnou spotřebou úsporného elektroauta okolo 17 kilowatthodin na 100 kilometrů dělá z dobíjení drahý špás a kilometr "natankovaný" u IONITY je dražší než s běžným naftovým autem.
V Česku jsou však ceny zatím o poznání nižší. Na nejsilnějších 175kW stanicích E.ON stojí registrované zákazníky kilowatthodina devět korun, 50 kW DC vyjde na šest a AC na tři. Neregistrovaní zaplatí 13, 11 nebo 9 korun. "Takové ceny jsou ale s ohledem na výstavbu a provoz stanic dlouhodobě neudržitelné," říká Martin Klíma z E.ON a dodává, že jeho společnost ke zdražení v budoucnu pravděpodobně přistoupí. Ceny nedávno upravoval například konkurenční ČEZ, neregistrovaným zákazníkům plošně zvedl cenu na 9,50 koruny za kilowatthodinu bez ohledu na rychlost stanice.