Tankodrom místo silnice. Kdy máte nárok na odškodnění?

Ondřej Tůma, Peníze.cz
9. 5. 2011 8:00
Po zimě přibylo děr na silnicích, počet poškozených aut roste
Foto: Petr Protivánek

Praha - Silnice v České republice připomínají po každé zimě spíš tankodromy. Není divu, že v důsledku mizerného stavu vozovky často dochází k nehodám a poškození vozidel.

V roce 2010 došlo k 448 takovým nehodám, což je proti roku 2009 nárůst takřka 46procentní. A první letošní měsíce naznačují, že toto číslo půjde opět nahoru.

Ve statistice navíc nejsou započítány situace, kdy dojde jen k menšímu poškození vozidla, takže řidič nepřivolá policii.

Je to však právě policejní protokol, který může poškozenému řidiči značně ulehčit situaci a pomoci dosáhnout náhrady škody.

Na náhradu škody mají řidiči právo i v případě, že si nesjednali havarijní pojištění. Získat ji však není nic jednoduchého.

Na koho se obrátit

Pokud kvůli špatnému stavu silnice dojde k poškození automobilu, tak by měl řidič ve vlastním zájmu postupovat co nejdůkladněji.

"Určitě doporučujeme zavolat policii, aby řidič získal oficiální záznam o poškození a fotografie z místa poničení vozidla," radí Viktor Hodek z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.

Řidič by si pro jistotu měl pořídit i své vlastní fotografie či video. Stačí i mobilním telefonem. Je nutné mít záběry vzniklé závady na vozidle, samozřejmě detaily poškozené vozovky a celkový záběr místa nehody. "Pokud nehodu viděli nějací svědci, měl by si na ně řidič vzít kontakt," dodává Hodek.

Škodu na vozidle by měl v tomto případě hradit vlastník pozemní komunikace. Dálnice a silnice první třídy patří státu, za který jedná Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhé a třetí třídy patří krajům, za které jednají Správy a údržby silnic, a místní komunikace spadají pod jednotlivé obce.

"Každý, kdo si nárokuje náhradu škody, musí poslat na příslušné místo pečlivě vyplněnou žádost," upozorňuje Martina Vápeníková, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR.

V žádosti chybět uvedení místa nehody včetně čísla silnice a kilometru, popis situace, jak k poškození došlo, fotografie poničeného vozu i problematického místa na silnici, dále kopie řidičského průkazu, velkého technického průkazu a zelené karty. Pokud případ řešila policie, tak přidejte i její protokol. Přiloženo musí být také celkové vyčíslení škody a faktura za opravu vozidla.

Čtěte také

Dva konkrétní případy

Pojďme se podívat na dva konkrétní případy, jejichž rozuzlení se od sebe zásadně liší.

Milan Staněk se jako každý víkend vydal na svou chalupu. Jeho rutinní cesta probíhala jako obvykle až do chvíle, kdy při úhybném manévru, který ho měl zachránit před nájezdem na vyčnívající nerovnost, najel do díry na vozovce.

"I když jsem nejel nijak rychle, byla to pořádná rána. Měl jsem strach, že se mi zničila pneumatika, tak jsem rychle zastavil a kola prohlédl. Na první pohled bylo ale všechno v pořádku, tak jsem pokračoval dál," popisuje situaci Milan Staněk.

Do druhého dne se mu však na pneumatice udělala bublina a navíc se mu zdálo, že jeho automobil při rychlejší jízdě špatně sedí na vozovce. Okamžitě se vypravil do servisu.

"Tam mi vyměnili pneumatiku a pro jistotu zkontrolovali celé auto. Zjistili, že mi náraz zničil tlumiče, takže bude třeba jejich výměna. Nemám havarijní pojištění, tak jsem musel zaplatit něco přes šest tisíc korun."

Že by mohl žádat odškodnění, i když nemá auto pojištěné, ho prý nenapadlo. To je však problém mnoha řidičů v České republice. "Štve mě, že se neustále zvyšují poplatky na dálnicích, stát vybírá nehoráznou daň za naftu a benzín, a stav našich silnic je jako někde na Ukrajině," dodává rozhořčený řidič.

Zbytek článku a diskuzi najdete na webu Peníze.cz



 

Právě se děje

Další zprávy