Řídíte a usínáte? Elektronika v autech vás vzbudí

Radek Pecák Radek Pecák
10. 5. 2011 10:40
Původně drahé systémy se z aut pro manažery už dostaly do rodinného vozu Ford Focus
Foto: Ford

Zhruba za pětinu nehod na dálnicích může mikrospánek,. Až donedávna byly různé systémy na sledování pozornosti řidiče k dispozici jen ve vozech vyšších tříd, jejichž pořizovací cena byla okolo milionu i více korun.

Vloni představil Volkwagen novou generaci svého manažerského vozu Passat, který spadá do střední třídy, a který má tento systém také a letos se ocitl ve výbavě Fordu Focus. Tento automobil přitom splňuje obecně uznávané předpoklady pro zařazení do nižší střední třídy vozidel, tedy v podstatě rodinných aut.

Volvo varuje také zobrazením šálku kávy a stejný symbol má i VW
Volvo varuje také zobrazením šálku kávy a stejný symbol má i VW | Foto: Volvo

Původně byl tetno systém ve výbavě Fordu Mondeo. Nyní ho už Ford kromě tohoto vozu a také focusu začal montovat rovněž do Galaxy a S-Maxu.   

Systém hlídá prudké zásahy do řízení

„Únava za volantem je vážný problém, který může potkat každého," říká Margareta Nieh z Fordu, odbornice na problém usínání za volantem, která pomáhala vyvíjet systém sledování bdělosti. „Když řidič začíná upadat do mikrospánku, zpravidla se vychyluje z požadovaného směru jízdy, a pak dělá náhlé korekční manévry. Proto jsme vyvinuli systém sledování bdělosti, který dokáže tyto prudké zásahy do řízení rozpoznat díky analýze rychlosti stáčení vozidla okolo podélné osy."

Systém sledování bdělosti sestává z malé, dopředu mířící kamery, připojené k palubnímu počítači. Kamera je umístěná na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sleduje vodorovné dopravní značení po obou stranách vozu.

Kdy se dějí nehody zaviněné mikrospánkem?

  • Na dlouhých cestách na monotónních dálnicích
  • Mezi druhou a šestou hodinou ranní
  • Mezi čtrnáctou a šestnáctou hodinou
  • Pokud je řidič nevyspalý
  • Po konzumaci alkoholu
  • Po konzumaci uklidňujících léků
  • Při návratech z nočních směn

Počítač během jízdy „pozoruje" kamerou vozovku a předvídá, kde by se měl vůz nacházet vzhledem k čárám vyznačujícím jízdní pruhy. Současně měří skutečnou polohu vozidla. Zaznamená-li výrazný rozdíl, systém vydá upozornění.

Nejprve přijde textové varování

„Představme si unaveného řidiče, který začíná ztrácet koncentraci a vůz se vychyluje ze směru," popisuje Margareta Nieh. „Software tuto změnu v chování vozidla zaznamená a spustí dvoustupňový proces varování."

Nejprve se jedná o jemné upozornění v podobě textové zprávy na přístrojovém panelu palubní desky, doprovázené zvukovým znamením. Zpráva zůstane zobrazena po dobu deseti sekund. Vykazuje-li chování řidiče i nadále známky otupělosti, zobrazí se trvalé upozornění, které musí řidič vzít na vědomí stiskem tlačítka OK.

Pokud svítí na displeji Volva 5 čárek, znametá to, že řidič je bdělý
Pokud svítí na displeji Volva 5 čárek, znametá to, že řidič je bdělý | Foto: Volvo

„Pokud řidič zprávu nepotvrdí, lze systém resetovat pouze zastavením vozu a otevřením dveří," pokračuje bezpečnostní inženýrka ve výkladu. „Pro systém je to signál, že došlo k výměně řidičů, popřípadě že jste si udělali přestávku."

Systém je pochopitelně nastaven tak, aby nespouštěl poplach při každém předjíždění či změně jízdního pruhu.

Jde tedy o podobný systém, jaký má i Volvo a Volkswagen. Ten ale nevyhodnocuje jen prudké pohyby volantem, ale reaguje už i na to, když řidič usíná a přestává jemnými pohyby korigovat směr jízdy.

 

Právě se děje

Další zprávy