Pavel Kočí neví, který vyzdvihnout dřív. "Možná prakticky nejetá Škoda 105, Rapid s dokumentací nebo velmi vzácná Praga Lady. Strašně jsem zvědavý na Pragu 500 BDS a samozřejmě všechny tři půllitrové Jawy, to jsme tu ještě neměli, že bychom dražili tři pětistovky naráz," přemýšlí.
Kočí pravidelně organizuje veteránskou burzu Retro Garáž spojenou s aukcí, která nemá v Česku obdoby. S první začal v roce 2017. Akce se koná dvakrát do roka, kdy na jaře otevírá a na podzim zase uzavírá veteránskou sezonu. Nadcházející se koná v sobotu 11. listopadu v prostorách výstaviště v Lysé nad Labem a obvykle na ni dorazí okolo 3500 návštěvníků.
V poslední době je lákají především zmíněné aukce auto a moto veteránů. Jejich nabídka je čím dál rozmanitější a bohatší na rarity a mezi sběrateli ceněné stroje.
V listopadu se tu představí skutečně působivá sbírka strojů. Například hned tři Jawy 500 OHC od holandského sběratele žijícího v Česku (o nichž jsme psali zde). Vyvolávací cena začíná na 650, respektive 690 a 790 tisících korun. V minulosti se pětistovka na Retro Garáži vydražila za jeden a čtvrt milionu.
Vůbec poprvé se v aukci nabídnou ceněné motocykly Praga, konkrétně 500 BDS a 350 BCS z 30. let. "Je to nesmírně vzácný a raritní motocykl v dochovaném originálním stavu, zcela kompletní a až na drobné výjimky prakticky téměř původní. Takové se v běžné inzerci sotva seženou," připomíná Kočí.
Pragy se skutečně prodávají na internetu velmi málo. A když, cena dosahuje vyšších statisíců až dvou milionů korun dle stavu a originality.
Milovníky historických vozů Škoda by mohla nalákat 105 s nájezdem 834 kilometrů. "Tento exemplář jsem nechal dokonce dvakrát ověřit, a to jak soudním znalcem, tak sběratelem a expertem na tyto typy škodovek. Původní majitel auto odložil do garáže, a dokonce natřel původní matky a šroubky antikorozním ochranným lakem," popisuje Kočí.
Jistou anomálií v nabídce je "nečeskoslovenský" stroj, Kawasaki KZ 1000 v policejním provedení. Má jít o raritní motocykl v originálním severoamerickém policejním provedení, je plně provozuschopný a funkční a v originálním stavu.
Součástí výbavy je i policejní uniforma sboru ze St. Louis. "Je to úžasná sběratelská záležitost, kterou nikdo nepřehlédne. Když jsme na našich stránkách zveřejnili podzimní nabídku, kde se mohou lidé v předstihu do aukce přihlásit, první zájemci se přihlásili právě na tento stroj," přiznává Kočí.
Celkem se má dražit dvacet strojů, z toho 13 motorek a sedm vozidel. O každém z nich by se dalo psát dlouho, ať už proto, že má zajímavou historii, výbavu, hodnotu, či pozoruhodný stav.
Zmiňme tedy alespoň ještě některé působivé exempláře. Jedním z nich je Tatra 700, u níž by se mohlo stát, že překoná dosavadní aukční rekord na Retro Garáži. Dražit se bude od částky jeden a tři čtvrtě milionu korun. Před dvěma lety se v Lysé vydražila Škoda 100 za 1,85 milionu.
Jawa 250/559 Panelka v tombole
Na Retro Garáži se tradičně dá přijít k motocyklu i jinak než přeplacením ostatních zájemců v aukci či zakoupením stroje v halách, kde probíhá burza. Pavel Kočí vždy věnuje jeden stroj do tomboly. Vyhrává tedy buď klasická vstupenka, anebo je možné si koupit víc lístků a zvýšit tak svou šanci na výhru. Letos bude motorka historicky nejhodnotnější, jde o Jawu 250/559 Panelku s "revmaplechy" v původním stavu, funkční a dokonce s originálními doklady.
Tatra 700 pochází z roku 1996, vyrobeno bylo jen 40 strojů této série. Jde o pravidelně servisované vozidlo v originálním a pečlivě udržovaném stavu, prvním majitelem bylo dle technického průkazu Ministerstvo zdravotnictví, poté bylo vlastněno sběratelem, který se zabývá servisem těchto tatrovek.
Zajímavé bude také sledovat, za kolik se vydraží Wikov 7/28 v provedení sanitka. Vůz pochází se sbírky olomoucké Veteran Areny. Na jaře se stejný typ prvorepublikového modelu z Prostějova, avšak v provedení valník, vydražil za 1 650 tisíc.
Budou se dražit také dva vozy Praga - Picollo Kabriolet a Lady Tudor, krásný patinový Rapid, Jawa Bizon, která dnes patří mezi vyhledávané netradiční motorky, a samozřejmě malé motocykly takzvaně "od koruny", což je na Retro Garáži tradice už od dob jejích počátků.
Ne jednu z položek se ale Pavel Kočí prý těší obzvlášť, možná právě proto, že jde o další raritu, která z nabídky veteránů vybočuje právě proto, že to ani veterán není.
Jedná se o Jawu 50/555, tak zvaný New Pionýr z roku 2006, který vyrobil Pavel Brída z firmy Motoscoot. Měl připomenout 50 let od založení značky, dostal spalovací motor, licenční čtyřtakt Honda, a vyrobilo se 555 kusů.
"Aukční kus je první vyrobený s pořadovým číslem 0000001, bude se dražit od koruny a nemá rezervu," dodává Pavel Kočí. Na jaře rovněž do tradiční nabídky vsunul jednu takovou raritu, Čezetu 506/02 alias elektrické "Prase". Ta se vydražila za 153 tisíc.
Na další stroje se podívejte do galerie.